Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
knut N458
- 1.2 bar

- Innlegg: 298
- Registrert: 15 aug 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av knut N458 » 27 mai 2005, 18:02
Jeg har fått tak i en original oljetrykksmåler, utetemp.-måler, voltmeter (alle med SAAB-påskrift) samt den originale holderen som festes under nederste DIN-hull

Jeg trenger giveren til oljetrykksmåleren og den synes å være kurant å skaffe, men jeg tar gjerne i mot et tilbud om noen har en liggende.
Men: Hvor er det greiest å montere denne giveren? Mener den har 14mm gjenger. Finnes det en blindplugg avsatt for denne eller?
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 27 mai 2005, 18:30
Hvis du får tak i den rette giveren så erstatter du den orginale oljetrykksgiveren. Den nye har to utganger, en for oljetrykksmåleren og en for oljetrykkslampa.
Giveren finner du ofte på ebay i england....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
knut N458
- 1.2 bar

- Innlegg: 298
- Registrert: 15 aug 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av knut N458 » 27 mai 2005, 18:59
Takker
Finner ganske så sikkert en stereoversjon på eBay.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 28 mai 2005, 15:55
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
knut N458
- 1.2 bar

- Innlegg: 298
- Registrert: 15 aug 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av knut N458 » 15 jun 2005, 21:17
Jeg handlet på eBay og fikk giveren i helga. Men den passer definitivt ikke! Gjengene på giveren er 10mm eller deromkring. Selgeren skjønner ingenting siden han jo har solgt en mengde slike til SAAB-eiere. Så da er spørsmålene:
-Har jeg en sær oljepumpe med noe som kan være 14mm eller deromkring?
-Finnes det adaptere å få kjøpt og i så fall hvor?
-Og hvilke gjenger er det normalt på oljetrykksgiveren på en T16?
-
Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Mortimer-N18 » 15 jun 2005, 22:59
Oljetrykksgiveren sitter ikke på oljepumpa... men på oljefilteradapteren.
Jeg mener at min er rundt 10mm, ikke så stort som 14 ihvertfall, men du får sikkert tak i adapter som du kan skru inn og gjøre om gjengene til de du vil ha. Evt kan du stikke innom et mekanisk verksted å spørre om de kan lage til deg.

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
knut N458
- 1.2 bar

- Innlegg: 298
- Registrert: 15 aug 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av knut N458 » 16 jun 2005, 07:45
Takker. Adapter må bli løsningen. Og jeg mener selvfølgelig oljefilterholderen
Min er helt sikkert 14mm. Rart at det skal være ulike mål her?
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 16 jun 2005, 11:54
knut skrev:Takker. Adapter må bli løsningen. Og jeg mener selvfølgelig oljefilterholderen
Min er helt sikkert 14mm. Rart at det skal være ulike mål her?
hmm... har du oljekjøler på bilen din? (dvs: er d en turbo?) for d er utak til oljekjøler på adapteret og d er ca 14mm... husker jeg ikke feil så skal d være ett annet utak som er blokka en plass der...(ihvertfall de jeg har hatt...)
-
knut N458
- 1.2 bar

- Innlegg: 298
- Registrert: 15 aug 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av knut N458 » 16 jun 2005, 12:37
Har oljekjøler, ja. Får finkikke senere i dag om det finnes en 10mm blindplugg der.
------
Ingen ekstra plugg. Det er benyttet 14mm med stigning 1,5! Overgang fra 10mm stigning 1mm til 14mm fåes hos Cardic

Sist redigert av
knut N458 den 20 jun 2005, 23:15, redigert 1 gang totalt.
-
knut N458
- 1.2 bar

- Innlegg: 298
- Registrert: 15 aug 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av knut N458 » 19 jun 2005, 09:28
Dette gikk jo nesten bra. Men jeg eller noen før meg har teitet giveren for mye så gjengene holder ikke lenger
Da trenger jeg en ny oljefilterholder. Noen i nærheten som har en liggende?
Ser ikke ut til å være altfor vanskelig å bytte den, men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal komme til for å kople fra oljeslangene.
Akutthjelp mottas med stor takk

--------
Case closed. Det gikk greit uten den store responsen

-
knut N458
- 1.2 bar

- Innlegg: 298
- Registrert: 15 aug 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av knut N458 » 21 jun 2005, 13:57
Delen finnes ikke lenger. Så det gikk ikke greit...
Altså: Jeg trenger et oljefilterhus. Straks. Nå i kveld! Må da være noen i Trondheim eller omegn som har et liggende eller montert på en avdanket turbomotor. Skal være samme sak fra 1986 av. 8v eller 16v.
Har pakning og O-ringer.
------
Prøver hoggeren på Øysand så lenge. PM meg om noen måtte ha en liggende

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 21 jun 2005, 15:21
Hei igjen.
Ring Øyvind du... han har mange deler til 900
Nummeret hans er 95245155
Husk også treff på Melhus i helga

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
knut N458
- 1.2 bar

- Innlegg: 298
- Registrert: 15 aug 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av knut N458 » 21 jun 2005, 16:18
Fant en på Øysand. Så da er det vel ikke mere som kan gå i ball?
Helgetreffet er litt usikkert siden jeg da mest sannsynligvis befinner meg på Valdresflya på de tider. Men skulle det skje at jeg drøyer ferieavreisen til mandag kommer jeg!
----------
Mission accomplished!

Synes nå å være potte tett. Real dritjobb. Mye lettere på en 8-ventiler...
Angående gjenger for oljetrykksgiver: Fra -86 er det 14mm med 1,5 mm stigning. Før det var det 10mm konisk med 1mm stigning
