DUNK DUNK n?r jeg ringer, svinger og bremser samtidig
Moderator: Moderatorer
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
DUNK DUNK når jeg ringer, svinger og bremser samtidig
som beskrevet så sier det DUNK, kanskje DUNK DUNK (kommer ann på hvor langt jeg kjører mens jeg bremser.
Dette skjer bare mens jeg svinger, mens jeg rygger og bremser samtidig.
Noen ideer?
mannen på verkstedet sa at dette var ikke noe å bry seg om, og var helt normalt på eldre saab'er!
Dette skjer bare mens jeg svinger, mens jeg rygger og bremser samtidig.
Noen ideer?
mannen på verkstedet sa at dette var ikke noe å bry seg om, og var helt normalt på eldre saab'er!
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
bruker å smelle litt vist du bremser når du rygger vist de er slitte
smeller bra godt i min

smeller bra godt i min

2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
vist han bare hører dunk når han rygger å bremser er det sikkert kallipterne men vist det er under kjøring fremover er det neppe det..
men vist det er ved full sving i lave hastigheter(snu på parkeringsplasser osv) så kan det være hjullageret som flytter seg. da kan det komme smell og.
men vist det er ved full sving i lave hastigheter(snu på parkeringsplasser osv) så kan det være hjullageret som flytter seg. da kan det komme smell og.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- kenny n277
- 1,5 bar
- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
det er nok helt sikkert kaliprne, ha hatt samme DUNK DUNK lyden på nesten alle de jeg har hatt, var så lur å kjøpte kaliper på biltema en gang å, 4 dager så var det DUNK DUNK igjen, god kvalitet 

9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Tror det er en fordel å skifte den "firkanten" som går over til andre siden av skiva også. Disse blir også slitt. Kan også oppleve at dunkinga blir borte rett etter man har skiftet klosser men for så å komme tilbake når det har gått seg til litt.kenny n277 skrev:det er nok helt sikkert kaliprne, ha hatt samme DUNK DUNK lyden på nesten alle de jeg har hatt, var så lur å kjøpte kaliper på biltema en gang å, 4 dager så var det DUNK DUNK igjen, god kvalitet
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Innlegg: 192
- Registrert: 30 jul 2005, 01:00
- Sted: Hamar
Det er vanlig, nesten å forvente at det dunker i bremsene når du rygger og deretter bremser på galmesaabene. Vanlig på OG900/99/90 før 88. Årsaken er en slark som oppstår i selve calipen over tid. På originalrenoverte caliper så er dette problemet løst ved at man har lagt ei tynn stålplate rundt "bøylen" som glir inn og ut i et spor på selve calipen. Det er som regel slik at man kan ta tak i bøylen og rugge denne frem og tilbake (bittelitt). Det er denne slarken som fører til smellet i bremsecalipen idet klossene plutselig tar tak og smeller bøylen tilbake.
Håper dette var forståelig lesning?
Håper dette var forståelig lesning?
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
hadde jeg visst litt bedre hvordan en kalipper var bygd opp hadde jeg sikkert skjønt det, veldig bra forklart!TurboRoger_N486 skrev:Det er vanlig, nesten å forvente at det dunker i bremsene når du rygger og deretter bremser på galmesaabene. Vanlig på OG900/99/90 før 88. Årsaken er en slark som oppstår i selve calipen over tid. På originalrenoverte caliper så er dette problemet løst ved at man har lagt ei tynn stålplate rundt "bøylen" som glir inn og ut i et spor på selve calipen. Det er som regel slik at man kan ta tak i bøylen og rugge denne frem og tilbake (bittelitt). Det er denne slarken som fører til smellet i bremsecalipen idet klossene plutselig tar tak og smeller bøylen tilbake.
Håper dette var forståelig lesning?

- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Innlegg: 192
- Registrert: 30 jul 2005, 01:00
- Sted: Hamar
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Glideflaten som slites er litt til høyre for "7" på bildet. Denne skal jo smøres ett par ganger i året (hver gjør det

- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen