Chipping av 2001 9-5 Aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kjartan
Innlegg: 18
Registrert: 07 aug 2005, 01:00
Sted: Jæren

Chipping av 2001 9-5 Aero

Legg inn av Kjartan » 08 aug 2005, 21:54

Har en 230hk 9-5 Aero. Ser at steg 1 trimming gir mye ekstra for pengene, men hva med automat-kassen? Er den dimensjonert for denne økningen i dreiemoment og effekt?
Vil den opfpøre seg uhensiktsmessig etter trimming? Kan den programmeres til å tilpasses den nye prestandaen til motoren?

Da jeg kjøpte den, var det for mye olje på automat-kassa, kan dette være skadelig? Lurer på om det er en svak durelyd i de laveste gira, men vet ikke om det "bare skal være slik" Bilen har rulla 135.000.

Til sammenligning kommer jeg fra 91 MB 300 TDT med 300.000 på telleren og absolutt ingen ulyd fra kassa.
-01 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Re: Chipping av 2001 9-5 Aero

Legg inn av tranceman N366 » 09 aug 2005, 10:41

Kjartan skrev:Har en 230hk 9-5 Aero. Ser at steg 1 trimming gir mye ekstra for pengene, men hva med automat-kassen? Er den dimensjonert for denne økningen i dreiemoment og effekt?
Vil den opfpøre seg uhensiktsmessig etter trimming? Kan den programmeres til å tilpasses den nye prestandaen til motoren?

Da jeg kjøpte den, var det for mye olje på automat-kassa, kan dette være skadelig? Lurer på om det er en svak durelyd i de laveste gira, men vet ikke om det "bare skal være slik" Bilen har rulla 135.000.

Til sammenligning kommer jeg fra 91 MB 300 TDT med 300.000 på telleren og absolutt ingen ulyd fra kassa.
Er ingen ekspert men jeg vet at Saab er en av de få merkene hvor du kan få chippet bilene på Saabverksted med motorgarantien i behold.
Når det gjelder kassen er det best du stikker innom ditt lokale Saabverksted for en vurdering. En automatkasse er dyr å fikse og dersom du tror noe kan være galt bør du få det sjekket. Om ikke mindre så slipper du å fundere på det mer...
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Kjartan
Innlegg: 18
Registrert: 07 aug 2005, 01:00
Sted: Jæren

Re: Chipping av 2001 9-5 Aero

Legg inn av Kjartan » 09 aug 2005, 20:41

tranceman N366 skrev:
Kjartan skrev:Har en 230hk 9-5 Aero. Ser at steg 1 trimming gir mye ekstra for pengene, men hva med automat-kassen? Er den dimensjonert for denne økningen i dreiemoment og effekt?
Vil den opfpøre seg uhensiktsmessig etter trimming? Kan den programmeres til å tilpasses den nye prestandaen til motoren?

Da jeg kjøpte den, var det for mye olje på automat-kassa, kan dette være skadelig? Lurer på om det er en svak durelyd i de laveste gira, men vet ikke om det "bare skal være slik" Bilen har rulla 135.000.

Til sammenligning kommer jeg fra 91 MB 300 TDT med 300.000 på telleren og absolutt ingen ulyd fra kassa.
Er ingen ekspert men jeg vet at Saab er en av de få merkene hvor du kan få chippet bilene på Saabverksted med motorgarantien i behold.
Når det gjelder kassen er det best du stikker innom ditt lokale Saabverksted for en vurdering. En automatkasse er dyr å fikse og dersom du tror noe kan være galt bør du få det sjekket. Om ikke mindre så slipper du å fundere på det mer...
Har nettopp hatt den på merkeverksted på service, ingenting ble nevnt da, burde vel fått en kommentar om det var noe graverende ulyd skulle jeg tro.
-01 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
aero2001
Innlegg: 17
Registrert: 29 jul 2005, 01:00

Legg inn av aero2001 » 10 aug 2005, 21:20

http://www.autopower.no

BILLIG BILLIG!!! Perfekt til din saab :)

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Innlegg: 1275
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Legg inn av Troll R » 11 aug 2005, 12:36

aero2001 skrev:www.autopower.no

BILLIG BILLIG!!! Perfekt til din saab :)
billig er ikke alltid best, og hvis jeg hadde hatt en dyr bil ville jeg ikke brukt billige ting på min bil :lol:


bruk orginal så slipper du noe tull .....+ at du får den effekten og moment kurven de lover kontra visse andre .....

mvh

Kasper

Brukeravatar
Kjartan
Innlegg: 18
Registrert: 07 aug 2005, 01:00
Sted: Jæren

Legg inn av Kjartan » 11 aug 2005, 21:45

kasper N02 skrev:
aero2001 skrev:www.autopower.no

BILLIG BILLIG!!! Perfekt til din saab :)
billig er ikke alltid best, og hvis jeg hadde hatt en dyr bil ville jeg ikke brukt billige ting på min bil :lol:


bruk orginal så slipper du noe tull .....+ at du får den effekten og moment kurven de lover kontra visse andre .....

mvh

Kasper
Og hvem leverer den originale varen??
-01 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Innlegg: 1275
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Legg inn av Troll R » 12 aug 2005, 09:01

Kjartan skrev:
kasper N02 skrev:
aero2001 skrev:www.autopower.no

BILLIG BILLIG!!! Perfekt til din saab :)
billig er ikke alltid best, og hvis jeg hadde hatt en dyr bil ville jeg ikke brukt billige ting på min bil :lol:


bruk orginal så slipper du noe tull .....+ at du får den effekten og moment kurven de lover kontra visse andre .....

mvh

Kasper
hirsch leverer varen som er tuv godkjent og som beholder garantien på din bil .....


mvh

Kasper

Og hvem leverer den originale varen??

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 11 jan 2004, 01:00

Legg inn av Øyvind.H » 12 aug 2005, 10:51

Har hørt mye negativt om Saab`s originale trim, så der må jeg si meg uenig i at original er bedre enn uoriginal.

PPC skal fungere fint etter hva jeg har hørt, og blir den trimmen jeg vil kjøpe til min bil om jeg kjøper. Da kan bilen tilbakestilles før kontroller, evt hvis du skal låne bort bilen og ikke vil de skal ha full effekt.

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 12 aug 2005, 15:32

hirsch har ikke jeg hørt mye negativt om hvertfall :wink:
prøv det..
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Innlegg: 1275
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Legg inn av Troll R » 12 aug 2005, 15:54

Øyvind.H skrev:Har hørt mye negativt om Saab`s originale trim, så der må jeg si meg uenig i at original er bedre enn uoriginal.

PPC skal fungere fint etter hva jeg har hørt, og blir den trimmen jeg vil kjøpe til min bil om jeg kjøper. Da kan bilen tilbakestilles før kontroller, evt hvis du skal låne bort bilen og ikke vil de skal ha full effekt.
har hatt begge deler på min bil først bsr så hirsch og skal love deg en annen verden ,.

detter er ikke noe du hører fra andre men dette er noe jeg selv har opplevd .

de andre tunerene kan selfølgelig lever større trimm kitt med fler hk en orginal trimm så hvis man er ute etter ekstrem trimm er det riktig at man ikke sakl ta orginal trimm ,men da gjelder heller ikke oen garantier og jeg garanterer at noe ryker etter en kort stund (spørs selvfølgelig hvordan man kjører) men man kan faktisk til en aero med aotmat få 305hk og 400 nm noe som bør holde til de fleste ......


mvh

Kasper

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 aug 2005, 18:58

Ang Automatkassa di, so skal nivået ligge imellom min og max. Det vil seie, det er skadelig med for lite og for masse olje. Sjå intruksjonsboka for instruksjonar på korleis en peilar oljen, enkelte bilar skal køyrast gjennom alle gir før peiling, andre er det nok å berre plassere girvelgaren i "N" på før peiling.

Svar