Side 1 av 2

apc box (justering)

Lagt inn: 06 jun 2005, 18:13
av Pancho N497
noen som har vært borti denne apc boxn?

Bilde


Bilde


Bilde

finner den ikke på popeye sin liste (http://popeye.rty.nu/2004/apc_xls.htm)

bilen er en 1984 900 t-16.. er importert fra tyskland..

Lagt inn: 06 jun 2005, 18:16
av Kristian N70
Det er den gamle typen APC, 14 (13) pinner på 1 rad, usikker på årsmodeller den satt på men det var vel fram tom. `85 ihvertfall. Ligger under baksetet.
Den "nye" har 25 pinner på 2 rader og ligger i venstre forskjerm.

Lagt inn: 06 jun 2005, 18:22
av Pancho N497
er klar over det.. 14 pinner og den 10ende mangler.. men fant den ikke i lista over apc boxer..

Lagt inn: 08 jun 2005, 18:06
av Pancho N497
har fått loddet inn nye motstander i boxen min og prøvd meg på å justere men får det ikke til.. får det ikke stabilt slik jeg vil.. er det visse verdier som skal være på potmeterne originalt? slik at det går justere den tilbake slik den var? er komment helt ut av hvordan de sto før, vet sånn ca men er ikke helt sikker..

Lagt inn: 08 jun 2005, 20:45
av Pancho N497
ingen som kan hjelpe? skal ikke potmeterne ha en viss motstand originalt? slik at man kan justere det tilbake? la merke til en ting når jeg kjørte uten apc boksen, grunnladetrykket var bare på 0.3bar..

Lagt inn: 08 jun 2005, 21:34
av Petter 900 T
Sjekk

http://www.900aero.com/

der står det om den gamle også!

Skru inn WG staget ditt 5 runder, du skal ha mellom 0.4 0g 0.45 i grunntrykk

mener 4 turn er 0,1, (eller var det 2 turn?)

Petter

Lagt inn: 09 jun 2005, 07:12
av Kristian N70
4 runder er 0,1 bar, mener det var det jeg fant ut hos meg.

Lagt inn: 09 jun 2005, 09:23
av Hjelle, N6
Ei runde er 0,02 bar, for å få 0,1 bar auke må en altså skru 5 runder.

Men, det er ikkje alltid å skru opp trykket er løysinga, det kan då hende at det lek luft ein eller annen plass, slik at grunnladetrykket sekk pga. det. Er den orginale plomberinga på plass er det somregel andre forhold som gjer at grunnladetrykket er lavt.

Lagt inn: 09 jun 2005, 18:36
av Pancho N497
ingen som vil gi meg verdiene på p og f poten? :D

Lagt inn: 09 jun 2005, 21:13
av knut N458
Prøv F-pot'et på 3-400 ohm. Det skulle være rimelig beskjedent. Skru så P-pot'et helt mot venstre og deretter en kvart omdreining mot høyre. Dersom det da er stabilt kan du øke F-potet en smule. Er det ikke stabilt så må du skru P-potet bittelitt mot venstre igjen.
Poenget er at F-pot'et setter max trykk. P-pot'et er en reguleringsparameter og er utrolig følsomt. En bitteliten endring og vips så blir systemet dønntregt eller ustabilt. En løsning på dette kan være å erstatte P-pot'et med et 5 eller 10-tørns pot. P-pot'et må justeres ørlite hver gang du prøver en ny F-pot-innstilling. Økt verdi på F-pot = økt trykk.
Tolmodighet og en stødig, fintfølende hånd på P-pot'et løser nok problemet :)

trykk

Lagt inn: 09 jun 2005, 21:21
av Petter 900 T
løsne kabelen, ha apc'n i fanget når du tester.

da slipper du å krabbe frem og tilbake hele tiden

petter

Lagt inn: 09 jun 2005, 21:23
av Hjelle, N6
kvark skrev:ingen som vil gi meg verdiene på p og f poten? :D
Om du ser på den lista du linka til, eller her: http://www.900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm kan du sjå verdiane for kva potane har orginalt. Men når boksa di ikkje er på lista finns det eit problem.
Du har ikkj dei gamle orginale motstandane då, slik at du kan måle?

Lagt inn: 10 jun 2005, 06:35
av Pancho N497
har det samme potmeterne men har bytta ut 2 motstander.. prøvde meg på noen tall jeg fant igår å det så til å funke.. men skal få bilen til å gå skikkelig før jeg bynner å fin justerer.. får låne en ny luftmassemåler idag for å teste om det er den.. bilen mangler liksom det "kicket" også lugger den den når du kommer opp i turtall og får høyt ladetrykk..

Lagt inn: 10 jun 2005, 08:22
av Petter 900 T
Lugginga kan være trykkvakta, skru inn skruen 1,5 runder!

Petter

Lagt inn: 10 jun 2005, 15:42
av Pancho N497
er nok ikke trykkvakta :) er ikke sånn nykking. men har bytta lmm nu å det funka kanonbra :D no more nykking :D
men er det noen som har lyst å måle potmeterne sine å pm'e dem til meg? bynner og bli lei av å kjøre å justere nuh.. blir bare anmeldt tel slutt for svinkjøring :D