Side 1 av 1

Topp Rep. SaaB 900 Tic 16v DOHC

Lagt inn: 09 jun 2005, 15:50
av Pål N526
jarra.. jeg kjørte min bil (Saab 900 Tic 16v DOHC 1984)..
etter som tiden gikk, så fant jeg ut at toppen var gåen.. altså topppakninga.. når jeg starta, så fuska den i sånn 30 sec.. så ble den fin.. så drakk den vann.. og SPØY ut hvit damp :lol: begynnte demontertinga så snart jeg fikk delene i fra speedparts.. (måtte vente i 1 mnd.) :angered: .. i går fikk jeg start på den og lot den stå å gå i sånn ca 15 min.. fikk mottor temp... lot den stå til i dag, og løsna og stramma boltene på toppen en gang til inkl. den 90° stramminga.. så starta jeg.. stillte inn tenninga på en 15-17° justerte tomgang osv osv... har til og med fått ny avlastningsventil :D :D den gamle var defekt og ødela vacumet. :oops: . uansett, så har jeg tatt litt bilder under demonteringa.. :aww:

§LINK§

http://web.hibo.no/~saab/scob/DOHC :aww:

Lagt inn: 09 jun 2005, 15:59
av Morten-N146
Hva slags olje har du kjørt på og hva slags intervaller har du brukt? Synes det så ut som at det ikke var brukt syntetisk olje da det så ut som det var rimelig svart under toppdekselet.

MVH
Morten

jarra..

Lagt inn: 09 jun 2005, 16:17
av Pål N526
grunnen til at olja ser slik ut er pga. en hel masse med vann i olja.. da blir den gråbrun... intevaller?

Re: jarra..

Lagt inn: 09 jun 2005, 16:21
av Morten-N146
datapaal skrev:grunnen til at olja ser slik ut er pga. en hel masse med vann i olja.. da blir den gråbrun... intevaller?
Intervaller mellom oljeskift var det jeg mente.

Lagt inn: 09 jun 2005, 16:34
av saabanders
Mange fine bilder, men jeg synst du burde planslipt toppen .
I følge min konsulent som har jobbet med Saab i mange år, er sjangsen for et vellyket resultat uten plansliping ca. 50%
Men jeg ønsker deg lykke til.

Anders

Lagt inn: 08 aug 2005, 23:25
av Pål N526
toppen holder enda:P å jeg har ikke noe i mot å bytte toppen på nytt:P