Side 1 av 1

Tyding av komp.test

Lagt inn: 15 jul 2005, 11:34
av 86_900_turbo
Jeg foretok en komp.test på min '86 900T8 i går og fikk gode verdier på sylinder 1, 2 og 4, men sylinder 3 viste dårlig oppførsel. Opprinnelig bygget den seg raskt opp til 7,5bar. Etter å ha helt i litt olje viste den samme gode oppførsel som de andre sylindrene, det vil si 11bar. Etter å ha ventet i et par minutter testet jeg på nytt og denne gangen flatet den ut på omtrent 10,5bar. En ny test ytterligere 15 min senere viste 9bar. Hva tyder dette på? Dårlige stempelringer?

Samtidig har jeg oppdaget at om jeg tar av lokket der oljepeilepinnen er festet mens motoren er i gang, vil motoren dø fulstendig. Hva vil det si? Kan det relateres til komp.testen?

Lagt inn: 15 jul 2005, 16:48
av Runar N403
Det med at motorn dør da du tar av oljelokket er vel en innebygget sikkerhet; motorn stopper når oljetrykket blir for lavt. Vet ikke sikkert hvilke biler som har den funksjonen. Er ikke sånn på min 9k.
Stempel har jeg ikke greie på, men spør meg om rådebank :eek:

Runar

Lagt inn: 15 jul 2005, 17:55
av Saab900STCR
Det att kompressionen ökar om man häller i lite olja i en cylinder betyder att kolvringarna börjar bli dåliga på den cylindern.
Ditt andra spørsmål vet jag inget om....

Mvh Anders