Side 1 av 1

Hvem kan forklare forskjeller på i motorer?

Lagt inn: 14 jun 2005, 21:41
av dart
Eier blant annet ett stykk og 900i -90. Bilen min er den typen som har bosch injection. MEN, var så uheldig å prøve bilen til en veninne, også en 900 i 88 mod. Problemet er det at bilen til veninnen min gikk MYE bedre enn bilen min. Etter en nærmere titt under panseret så jeg at det var visse ulikheter som f.eks. injection systemet. Og spes boksen hvor luftfilteret ligger. Det kan nevnes at utseendemessig har bilen ikke noen krom eller sølvfargede lister. Kan dette være en spes modell? Og hva er egentlig forskjellen på bilene våre?

Lagt inn: 14 jun 2005, 22:02
av Jørgen N237
På en 88 modell er det nok 118 hk, mens i din er det 128 hk.. Men kan ha med at hun kjører 98 oktan? Det gjør jeg nå og min går bedre da..

Lagt inn: 14 jun 2005, 22:10
av Henrik N380
Har også 8ventiler og 16ventiler.... men er vel ikke 8ventiler på en 88mod, med mindre det er turbo da!

i

Lagt inn: 14 jun 2005, 22:43
av Petter 900 T
Jeg har en 89 900I, den har 8v.....

Petter

Lagt inn: 15 jun 2005, 07:21
av Jørgen N237
Siste 8ventiler var vel i 89 og ingen 8 ventiler etter dette heller, verken turbo eller sugemotor.. fra og med 90 var det bare 16ventiler som gjaldt.

Lagt inn: 15 jun 2005, 08:44
av Vorpenes N459
8v = 118hk, 16v = 128hk :D

Lagt inn: 15 jun 2005, 11:56
av Hjelle, N6
Som det vert sagt, du har 16v og venninna di 8v.
Prøv å ta ein kjapp service på din om ikkje det er gjodt i det siste, sjekk luftfilter og pluggar spesiellt...

Lagt inn: 15 jun 2005, 13:21
av dart
Har gjort det meste av service på bilen min. Nye plugger, ledninger, fordeler, rotor og luftfilter. Klart det kan være bensinen, men det var en stor forskjell i ytelse. Og når jeg snakket med typen til veninnen min som også har saab så forklarte han at å skifte luftfilter på denne bilen var noe helt annet enn på vanlige saab'er. Måtte skru ut noen skruer og løsne på en rar måte. Mens på min er det bare klemmer som holder toppen på plass. Er ikke sikker hva det kan være, men kanskje et annet injection system eller noe hjemmebygd noe. Men der er ingen turbo, men en litt spes bakvinge på saaben som er ut til å være original.

Lagt inn: 15 jun 2005, 14:50
av Jørgen N237
dart skrev:Har gjort det meste av service på bilen min. Nye plugger, ledninger, fordeler, rotor og luftfilter. Klart det kan være bensinen, men det var en stor forskjell i ytelse. Og når jeg snakket med typen til veninnen min som også har saab så forklarte han at å skifte luftfilter på denne bilen var noe helt annet enn på vanlige saab'er. Måtte skru ut noen skruer og løsne på en rar måte. Mens på min er det bare klemmer som holder toppen på plass. Er ikke sikker hva det kan være, men kanskje et annet injection system eller noe hjemmebygd noe. Men der er ingen turbo, men en litt spes bakvinge på saaben som er ut til å være original.
Det kan være ganske merkbar forskjell på bensinen.. Kan jo være et åpent sportsluftfilter, men det gir vel heller ikke så mye ekstra..
Ang vinge så kan det jo monteres alle typer vinge på alle med likt karosseri.. Selv har jeg den små gummispoileren/vingen som var på turbo på min i16v..

Lagt inn: 15 jun 2005, 16:47
av Eirik N396
låner tråden bittelitt, håper det går greit.

8V = 118 hk? Det er ikke 110 som mange hevder altså? (for jeg har inntrykk av at de ofte går for 110) ikke det at de 8 er så viktige, men.. men vi som ikke har turbo trenger sårt de siste hestene :D

freshmaker: merker du forskjell på 98 altså? da må jeg prøve jeg også! :)

Lagt inn: 15 jun 2005, 17:02
av Eirik N396
nei, nå kom jeg plutselig på det - det er vel den der katalysatoren som stjeler noen hester.. :? eller?

i den sammenheng må jeg bare spørre: Må jeg ha kat. på min bil, som er en -88 900i (8V) registrert i -87 ? for kravet til kat. kom vel i -89 dersom jeg husker å ha lest rett. er katalysator standard på den, så er det vel ikke lov å ta den av. kan også legge til at jeg ikke ser noen lambdasonde tilkoblet der, skal det være det?

Lagt inn: 15 jun 2005, 19:52
av Jørgen N237
Skjæveland N396 skrev:nei, nå kom jeg plutselig på det - det er vel den der katalysatoren som stjeler noen hester.. :? eller?

i den sammenheng må jeg bare spørre: Må jeg ha kat. på min bil, som er en -88 900i (8V) registrert i -87 ? for kravet til kat. kom vel i -89 dersom jeg husker å ha lest rett. er katalysator standard på den, så er det vel ikke lov å ta den av. kan også legge til at jeg ikke ser noen lambdasonde tilkoblet der, skal det være det?
Tror ikke du må ha kat nei.. Og ja, jeg merker forskjell, og regner med jeg merker det greit på vei mot sandefjord i morgen..