Hvordan justere inn wastegate-staget?? Hmmmm......

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar

Hvordan justere inn wastegate-staget?? Hmmmm......

Legg inn av Griffin N430 » 22 jun 2005, 16:23

Grunntrykket mitt ligger nå på 0.3 bar, og så tenkte jeg skulle korte inn staget noen runder i dag men når jeg begynte å skru så fikk jeg ikke skrudd rundt staget. Får vridd det rundt, men gjenge stanga inn til wastegateklokka blir også med rundt. :? Er det noen måte å holde igjen, foruten å ødelegge gjengestanga, eller har den på en måte hoppet av inni klokka?? Litt vanskelig forklart men...

Noen som vet?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 jun 2005, 16:41

Du må klippe plomberinga som sit i underkant av turboen. Deretter plukkar du staget av turboen og skrur. 1 runde er lik 0.02 bar.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Griffin N430 » 22 jun 2005, 16:44

Hjelle, N6 skrev:Du må klippe plomberinga som sit i underkant av turboen. Deretter plukkar du staget av turboen og skrur. 1 runde er lik 0.02 bar.
Plombering?

Sitter denna på vacumklokka? Noen som har bilder?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 jun 2005, 16:50

Somsagt, har du lokalistert wastegatestaget fyl du berre staget til det kjem til turboen.
Rett loddrett under turboen sit wastegatestaget montert til turboen, og orginalt finns der ei plombering.
Om det ikkje finns ei plombering er der sikkert ein pin-bolt som står i holet til wastegatestonga, om igjen er festa til turboen.

Men somsagt, kjem på staget bakover mot turboen, og du vil sjøne var eg meinar. Der du kjenner ein loddrett tapp er du ved målet. Om du ikkje er kjent i området der er det kanskje lurt å ha eit speil og lys, slik at du ser kva du styrer med.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Griffin N430 » 22 jun 2005, 16:56

Hjelle, N6 skrev:Somsagt, har du lokalistert wastegatestaget fyl du berre staget til det kjem til turboen.
Rett loddrett under turboen sit wastegatestaget montert til turboen, og orginalt finns der ei plombering.
Om det ikkje finns ei plombering er der sikkert ein pin-bolt som står i holet til wastegatestonga, om igjen er festa til turboen.

Men somsagt, kjem på staget bakover mot turboen, og du vil sjøne var eg meinar. Der du kjenner ein loddrett tapp er du ved målet. Om du ikkje er kjent i området der er det kanskje lurt å ha eit speil og lys, slik at du ser kva du styrer med.
Ja, jeg har fått av staget av turboen, så den henger løst i vacumklokka, men når jeg prøver å vri den rundt så blir hele staget med (helt inn i vacumklokka). Altså den forflytter seg ikke inn på gjengene....

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 22 jun 2005, 17:13

Du må holde igjen stanget inn til klokka og løsne låsemutteren noen omdreininger. Deretter kan du skru inn biten som er nærmest wastegaten noen omdreininger mens du fortsatt holder igjen staget inn til klokka. Husk å låse med låsemutteren for ellers kan hele stasen skru seg ut eller inn etter eget forgodtbefinnende.
Forøvrig satt låsemutteren på min så fast at jeg valgte å skru ut hele stasen. Tre bolter pluss naturligvis låsepinnen som fester staget til wastgaten.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Griffin N430 » 22 jun 2005, 17:19

knut skrev:Du må holde igjen stanget inn til klokka og løsne låsemutteren noen omdreininger. Deretter kan du skru inn biten som er nærmest wastegaten noen omdreininger mens du fortsatt holder igjen staget inn til klokka. Husk å låse med låsemutteren for ellers kan hele stasen skru seg ut eller inn etter eget forgodtbefinnende.
Forøvrig satt låsemutteren på min så fast at jeg valgte å skru ut hele stasen. Tre bolter pluss naturligvis låsepinnen som fester staget til wastgaten.
Så låsemutteren og staget lengst mot wastegaten sitter altså ikke sammen? ser bare slik ut da...! Så det er bare en mutter man må løsne for å skruve inn staget?

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 22 jun 2005, 18:10

Mener å ha hørt noe om at hvis staget blir med rundt inne i akkulatoren så kan membranet ryke?
Rett meg hvis det er feil....
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av knut N458 » 23 jun 2005, 01:31

Griffin_N430 skrev:
Så låsemutteren og staget lengst mot wastegaten sitter altså ikke sammen?

Nei, de sitter ikke sammen. Og kan være j$#%ige å få fra hverandre.
Så det er bare en mutter man må løsne for å skruve inn staget?

Jepp. Løsne mutteren og skru inn delen nærmest wastegaten. Men en må holde igjen staget inn mot klokka så det ikke blir med rundt. For ellers blir jo ikke stanga kortere. Det er laget omtrent som en strekkfisk ;)
Kristian N79 skrev:Mener å ha hørt noe om at hvis staget blir med rundt inne i akkulatoren så kan membranet ryke?
Har også hørt det, men tror ikke det er helt riktig. Jeg vil tro at staget er festet til membranet med en låseklips og faktisk er laget slik at den kan snurre med mindre den er rustet fast... Ellers hadde det jo ikke vært nødvendig med låsemutteren. Den er jo der for å forhindre at staget inn mot klokka snurrer pga vibrasjoner. Om det skjer vil jo grunntrykket endre seg ene eller andre veien siden staget da nettopp ville bli lengre eller kortere... :)

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Griffin N430 » 23 jun 2005, 12:29

knut skrev:
Griffin_N430 skrev:
Så låsemutteren og staget lengst mot wastegaten sitter altså ikke sammen?

Nei, de sitter ikke sammen. Og kan være j$#%ige å få fra hverandre.
Så det er bare en mutter man må løsne for å skruve inn staget?

Jepp. Løsne mutteren og skru inn delen nærmest wastegaten. Men en må holde igjen staget inn mot klokka så det ikke blir med rundt. For ellers blir jo ikke stanga kortere. Det er laget omtrent som en strekkfisk ;)
Kristian N79 skrev:Mener å ha hørt noe om at hvis staget blir med rundt inne i akkulatoren så kan membranet ryke?
Har også hørt det, men tror ikke det er helt riktig. Jeg vil tro at staget er festet til membranet med en låseklips og faktisk er laget slik at den kan snurre med mindre den er rustet fast... Ellers hadde det jo ikke vært nødvendig med låsemutteren. Den er jo der for å forhindre at staget inn mot klokka snurrer pga vibrasjoner. Om det skjer vil jo grunntrykket endre seg ene eller andre veien siden staget da nettopp ville bli lengre eller kortere... :)
Ok, får prøve det i dag da!! Er så irriterende at turbotrykket stopper på 0,8 bar!!! :D :D hehe....

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Griffin N430 » 23 jun 2005, 18:17

Fikk opp den H****** mutteren, så nå fikk jeg justert riktig grunntrykk! Ligger på ca 0,45 bar. Og jammen spratt nåla opp på 1 bar!!! :D :D :D

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av knut N458 » 23 jun 2005, 20:19

Jepp! Gøy, ikke sant :D

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Griffin N430 » 23 jun 2005, 20:25

knut skrev:Jepp! Gøy, ikke sant :D