Side 1 av 1
DUNK DUNK når jeg ringer, svinger og bremser samtidig
Lagt inn: 01 aug 2005, 16:57
av Henrik N449
som beskrevet så sier det DUNK, kanskje DUNK DUNK (kommer ann på hvor langt jeg kjører mens jeg bremser.
Dette skjer bare mens jeg svinger, mens jeg rygger og bremser samtidig.
Noen ideer?
mannen på verkstedet sa at dette var ikke noe å bry seg om, og var helt normalt på eldre saab'er!
Lagt inn: 01 aug 2005, 18:37
av saabanders
Tipper slitte calipere.......
Anders
Lagt inn: 01 aug 2005, 18:52
av Pancho N497
bruker å smelle litt vist du bremser når du rygger vist de er slitte
smeller bra godt i min

Lagt inn: 01 aug 2005, 21:37
av Pål N526
hørt om drivknuter og kryss?
Lagt inn: 01 aug 2005, 21:47
av Pancho N497
vist han bare hører dunk når han rygger å bremser er det sikkert kallipterne men vist det er under kjøring fremover er det neppe det..
men vist det er ved full sving i lave hastigheter(snu på parkeringsplasser osv) så kan det være hjullageret som flytter seg. da kan det komme smell og.
Lagt inn: 02 aug 2005, 09:34
av kenny n277
det er nok helt sikkert kaliprne, ha hatt samme DUNK DUNK lyden på nesten alle de jeg har hatt, var så lur å kjøpte kaliper på biltema en gang å, 4 dager så var det DUNK DUNK igjen, god kvalitet

Lagt inn: 02 aug 2005, 09:48
av Morten-N146
kenny n277 skrev:det er nok helt sikkert kaliprne, ha hatt samme DUNK DUNK lyden på nesten alle de jeg har hatt, var så lur å kjøpte kaliper på biltema en gang å, 4 dager så var det DUNK DUNK igjen, god kvalitet

Tror det er en fordel å skifte den "firkanten" som går over til andre siden av skiva også. Disse blir også slitt. Kan også oppleve at dunkinga blir borte rett etter man har skiftet klosser men for så å komme tilbake når det har gått seg til litt.
Lagt inn: 02 aug 2005, 10:12
av TurboRoger_N486
Det er vanlig, nesten å forvente at det dunker i bremsene når du rygger og deretter bremser på galmesaabene. Vanlig på OG900/99/90 før 88. Årsaken er en slark som oppstår i selve calipen over tid. På originalrenoverte caliper så er dette problemet løst ved at man har lagt ei tynn stålplate rundt "bøylen" som glir inn og ut i et spor på selve calipen. Det er som regel slik at man kan ta tak i bøylen og rugge denne frem og tilbake (bittelitt). Det er denne slarken som fører til smellet i bremsecalipen idet klossene plutselig tar tak og smeller bøylen tilbake.
Håper dette var forståelig lesning?
Lagt inn: 02 aug 2005, 17:59
av Henrik N449
TurboRoger_N486 skrev:Det er vanlig, nesten å forvente at det dunker i bremsene når du rygger og deretter bremser på galmesaabene. Vanlig på OG900/99/90 før 88. Årsaken er en slark som oppstår i selve calipen over tid. På originalrenoverte caliper så er dette problemet løst ved at man har lagt ei tynn stålplate rundt "bøylen" som glir inn og ut i et spor på selve calipen. Det er som regel slik at man kan ta tak i bøylen og rugge denne frem og tilbake (bittelitt). Det er denne slarken som fører til smellet i bremsecalipen idet klossene plutselig tar tak og smeller bøylen tilbake.
Håper dette var forståelig lesning?
hadde jeg visst litt bedre hvordan en kalipper var bygd opp hadde jeg sikkert skjønt det, veldig bra forklart!

Lagt inn: 02 aug 2005, 19:22
av TurboRoger_N486
hadde jeg visst litt bedre hvordan en kalipper var bygd opp hadde jeg sikkert skjønt det, veldig bra forklart!

[/quote]
Er bare å ta av hjulet og studere

riv og slit litt i bøylen og se at den beveger seg sideveis i sporet på caliperen
Lagt inn: 02 aug 2005, 19:27
av Tor N12
Men hvordan dette kan skje bare når du ringer, det skjønner ikke jeg.....

Lagt inn: 02 aug 2005, 19:43
av Griffin N430
TT skrev:Men hvordan dette kan skje bare når du ringer, det skjønner ikke jeg.....

Når du ringer skjer d vel ikke noe!!

hehe...
Men min er også slik når man rygger og bremser!
Lagt inn: 03 aug 2005, 07:35
av Ronny_N169

Glideflaten som slites er litt til høyre for "7" på bildet. Denne skal jo smøres ett par ganger i året (hver gjør det

) glideflate oppe og nede. Går fint an å renovere disse bremsene selv. Finns vel fortsatt renoveringssett på Mekonomen (pakninger) + å sveise inn nye sliteflater på glideflaten på kalipperen.
Lagt inn: 03 aug 2005, 23:48
av Henrik N449
jada jada, hender sånt skjer når jeg har et ord i huet men skal skrive noe annet!
"rygger" var vel mere ritkig
