div. sp?rsm?l om t16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

div. spørsmål om t16

Legg inn av Liebak » 27 jun 2005, 16:41

driver nå med noe jeg sikkert skulle holdt meg unna.
skrur ut en 2l t16 av en 900 og tanken er å sette den inn i min 99.

selve turboen mangler.er ikke det en lavtrykksturbo?
får med turboen av en t16 (9000) men kan jeg bruke den på motoren?.
apc mangler. går det ann å kjøre med el-sprut og kutte ut apc`n?


mvh sprokit

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 27 jun 2005, 18:15

Hvis du skrur ut motoren av en 900S så er det en lavtrykksturbo. Om det er en ren 900Turbo så er det fulltrykker med APC. Hvis turboen fra den 9000'en er en T3 av noe slag så er det ikke noe problem å bruke den.
APC er ingen nødvendighet, bare en god sikkerhet mot tenningsbank. Om du setter slangen fra kompressorhuset direkte på wastegateklokka så vil du kjøre på grunnladetrykk. Om du vil ha fullt trykk så anbefaler jeg deg å montere APC foran å bruke "blåkran". Tenningsbank er turbomotorens verste fiende og det er greit å sikre seg mot det.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 27 jun 2005, 21:05

Mortimer-N18 skrev:Hvis du skrur ut motoren av en 900S så er det en lavtrykksturbo. Om det er en ren 900Turbo så er det fulltrykker med APC. Hvis turboen fra den 9000'en er en T3 av noe slag så er det ikke noe problem å bruke den.
APC er ingen nødvendighet, bare en god sikkerhet mot tenningsbank. Om du setter slangen fra kompressorhuset direkte på wastegateklokka så vil du kjøre på grunnladetrykk. Om du vil ha fullt trykk så anbefaler jeg deg å montere APC foran å bruke "blåkran". Tenningsbank er turbomotorens verste fiende og det er greit å sikre seg mot det.
er en 900s jeg tar den ut av. skal prøve å finne en apc hvis jeg kan bruke den fra en 9000. for 900s vokser ikke på trær så har leta litt for å finne denne.

så mangla bensin pumpa. den i min 83mod 99 er jo bare å glemme å bruke men kan jeg bruke den returen som ligger der?
kan jeg bruke bensinpumpe fra 9000?

alle gode råd og forslag motas med stor takk

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 27 jun 2005, 22:59

Det å bytte over til T16 i 99 er ikke bare bare... min bror har akkurat gjort det og jeg har sett litt hvor komplisert ting kan bli. Du kan ikke bruke den originale bensintanken din om du ikke hadde innsprut i din 99 originalt. Du må enten bygge om den tanken du har så du får satt i 900/9000 pumpe eller få tak i en 99 turbo eller GLE tank. De er VELDIG vanskelige å få tak i. Det enkleste er å bygge om din egen tank. Du må da skjære opp hull i tanken som passer til bensinpumpe fra 900/9000 og lage tettinger som gjør det tett.

Du kan bruke APC fra 9000, men det må være fra en fordeler turbobil eller en apc fra et DI+APC system.

900S er ikke så vanlige nei... De bruker en Mitsubishi TE05-12B turbo om du vil bruke den originale. Den er en smule bedre enn den som sitter på fulltrykksturboene originalt. Kjører du fullt trykk på den Mitsubishi turboen så gir den mer luft enn de originale Garrett-turboene.

Hvis du har mer spesifikke spørsmål så bare post de. Det er sikkert flere som har bygd om her inne. Jeg kan også få min bror til å poste de modifikasjonene han måtte gjøre.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 27 jun 2005, 23:20

hadde vært fint med litt erfaringer fra folk som har gjort det før.
har en til å hjelpe meg som har gjort det før men det var da 16v uten turbo i 99. han er desverre litt opptatt denne uka så derfor maser jeg litt her. men håper jo på at kanskje andre kan lære av det jeg spør om å får svar på....fint med forum.

er gassere på min 99 men er å retur der....

Svar