Side 1 av 1

Saab`s effektkurver? Bare juks?

Lagt inn: 30 jun 2005, 16:55
av Griffin N430
Har sett litt på forskjellige effektkurver over SAAB motorer, og kom over et eksempel her. (se bilde)

Det er en standard og900 T16 fulltrykksturbo, som det står er 273 NM ved 3000 rpm, og det skjønner jeg, men at det er 175 hk ved 5300 rpm skjønner jeg ikke helt. Det kan da umulig være så stor effekt på så høyt turtall?? Ikke med orginal justert APC hvertfall, for den justerer ned turbotrykket helt ned til 0,5 bar ved høye turtall, så hvordan kan dette henge sammen?? Hvis trykket hadde holdt seg på orginalt 0,75 bar helt til 5300 rpm så hadde jeg skjønt det, men det gjør det ikke orginalt.

Bilde

Lagt inn: 30 jun 2005, 17:59
av Frode N073
toppeffekt e jo vanligvis oppgitt på høgt turtall. på rødgrenså ellår rett før.

dette e litt utenfor mitt spesialfelt men turbotrykket e jo ikkje åleina årsaken te HK. på høgare turtall trengs det mindre ladetrykk for å oppnå X antall HK. (hmm. litt tosse skrevet kanskje) :roll:

Lagt inn: 30 jun 2005, 20:51
av Tor N12
Frode N073 skrev: men turbotrykket e jo ikkje åleina årsaken te HK. på høgare turtall trengs det mindre ladetrykk for å oppnå X antall HK. (hmm. litt tosse skrevet kanskje) :roll:
Helt korrekt....

Høyere ladetrykk på høyt turtall er jo en av grunnene til at trimprodusentene får ut flere hester på våre kjære kjøretøy :)

Lagt inn: 30 jun 2005, 20:53
av Griffin N430
TT skrev:
Frode N073 skrev: men turbotrykket e jo ikkje åleina årsaken te HK. på høgare turtall trengs det mindre ladetrykk for å oppnå X antall HK. (hmm. litt tosse skrevet kanskje) :roll:
Helt korrekt....

Høyere ladetrykk på høyt turtall er jo en av grunnene til at trimprodusentene får ut flere hester på våre kjære kjøretøy :)
Så hvis fulltrykksturboen hadde hatt 0,75 bar helt ut turtallsregisteret, så hadde det altså blitt større effekt?

Er jo kanskje ikke mer enn 0,5 bar ved 5300 rpm orginalt.

Lagt inn: 01 jul 2005, 08:32
av Trond N47
Hvis du hadde hatt fullt turbotrykk ved 5300 rpm hadde du nok tatt livet av motoren ganske raskt. Kompresjonen og temperaturen hadde blitt for høy.

Turbomotorene kjennes ut som de er sterkere på mellomregisteret enn ved høyt turtall, men det er ikke riktig. Du akselererer best rundt maks effekt, selv om turbotrykk og dreiemoment er lavere der enn ved 3000 rpm.

Effekt [hk] = dreiemoment [Nm] x turtall [rpm] x konstant (ca 0,00015)

Lagt inn: 01 jul 2005, 09:04
av Øyvind
Tror konstanten er 0.000105 lik 1/9549