Tenningsbank OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Tenningsbank OG900

Legg inn av Joachim N370 » 01 aug 2005, 21:50

Dr. Mortimer "opererte" APC-boksen i cab'n i går, men jeg får indikasjon på tenningsbank ganske ofte når jeg gir på litt. Bl.a på ca 3k rpm i 5.gir. :cry:

Den lyden som oppstår har jeg hørt tidligere også, før "operasjonen".
Kan også nevnes at Check Engine-lampa lyser når bilen har stått noen minutter på tomgang. Slik har det vært en stund (slukker etter litt kjøring)

Det er montert 3 bar BTR og åpent filter. :)

Kan det være at LMM er litt vrang? :? Ingen i Østfold som kan låne meg en?
Evt. Oslo mot slutten av uka? Nr'et slutter på -013.

Takknemlig for svar.
9³ TurboX

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 02 aug 2005, 00:57

er det sånn at den nykker av og til? da er den enten trykk-klokka, som kutter(brutalt nykk) eller, så er det WG som regulerer ned turbotrykket heletiden:P jeg hadde en sånn søt RASLING, sårr turboen ble regulert ned... hadde stillt stigninga i apc høytere en trykket.. og ettersom jeg har hørt, så skal maxtrykk alltid være høyere en stigning:P

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 02 aug 2005, 07:40

Åpent filter av den typen som oljes inn (ex KN) kan være ugunstig for LMM, da trådene i LMM kan bli tilgriset med olja fra filteret, eller trådene kan rett og slett ryke. Ang tenningsbank, er tenninga riktig?, skal vel være 16 grader FØD

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 02 aug 2005, 16:02

Sitter KN-filter montert ja. Men tenningsbank"lyden" hørte jeg noen ganger også når motor'n var helt orginal.

Tenninga er 16 grader.

Kan jeg prøve med en LMM som slutter på -005?
9³ TurboX

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 02 aug 2005, 16:36

Saabcab#370 skrev:Kan jeg prøve med en LMM som slutter på -005?
Nei, -005 er til LH 2.2. -013 er til LH 2.4 kan muligens risikere å ødelegge noe :roll:
Saabcab#370 skrev: Men tenningsbank"lyden" hørte jeg noen ganger også når motor'n var helt orginal.
Regulerer APC ned trykket?. Er ikke så uvanlig med lett tenningsbank rundt 3000rpm. Bruker du 98 oktan (viktig).
Sitat fra instruksjonsboka til Saab 900:
"Kortvarige bankinger er helt normalt. De kan opptre ved kraftige motorbelastninger omkring 3000rpm og varigheten avhenger av hvilken brenselkvalitet som brukes"

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 02 aug 2005, 16:53

Kjører med 98 blyfri ja. Apc'n skrur ned trykket når det banker en del.
9³ TurboX

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 05 aug 2005, 10:42

Nå begynner tennigsbanken allerede ved 2k rpm! :cry:

Grunnladetrykket ligger på 0,4 bar.

Noen som har Tech1?
9³ TurboX

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 05 aug 2005, 10:59

Saabcab#370 skrev:Nå begynner tennigsbanken allerede ved 2k rpm! :cry:
Grunnladetrykket ligger på 0,4 bar.
Noen som har Tech1?
Tech 1??? Du tenker vel på ISAT..... Det har jeg!
Finner du ikke ut noe med det første så kan jeg ta den med på landstreffet...

Men vilken årsmodell er motoren din? ISAT kan kun brukes fra 88-modell 9k og 89-modell 900 Du må også ha diagnose-uttaket under baksetet....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 05 aug 2005, 13:38

På cabbene sitter uttaket under pass. stolen, kan være gjemt under teppet ved bjelken.
Er en slik std firkanta kontakt (Type sånn som de bak radioen) med et blende-lokk på.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 05 aug 2005, 13:43

Nopp Børre, ikke på alle tydeligvis, jeg har uttaket under baksetet på høyre side.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 05 aug 2005, 13:56

Uttaket ligger under pass.stolen hos meg.

Mulig det heter ISAT, han på Saab som sa Tech1. :?

(Nå er forøvrig bensinpumpa byttet, samt Bilstein/Lesjöfors montert... :D
) Har ikke kjørt bilen ennå.
9³ TurboX

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 05 aug 2005, 15:50

Ok, rettelse: de cabbene med fastskrudd baksete har under pass stol. :wink:
Du har vel "ut-napp-bart" baksete du?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 06 aug 2005, 01:34

Riv og Røsk A/S :lol:
Alt går med vold og vaselin! :lol:
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 06 aug 2005, 19:06

Hadde 0,9 bar i en kort periode i går. Nå går bilen KUN på grunnladetrykk (0,4 bar)!

KOM MED TIPS! :wink:

Dette er ikke morro! :angered:
9³ TurboX

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 06 aug 2005, 19:48

Virker vakumklokka di som han skal?, dvs senker tenninga under trykk, senker tenninga fra 16 til ca 12 grader. Sjekkes greit med en ballpumpe :) ta av fordelerlokket og plukk av slangen fra innsuget som går til klokka. Trykk på med ca 0,2-0,3 bars trykk, da skal du se at "innmaten" i fordeleren beveger seg. Hvis du suger litt i slangen ser du at "innmaten" beveger seg andre veien.

Svar