Side 1 av 2

900 Aero '86 understyring

Lagt inn: 07 jul 2005, 14:00
av taa
Hei, er noen som kan forklare meg effekten av spissing og dekktrykk
for å minske understyring? Rattet er ikke helt sentrert når en kjører rett frem, ca 15 grader ute av senter, hjelper forstillingsjustering på dette og hvor my skal en kontroll/justering koste?

Mvh TAA

40039815/tore.aarvold@hoegh.no

Lagt inn: 07 jul 2005, 14:13
av Kristian N70

Lagt inn: 07 jul 2005, 14:15
av Runar N403
Har du et ekstra hjulsett så kan du jo bytte å se om det forandrer seg. sikkert mest vesentlig å bytte forran! har opplevd stor forskjell på hjulsett, og forskjell etter dekkbytte!
Hadde samme problem(ratt ut av senter og bilen dro litt til ene sida), å tenkte at forstilingskontroll var tingen. Kosta meg ca 750 kroner, og det hjalp ingenting. Satte senere på vinterhjul å problemet var vekk :) Justere spissing inngår, så vidt jeg vet, ikke i forstillingskontroll(??)...
Effekt av spissing tør jeg ikke uttale meg om
Runar

Lagt inn: 07 jul 2005, 16:00
av saabanders
Det hjelper mot understyring å øke lufttrykket foran og evt. minke det bak.
Er spissingen feil, blir bilen vinglette, ikke god å kjøre, og den vil slite dekk.
Viss rattet er sjeivt, kan det skyldest at spissing er justert uten å tenke på rattets stilling. Eller det er byttet styrekuler. Løsningen er å ta av rattet, og sette det på igjen i riktig stilling. Men først bør spissingen kontroleres, og prøv å bytte side på framdekka.

Anders

Lagt inn: 07 jul 2005, 16:15
av Runar N403
saabanders skrev: Er spissingen feil, blir bilen vinglette, ikke god å kjøre, og den vil slite dekk.
Anders
hm.. bilen min sliter dekk midt på, men bare forran! for høyt lufttrykk vil kanskje noen si, men det tror jeg egentlig ikke. ser jo ut som det er for lite når jeg står parkert. er vel ca 2 kg trykk.. 205 55 15 dekk, som jeg tror er litt for bredt for felgen. kan det ha noe å si, eller kan det være spissinga? ser for meg at spissinga tar dekk i inner- og ytterkant?

Runar

Lagt inn: 07 jul 2005, 18:13
av taa
Takk for all informasjon, er det noen som vet max/min på spissingen?

Mvh TAA

Lagt inn: 07 jul 2005, 19:06
av saabanders
Spissingen skal vere 2mm+-1mm
Dekkene vil vel helst slites sjevt viss spissingen er feil,men dette kan variere fra biltype til biltype, og det kan variere med dekktype/fabrikat. Leste i Motor i dag om Conti/dekk som var utslitt etter 10.000km
Anders

Lagt inn: 07 jul 2005, 20:12
av Frode N220
sparco_N403 skrev:
saabanders skrev: Er spissingen feil, blir bilen vinglette, ikke god å kjøre, og den vil slite dekk.
Anders
hm.. bilen min sliter dekk midt på, men bare forran! for høyt lufttrykk vil kanskje noen si, men det tror jeg egentlig ikke. ser jo ut som det er for lite når jeg står parkert. er vel ca 2 kg trykk.. 205 55 15 dekk, som jeg tror er litt for bredt for felgen. kan det ha noe å si, eller kan det være spissinga? ser for meg at spissinga tar dekk i inner- og ytterkant?

Runar
For brede dekk til felgen vil selvfølgelig påvirke både egenskaper og slitasje. Feil innpress på felgen vil også medføre problemer.
Justering av spissing er halve forstillingskontrollen; for man må jo kunne påregne at et verksted retter opp feil de finner ved en kontroll, ikke???

Hvilke felger har bilen? Husk at toppmodellen Aero var levert 5,5X15" felger med 195/60VR15. Dette var det Saab mente bilen skulle ha den gangen... Tror ikke at det skal være noe problem med 205/55, men det kan være noe bredt for de smale felgene for en del dekktyper.

Lagt inn: 08 jul 2005, 08:24
av taa
Hvilken spissing vil gi minst understyring 1 eller 3mm?

Mvh TAA

Lagt inn: 08 jul 2005, 08:57
av saabanders
Jeg tror ikke spissingen virker inn på overstyring.

Anders

Lagt inn: 18 jul 2005, 11:32
av taa
Hadde bilen til forstillings kontroll og fant blant annet ut at det var for lite spissing på høyre side og det gir overstyring når en svinger til høyre. Det skal finnes shims for å kunne justere camber og caster, er
det noen som kjenner til hvor en kan få tak i disse?

Mvh TAA

40039815/tore.aarvold@hoegh.com

Lagt inn: 18 jul 2005, 14:14
av saabanders
Spissingen kan ikke vere feil bare på en side. Den er lik på begge sider.
Shims fins vel hos Saab?? eller på huggeren...

Anders

Lagt inn: 18 jul 2005, 19:35
av taa
Joda spissingen var feil kun på høyre side, og kun høyre side ble justert.
( så det på skjermen der det kom frem tekst med hva som var feil på alle 4 hjul)

Mvh TAA

Lagt inn: 18 jul 2005, 20:49
av saabanders
Om du stiller spissinga på høyre eller venstre side så blir resultatet det samme.
http://svenn.ls.no/dav/CA3CDDAD20AB4E1A ... ument.html

Anders

Lagt inn: 19 jul 2005, 19:30
av skilpaddaN287
For så vidt riktig, men dersom forstillingsjustering skal gjøres ordentlig, skal rattet låses i midtstilling. En må da justere hver side så de ligger innen for målene. Da unngår en også at rattet blir stående skjevt når en kjører rett frem. En del verksteder slurver med dette, setter ikke på rattsperre og justerer bare på enne sida. dersom rattet står skjevt når du har hatt bilen på forstillings kontroll er det bare å klage.