Side 1 av 2
Primærkjeder og girkasse
Lagt inn: 03 jul 2005, 18:00
av alex_ander3@hotmail.com
fikk tak i ei ødelagt girkasse med en 7'er primær som jeg skal ha i kokillkassa mi.
Når jeg tok av primærhuset så er det jo 3 drev oppe, og 3 drev nede. Jeg fikk bare av de 3 drevene oppe + de 3 kjedene. Spørsmålet mitt er om jeg trenger de nederste drevene eller kan jeg bruke den nederste som allerede står i kokillkassa mi?
Lagt inn: 03 jul 2005, 18:11
av Mortimer-N18
Du trenger nok begge drevene ja..
De hører sammen, noe som utgjør utvekslingen.
Lagt inn: 03 jul 2005, 21:20
av Ronny_N169
Du må ha begge dreva + kjedene for at det skal bli rett. Metoden for å løsne mutteren på det nederste drevet er (ifl. Haynes boka) å legge inn 5 gear + å løsne sidekåpa på kassa slik at du kommer til reversen. Skru av armen som legger inn reversen og skyv mellomdrevet for reversen bakover slik reversen og 5 gear ligger inne samtidig

. Inngående aksel er da låst og mutteren kan løsnes. Har ikke gjort dette selv...
EDIT: Lagde for en tid tilbake et excelark for å se på hastigheter vs primærdrev og dekkstørrelse.
http://home.online.no/~niande/diverse/g ... ger%20.xls
drev
Lagt inn: 03 jul 2005, 22:40
av Petter 900 T
Eller muttertrekker......
Funker som F
Petter
Lagt inn: 03 jul 2005, 23:24
av skilpaddaN287
Har akkurat bytta primær med motor og girkasse i bilen. Fiklete å få av og på låseringen på øverste drevet. Er nok enklere på en bil uten air cond.
Lagt inn: 04 jul 2005, 08:06
av Macgeier
Som de andre sier, du må ta begge.
Kjedet er det samme (samme lengde) uansett drevsett.
I prinsippet kan du bare bytte oppe, men da må du forlenge eller forkorte kjedet, men det er vel ikke lett...
Så da blir det enkleste å holde seg til ett sett av gangen...
PS. Hvis du har flere kjeder, så velg det som har strukket seg minst.
drev
Lagt inn: 04 jul 2005, 08:37
av Petter 900 T
har hørt rykter om at Jørgen lager 7 1/2 dreving.
Ellers ville jeg vært forsiktig med å skjøte primærkjedene, det er nødt til å bli et svakt ledd i kjeden.......

(tog du han?)
Petter
Re: drev
Lagt inn: 04 jul 2005, 10:58
av Macgeier
Petter-N226 skrev:Ellers ville jeg vært forsiktig med å skjøte primærkjedene, det er nødt til å bli et svakt ledd i kjeden.......

(tog du han?)
Petter

Hadde aldri turt å mekke med lengden på primærkjedet. Kjøre med et svakt ledd kan brått bli KJEDElig...

Re: drev
Lagt inn: 04 jul 2005, 11:10
av skilpaddaN287
[quote="Petter-N226"]har hørt rykter om at Jørgen lager 7 1/2 dreving.
Da jeg snakka med ham på saabfestivalen holdt han på med å ta fram en 8 1/2 primær. ca 4500 svenske antyda han. Kunne godt tenkt meg en slik.
Lagt inn: 04 jul 2005, 17:45
av TurboKK N473
Ok. Eg har ikkje so masse peiling på girkasser. Men berre en ting eg må vite. Kva er "primær"??

kasse
Lagt inn: 04 jul 2005, 21:09
av Petter 900 T
Primær, det er et kjede med 2 drev som forbinder clutch og girkasse.
Fordi kassa på og 900 ligger under motoren, så må effekten "flyttes ned en etasje"
finnes fra "4" til "8", høyere tall = høyere toppfart
99 og 900 uten turbo har somregel 5, T8 har oftest 6, T16 har 6 eller7, 8 er bestilling....
Ok?
Petter
Re: kasse
Lagt inn: 04 jul 2005, 22:26
av TurboKK N473
Petter-N226 skrev:Primær, det er et kjede med 2 drev som forbinder clutch og girkasse.
Fordi kassa på og 900 ligger under motoren, så må effekten "flyttes ned en etasje"
finnes fra "4" til "8", høyere tall = høyere toppfart
99 og 900 uten turbo har somregel 5, T8 har oftest 6, T16 har 6 eller7, 8 er bestilling....
Ok?
Petter
So det er berre utvekslinga som er forskjellen?
kasse
Lagt inn: 04 jul 2005, 22:36
av Petter 900 T
Ja, kun utveksling.
Men med høyere primær får kassa mindre juling, altså, er du i grenseland med 7 så ryker kassa med 6
Petter
Lagt inn: 04 jul 2005, 22:40
av Børre N17
Men hvem tør å teste toppfarten på 8'er primæren? Ikke f***om jeg vil kjøre og900 i over 260km/t....

Lagt inn: 04 jul 2005, 23:12
av Mortimer-N18
Tror ikke du klarer det heller for å være helt ærlig. Jeg har 7'er i min nå og teoretisk toppfart på 7000omdr er 280kmt......... Jeg følte at bilen stagnerte litt ved 210. Men det var litt oppoverbakke og vind. Men i de hastighetene er det helt sinnsykt mye drag bak bilen... er jo ikke akkurat såpestykke.