Side 1 av 2

Spørsmål angående motorbytte (igjen) (teknisk denne gangen)

Lagt inn: 17 jul 2005, 21:27
av Ottar N398
Vel Vel så var det sommer og ferie. Og siden dama skal bort å jeg virkelig har lyst på turbo i bilen så har jeg litt spøsmål angående konvertering fra m89 900i til m86 900t16
Vel det jeg egentlig lurer på er hvordan man finner ut hvilken utveksling det er på girkassen. står dette på eller er det noe man vet utifra hvilken modell bilen er?

Lagt inn: 18 jul 2005, 08:30
av Trond N47
Det vet du ut fra modellen ja, står i instruksjonsboken. Girkassenummeret kan du jo sjekke i tilfelle kassen er byttet.

Lagt inn: 18 jul 2005, 12:01
av Pål N526
er ikke kassa lik? er det ikke bare tannhjula i fra motoren og ned som har anderledes utveksling?

Lagt inn: 18 jul 2005, 12:09
av Ottar N398
Nytt spørsmål: Hvis jeg setter inn en 8v turbo motor i stede vil flyttingen på noen måte da bli enklere? tullingen jeg skulle kjøpe delebil av hadde visst ikke peiling nok til å vite forsjell på 8 og 16v!
(forresten noen som har 16v turb motor og ledningsnett i stavanger så bare si ifra :wink: )

Lagt inn: 19 jul 2005, 10:25
av kenny n277
Klart det er jo ikke så lett å se forskjel på,, :lol:Men det er jo mye enklere, hvis det er 8v i du har nå. For da er det bare ut med den gammle inn med turbo motor, må jo bytte eksos da men det er vel nesten det eneste hvis du ser bort fra motoren, 8)

Lagt inn: 22 jul 2005, 16:13
av Ottar N398
Så var det neste spørsmål i rekka! Dette med papirer fra saab. vet det har vert sånn delvis oppe før men hva er enkles (og billigst) å ringe til saab norge eller å gå til en forhandler å få dem til å ordne. Tar det lenger tid en tre uker?

Lagt inn: 22 jul 2005, 20:37
av Jørgen N237
Fra saab norge tok det ca. 10 dager om jeg ikke husker feil, men er vel ferietid nå da..

Lagt inn: 23 jul 2005, 11:22
av Ottar N398
Å enda et nytt spørsmål: bilen min er en 89 modell og motoren er en 86, på den 86 modellen er det katalysator? (henter den på mandag så har ikke sjekka det ennå) og må den da følge avgas nivået til en 89 modell? og vil dette bli noe problem?

Lagt inn: 23 jul 2005, 11:41
av Eirik N310
Katalysator ble ikke innført på 900 turbo før andre delen av '88. :p

Lagt inn: 24 jul 2005, 00:47
av Ottar N398
Så da står spørsmålet mitt igjen! må jeg har avgass som tilsvarer en 89 modell for da må jeg jo nesten skaffe et nytt eksosanlegg!

Lagt inn: 24 jul 2005, 02:59
av Mortimer-N18
Sålenge bilen er 89modell så må den nok følge avgassreglene fra det året... Man kan desverre ikke ta en nyere modell og sette i en gammel motor og håpe den går igjennom med 4.5 i CO... Da hadde jeg gjort det med en gang i hvertfall :) hehe

konvertering

Lagt inn: 24 jul 2005, 08:42
av Petter 900 T
Utveksling, en 89 I har 5 eller 6 primær, en T16 har 6 eller 7. dette leser du ut av plata på kassehustoppen.

T8 eller T16, det tar bare 30 min ekstra og konvertere til T16. Eneste forskjellen er at du må legge opp kabelnettet inn i bilen, med hjerne.

Og ja, du må ha katalysator, Hvis du konverterer til T16 med Bosh 2.2, (noe jeg sterkt anbefaler, K Jet suger) fines det tilkobling for lambda på denne, pga Kat i USA.

Petter

Lagt inn: 24 jul 2005, 20:47
av Ottar N398
Så da har jeg et lite problem altså! jeg må skaffe et nytt eksosrør med katalysator som klarer dette! Bilen min har forresten denne snåle boksen under det høyre baksetet! har alltid hatt det for meg at den har noe med lambda sonden å gjøre! har den det?
Noen i nærheten av stavanger som har en t16 motor og ledningsnett liggende? :D (Eller eksos?)

Lagt inn: 24 jul 2005, 22:01
av Mortimer-N18
Har du ABS på bilen din? Det er enten ABS styreboksen eller APC-computeren som ligger der under baksetet.

Lagt inn: 24 jul 2005, 22:12
av Tor N12
Mortimer-N18 skrev:Har du ABS på bilen din? Det er enten ABS styreboksen eller APC-computeren som ligger der under baksetet.
Da satser jeg på abs..... Har aldri sett en 900 med APC under høyre baksete....