Side 1 av 1

ledningsnett

Lagt inn: 20 jul 2005, 18:34
av kenny n277
har et lite spørsmål, jeg har en 88 mod 9000 2,0 t med di og apc, har fått tak i en 2,3 aero motor uten apc men di, har motor el men ikke til resten av bilen finnes det noen snarvei for å slippe å bytte ut nettet i resten av bilen, klart må en så må en men hadde vert greit å slippe unna. innbiller meg at bare styreboxen får noe strøm å detr så er det på stell, har gjort dette med en ascona en gang i den bilen var det bare + -, monterte en 2,9 i motor å fikk dette til å gå, men det er de kontaktene v viduspusser motoren da? de skal vel ha noe?
mvh Kenny n277

Re: ledningsnett

Lagt inn: 20 jul 2005, 21:23
av Tor N12
Hadde det bare vært så enkelt du....... :oops:

For det første er det en kort eller lang-motor du har? De fleste Aeroer har kort-motoren(de kom i 94), Lang-motoren finnes som aero-motor kun i 93. Hvis du har en kort-motor så må du også bytte girkasse og gir-overføring, hvis du har en lang-motor så må du bygge om litt for å få den på girkassa du har fra før.

For å begynne med det verste.... Iflg Haugan så trenger du hele hjelperamma fram, hvis ikke så blir motoren stående feil. Du må uansett kappe i høyre innerskjerm for å få plass. Hvis du bytter til "riktig" girkasse så må du også bytte drivakslinger og hjullager (andre knuter med abs).

Oljekjøleren må du bytte (eller i allefall slangene).

Servopumpa må byttes.

Alle motorfestene (både nedre og øvre) må byttes.

Dynamo.

Luftfilterboks.

Du bør også bytte intercooler og tank/bensinpumpe.

Jeg tror du må bytte fremre eksosrør.

Så kommer det ellektriske.... Det er ikke så enkelt som at du bare trenger en + og en - :oops: Aero-motoren har på en måte apc men det er Trionic'en som styrer det hele. Til Trionicen så må du få koblet en map-sensor (istedet for luftmengdemåler), den skal også ha signaler for hastighet, bensinpumpe, tenning mm. Men det er fullt mulig å montere Trionic i bilen din uten å bytte hele nettet, det krever bare en del innsats og skjema-lesing 8)

Hvis du skal bygge om så ville jeg i utgangspunktet ha anbefalt deg å skaffe en hel bil, da er det mye enklere...

Jeg har sikkert glemt noe i denne "oppskriften" men....


Lykke til 8) 2.3 Turbo er i allefall MYE tøffere enn en sur gammel 2.0t :lol:

Lagt inn: 20 jul 2005, 23:48
av kenny n277
Aller først, har sett det med lang og kort motor har ikke tenkt noe over det, hva er forskjellen egentlig? ellers så har jeg det meste som skal til da, det er igrunn ledningene det står på her, for motoren er kompl med motor ramme forstilling og allt fra aeroen(92 eller 93mod tror jeg) men ledningsnett er jo grei sak å bytte hvis en må, tar litt tid å plokke ut å montere allt igjen, men men inn skal det uansett. har gjort denne jobben en gang tidligere men da hadde jeg donorbil, å det hjelper litt. så da fikk jeg jo svar på det jeg lurte på må jeg bytte eller ikke, det er mog best å bytte ja(finnes lite snarveier :angered: ) er ikke helt enig i sur gammel 2,0t det kan være gøy det å(kjører nå audi 2,0e :x det er litt av no ja)

Lagt inn: 21 jul 2005, 00:29
av Tor N12
Forskjellen er rett og slett at langmotoren er lengre.... Når ng900 kom på markedet i 94 så måtte Saab gjøre motoren kortere for å få plass....

Hvis bilen er fra 92-93 (aero kom i 93) så er det mao en lang-motor.
(Har du chassienr så kan jeg finne årsmodell).

Du bør skaffe deg skjema på din bil og på donorbilen, da ser du hvor mye du må bygge om. Er Aeroen enda nyere så skiller f.eks. også abs-systemet....

Når du har fått prøvd en skikkelig 2.3t så vil nok du også synes at 2.0t'n er "sur" :lol: