Side 1 av 1
Senking uten godkjenning!
Lagt inn: 15 jun 2005, 11:58
av mknestang
Når jeg kjøpte bilen satt det senkesett på den, jeg er ikke sikker på om den er senka både forran og bak, eller om det bare er forran. Har heller ikke peiling på hvor mye den er senka.
Så det jeg lurer på er, jeg får vel sikkert ikke EU-godkjent bilen uten no papirer på senkinga!? Og hva skal jeg gjøre for at senkingen blir godkjent?!

Lagt inn: 15 jun 2005, 12:21
av Hjelle, N6
Det du må gjere er å finne ut kva type fjører som står på bilen, og kontakte forhandlar/inportør for eit TÜV-papir. Skal det vere 100% etter boka skal også bilen inn på ein av Statens Vegvesen eine stasjonar for kontroll, og få senkinga innskrive i vognkortet.
Om du får EU-godkjent bilen utan papir eller ei er det hipp som happ med, kjenner til at det har løyst eg utan papir, og andre tilfelle der en må ha papir.
Lagt inn: 15 jun 2005, 12:24
av mknestang
ok.. det står ikke noe i vognkortet om at den er senka nå hvertfall. Å jeg inbiller meg den ble EU-Godkjent slik, men det var en veeeeldig tvilsom godkjenning, dette skjedde før jeg kjøpte den.
Lagt inn: 15 jun 2005, 12:44
av Erik N21
... søk i forum om dette - har vært oppe mange ganger, og det finnes ulike erfaringer mht godkjenning.
Lagt inn: 15 jun 2005, 13:32
av mknestang
det skal jeg gjøre..
takk for respons folkens!

Lagt inn: 02 jul 2005, 10:15
av Gunnar N326
Fint å ha Stcn forum når man kjeder seg på jobb
Dette har jeg litt erfaring med, da det senkesettet som stod på min 9k ikke var skrevet inn i vognkortet da jeg kjøpte den... Gikk og snakket med Biltilsynet(enklere å skrive enn Statens vegvesen trafikkstasjon!), Der fikk jeg vite at selv om bilen hadde gått igjennom flere Eu- kontroller, så var ikke det det samme som at settet var godkjent

Dersom en får en ulykke med ikke godkjente senkefjærer/det ikke står i vognkortet vil forsikringsselskapet si at bilen ikke er i den stand som den skal være, med avkorting av erstatning/ ingen erstatning!

Dersom forandringen er godkjent av biltilsynet/ står i vognkortet er jo alt i orden.. Viktig å huske at Tûv- godkjente senkesett også må vises og skrives inn, gjør det snøggast råd, ikke vent til kontrollen neste år..
Med bytte til originale Saab Aero fjærer f.eks trenger man ikke vise bilen, den har jo bare originale deler godkjent og levert av Saab.
Håper dette kan hjelpe litt på eventuelle beslutninger som skal taes

Lagt inn: 02 jul 2005, 11:04
av Hjelle, N6
Men det Gunnar vil også seie at dei som kjøper "orginal" fjører på fks. BilXtra, Biltema, Mekonomen osv også vil kome borti problemet, all den tid det ikkje er SAAB Orginal.
Nokon som veit korleis det virkar inn på dette all den tid det heiter seg at det offisiellt sett kan "alle" selge "orginaldeler" som har same kvalitet eller betre enn orginal?
Lagt inn: 02 jul 2005, 11:53
av KongerudN344
Men dersom fjærene ikke er TUV godkjent da? Jeg kjører med lesjøfors på min OG900... Hva da? Skal inn til EU nå snart.. Men har fått de røde lappene så da er det jo ikke no hast...
Lagt inn: 02 jul 2005, 11:57
av ArntR N315
spikulerer på det samme som Hjelle her..
Kan jeg fylle felleskjøpolje på bilen?? Kan jeg sette på EBC-bremseskiver og greenstuff?? Vil min "kortere" bråbremselengde gjøre meg til syndebukk hvis bilen bak ikke klarer å trykke hardt nok på pedalen??

Lagt inn: 02 jul 2005, 15:33
av Dag_N353
Skal man følge reglene så skal bil som det er montert senkefjører på ha det innført i vognkort. Om man har "røde lapper" hjelper ikke det, det skal fortsatt stå i vognkort.
Annet problem er om dem finner igjen godkjenningsnr på fjørene på bilen. Finner dem ikke dem, så kan man ha så mange røde lapper man vil.. Dem godkjenner det ikke.
Men har man senkefjører på bilen, går til eu-kontroll, og får mangel fordi det ikke står i vognkort, på med orginalfjører og bil er igjen godkjent, siden bilen aldri har vært godkjent med senkefjører.
Orginal er orginalt nok så lenge fjøra har samme egenskaper som det de man får ifra merkelevrandøren. (skyt meg hvis det er feil). Hadde dette problemet med min VW golf, og da kjøpte jeg fjører på krogslund rekvisita på jessheim.
En slik mangel skal vist heller ikke anmerkes med "forevisning for trafikkstajon". Etter det jeg ble fortalt når jeg slet meg igjennom en runde på jessheim. Problemet med en slik anm. er at du da må til en trafikkstasjon for å få slettet den.
Lagt inn: 04 jul 2005, 12:33
av Gunnar N326
Er på jobb i dag og jeg...

..
Har visst uttrykt meg litt klønete, men dette er litt innviklet..
ArnR satt det fint på spissen, skal prøve å rydde opp i det jeg (tror) jeg vet.

Om du kjøper "originale" fjærer eller bremsedeler eller annet andre steder enn hos Saab så er alt likevel i orden! Greenstuff klosser f.eks er merket som de skal, tror det er E90 eller REG90 eller noe sånt, husker ikke helt. Om du kjøper Aero- fjærer hos Bilextra eller Mekonomen skal ikke ha noe å si, det er Saab sine spec. som ligger til grunn for disse og , det er jo snakk om "originale" deler.
Det skal bli et kjør om sånt fremover, flere tyske merker vil ha det til at f.eks olje og dekk blir originale deler

Dvs. at du bare får lov til å bruke dekk og olje som er godkjent fra fabrikk

. Sykt spør du meg, men vi er heldigvis ikke "der" ennå! Hvordan det blir med bytte av bremser vet jeg ikke, det må vel være noe papirer på det også.. Håper at noen har mere peil enn meg på dette

Lagt inn: 04 jul 2005, 13:01
av Surbotaab N369
hei.
hvis du har et senkesett eller kappa fjører på bilen din så vil jeg definitift ha bytta til org eller kjøpt et Lesjøfors senkesett, dette er det samme som står på 93mod med "sports-understell" (ihvertfall ifølge de på Lesjøfors...) merker du disse med to streker sølv og bronse så kan du bare si at disse er org hvis det blir noe spm.... du får oxo kjøpt disse fjærene org hos saab men da koster de den nette sum av 2500kr PR FJÆR

Lagt inn: 04 jul 2005, 20:48
av KongerudN344
Det siste der var interesant for meg som har lesjøfors fjærer, men UTEN de nevnte fjærer... Må bare få si da at jeg betalte 460 kr for ALLE! I Eske, jobber hos imortøren

Så da hadde det jo vært fint om jeg kunne fått de godkjent... Så kanskje er det helt OK om jeg kjører en 85 mod også? Skikkelig forvirra her altså

Lagt inn: 08 jul 2005, 17:28
av Hjelle, N6
Om du Kongerud jobbar hos importøren burde du då ha alle mulighgeiter til å fiske fram eit kvart...

Evt sette ein mann på saka.
