Side 1 av 1
Utregning av fløde i dyser??
Lagt inn: 18 jun 2005, 21:43
av Griffin N430
Finnes det en formel for hvordan man regner ut hvor mye ei dyse gir ved forskjellige trykk??
F.eks en "rød 431- dyse" gir 352cc/min @ 3 bar.
Men 3 bar er vel på tomgang. Hvis man kjører opp på f.eks 4,5 bar, hva klarer dysen å gi da??
og en dyse fra en orginal T16 gir vel 238cc/min @ 3 bar. Hvor mange hk rekker de til?
Lagt inn: 19 jun 2005, 08:21
av Mortimer-N18
For å regne om fra cc/min til antall hk så kan du gange cc verdien med 0,77 så får du antall gram den gir. 1gram er ca 1hk.
så 238cc/min dysene = 238*0,77= 183gram ~ 183Hk. ved 3bar.
Omregning ved større trykk og hvor mye dysene gir vet jeg ikke.
Lagt inn: 19 jun 2005, 12:55
av utengen
Hei
For og regne ut hvor mye dysene øker i % ved høgre bensintrykk, kan man gjøre på følgende måte.
A=høgre trykk
B= std trykk
(A/B)^(1/2)
Eksempel 4,5bar/3.0bar^(1/2)=1,225 ta så bort 1 og flytt komma 2 til høyre så får du hvor mye større de blr i % altså 22,5%
Vil man så regne ut hvor store dysene ble så tar man std størrelsen i gr
feks 183gr * 1,225=224gr så de burde da rekke til ca 225hk uten att det blir for varmt
Mvh
tommy Utengen
Lagt inn: 20 jun 2005, 11:20
av Ronny_N169
Her er ett lite formelark som gjør det samme, for den litt slappe
http://home.online.no/~niande/diverse/annet/Formler.htm
Ikke jeg som har lagd den
Lagt inn: 21 jun 2005, 11:18
av utengen
Hei
Ja den har spredd seg ganske mye, jeg gjorde den en gang i tiden og ga den til en i Sverige, som la ut den. og nà ligger den der
Mvh
Tommy Utengen
Lagt inn: 21 jun 2005, 11:48
av frkristiansen
og viss man er like dårlig i hode regning som meg, befinner seg et sted hvor man ikke har noen hjelpemiddler og svaret ikke trenger være helt nøyaktig, er tommelfingerregelen at ved en endring av 1 bar på bensintrykket, øker mengden med bensin 10 % på samme dyser og samme åpningstid.
Men er det noen som vet hvor store de "brune" dysene fra Bosch som står i 9-5 aeroen fra 01 er. i gram og cc/min. Og hvor stort bensin trykk original pumpe kan levere i samme bil.
Hva er grunnen til at det står en 4 bars bensintrykk regulator i en audi 1,8 t og bare en 3 bars i min 2,3 aero.
Lagt inn: 21 jun 2005, 16:39
av Ronny_N169
utengen skrev:Ja den har spredd seg ganske mye, jeg gjorde den en gang i tiden og ga den til en i Sverige, som la ut den. og nà ligger den der
Sorry!

. Den verserte på STCS sider en stund, fant den der. Tar den bort fra min side.
Lagt inn: 22 jun 2005, 08:04
av utengen
Hei
Nei du behøver ikke ta bort den

de brune som sitter på )-5 aero er 261gr ved 3.0bar, hva en std bensinpumpe klarer av for trykk spørs litt på hvor høyt ladetrykk du har, lader du 1,0bar så blir jo bensintrykket 3,0bar+ladetrykk 1,0bar=4,0bar bensintrykk. Men det er ikke bare trykket som er avgjørenede uten også hvor mye pumpen kan levere ved dette trykket, så om du sikter på maks 4,5bar totaltrykk altså 3,5bar bensintrykk ved 1,0bar ladetrykk så burde det fungere, husk att dette gjelder i det området der motoren behøver mest bensin, altså høyt turtall, grunnen til at det sitter 4,0bar bensintrykk på noen biler eller 3,5bar eller annet er såkallt hotfuel handling, på noen marked hvor det er ekstremt varmt eller varme sommerdager, du stopper motoren i ca 10-15min så blir det luftbobler i bensinrøret (fuelrail) dette gjelder spesiellt bensin med lavt avdunstningstrykk, når du da starter motoren, når dette er som verst så får ikke motoren nok bensin under en kort tid og går meget dårlig til normalt trykk er oppnåd i fuelrail, letteste løsningen på dette er høyere bensintrykk, som fikser dette fortere eller tar bort problemet helt, men ett høyere bensintrykk gir også dårligere preparering av bensinen på tomgang og lette laster, så det er også ulemper ved både lavere og høyere trykk

Men i Saab sitt fall så drar man på mye bensin under denne startfase så slipper man også dette hotfuel handling problem.
Mvh
Tommy Utengen
Lagt inn: 26 aug 2005, 19:41
av Griffin N430