Side 1 av 2

Tenningsbank OG900

Lagt inn: 01 aug 2005, 21:50
av Joachim N370
Dr. Mortimer "opererte" APC-boksen i cab'n i går, men jeg får indikasjon på tenningsbank ganske ofte når jeg gir på litt. Bl.a på ca 3k rpm i 5.gir. :cry:

Den lyden som oppstår har jeg hørt tidligere også, før "operasjonen".
Kan også nevnes at Check Engine-lampa lyser når bilen har stått noen minutter på tomgang. Slik har det vært en stund (slukker etter litt kjøring)

Det er montert 3 bar BTR og åpent filter. :)

Kan det være at LMM er litt vrang? :? Ingen i Østfold som kan låne meg en?
Evt. Oslo mot slutten av uka? Nr'et slutter på -013.

Takknemlig for svar.

Lagt inn: 02 aug 2005, 00:57
av Pål N526
er det sånn at den nykker av og til? da er den enten trykk-klokka, som kutter(brutalt nykk) eller, så er det WG som regulerer ned turbotrykket heletiden:P jeg hadde en sånn søt RASLING, sårr turboen ble regulert ned... hadde stillt stigninga i apc høytere en trykket.. og ettersom jeg har hørt, så skal maxtrykk alltid være høyere en stigning:P

Lagt inn: 02 aug 2005, 07:40
av Ronny_N169
Åpent filter av den typen som oljes inn (ex KN) kan være ugunstig for LMM, da trådene i LMM kan bli tilgriset med olja fra filteret, eller trådene kan rett og slett ryke. Ang tenningsbank, er tenninga riktig?, skal vel være 16 grader FØD

Lagt inn: 02 aug 2005, 16:02
av Joachim N370
Sitter KN-filter montert ja. Men tenningsbank"lyden" hørte jeg noen ganger også når motor'n var helt orginal.

Tenninga er 16 grader.

Kan jeg prøve med en LMM som slutter på -005?

Lagt inn: 02 aug 2005, 16:36
av Ronny_N169
Saabcab#370 skrev:Kan jeg prøve med en LMM som slutter på -005?
Nei, -005 er til LH 2.2. -013 er til LH 2.4 kan muligens risikere å ødelegge noe :roll:
Saabcab#370 skrev: Men tenningsbank"lyden" hørte jeg noen ganger også når motor'n var helt orginal.
Regulerer APC ned trykket?. Er ikke så uvanlig med lett tenningsbank rundt 3000rpm. Bruker du 98 oktan (viktig).
Sitat fra instruksjonsboka til Saab 900:
"Kortvarige bankinger er helt normalt. De kan opptre ved kraftige motorbelastninger omkring 3000rpm og varigheten avhenger av hvilken brenselkvalitet som brukes"

Lagt inn: 02 aug 2005, 16:53
av Joachim N370
Kjører med 98 blyfri ja. Apc'n skrur ned trykket når det banker en del.

Lagt inn: 05 aug 2005, 10:42
av Joachim N370
Nå begynner tennigsbanken allerede ved 2k rpm! :cry:

Grunnladetrykket ligger på 0,4 bar.

Noen som har Tech1?

Lagt inn: 05 aug 2005, 10:59
av Tor N12
Saabcab#370 skrev:Nå begynner tennigsbanken allerede ved 2k rpm! :cry:
Grunnladetrykket ligger på 0,4 bar.
Noen som har Tech1?
Tech 1??? Du tenker vel på ISAT..... Det har jeg!
Finner du ikke ut noe med det første så kan jeg ta den med på landstreffet...

Men vilken årsmodell er motoren din? ISAT kan kun brukes fra 88-modell 9k og 89-modell 900 Du må også ha diagnose-uttaket under baksetet....

Lagt inn: 05 aug 2005, 13:38
av Børre N17
På cabbene sitter uttaket under pass. stolen, kan være gjemt under teppet ved bjelken.
Er en slik std firkanta kontakt (Type sånn som de bak radioen) med et blende-lokk på.

Lagt inn: 05 aug 2005, 13:43
av Kristian N70
Nopp Børre, ikke på alle tydeligvis, jeg har uttaket under baksetet på høyre side.

Lagt inn: 05 aug 2005, 13:56
av Joachim N370
Uttaket ligger under pass.stolen hos meg.

Mulig det heter ISAT, han på Saab som sa Tech1. :?

(Nå er forøvrig bensinpumpa byttet, samt Bilstein/Lesjöfors montert... :D
) Har ikke kjørt bilen ennå.

Lagt inn: 05 aug 2005, 15:50
av Børre N17
Ok, rettelse: de cabbene med fastskrudd baksete har under pass stol. :wink:
Du har vel "ut-napp-bart" baksete du?

Lagt inn: 06 aug 2005, 01:34
av Kristian N70
Riv og Røsk A/S :lol:
Alt går med vold og vaselin! :lol:

Lagt inn: 06 aug 2005, 19:06
av Joachim N370
Hadde 0,9 bar i en kort periode i går. Nå går bilen KUN på grunnladetrykk (0,4 bar)!

KOM MED TIPS! :wink:

Dette er ikke morro! :angered:

Lagt inn: 06 aug 2005, 19:48
av Ronny_N169
Virker vakumklokka di som han skal?, dvs senker tenninga under trykk, senker tenninga fra 16 til ca 12 grader. Sjekkes greit med en ballpumpe :) ta av fordelerlokket og plukk av slangen fra innsuget som går til klokka. Trykk på med ca 0,2-0,3 bars trykk, da skal du se at "innmaten" i fordeleren beveger seg. Hvis du suger litt i slangen ser du at "innmaten" beveger seg andre veien.