Side 1 av 1

Overkoking

Lagt inn: 10 aug 2005, 21:06
av ArntR N315
Hadde fullpakka bil m/takboks, kjerring, unger og 20 grader pluss..

Etter litt rolig kjøring skulle vi over en fjellovergang... Ble liggende etter noen biler og 3 vogntog... tok forbikjøring.. kjørte hardt opp fjellet... i 4.gir... kom over fjellet.. slapp gassen.. og der... CHECK-ENGINE-lampa lyste som et juletre..

FAAAA.....!!! Overkoking deluxe...

Okay gutta (og jente).. over til saken som gjør at denne tråden står på ontopic og ikke offtopic..

Temperaturnåla inni bilen viste ingen koking... Noe som er tatt kvelden??

Og.. Hva bør jeg se etter "etterpå" etter en slik overkoking?? Check-engine-lampa slukket da bilen var blitt kald...

Vel overstått ferie forresten... :)

mvh

ArntR.

Lagt inn: 10 aug 2005, 21:26
av Tor N12
Koking men ingen koking?????

Hvis jeg forstår deg rett så synes jeg det høres ut som defekt topp-pakning.... Høres jo ikke ut som du har hatt høy temperatur så lenge måleren i bilen viste normaltemp, da høres det mer ut som at du har hatt høyt trykk i kjølesystemet.....

Lagt inn: 10 aug 2005, 22:01
av ArntR N315
Okay.. må moderere mæ litt da..

Ekspansjonstanken var "overfylt".. Det lakk kjøleveske fra korka... det putra skikkelig i slangene...(boblet).. Så ut som om hele greia skulle sprekke... Det var som å observere en geysir rett før den for til værs...

Derfor "koking"...

Har lest litt i kjøremanualen (som står på engelsk).. Æ bør ikke kjøre hardt i oppoverbakka i lave gir.... i varm temperatur blir det overoppheting osv osv...

Høyt trykk var det iallefall...

Men.. noe tips angående at tempnåla inne i kupeen ikke har registrert no?? Bilen går som ei kule... ingen blårøyk, hvitrøyk,svartrøyk.. har fargefri eksos... :?

Lagt inn: 11 aug 2005, 00:18
av Pål N526
grunden til at den koker over er nokk fordi du kjørte på lavt turtall og høy belastning.. vann pumpa går i synkron med motor, og derfor sirkulerer vannet saktere i forhold til belastninga motoren fikk:P på en kompis'es bil, så knakk retur røret(plasten).. knakk av hele.. tok tanken ut.. borra opp til 8 mm og fant et rør på 8.1mm+- så pussa jeg det med grovt pappir og varma det og slo det inn.. nå er returrøret MYE større(det gamle var knapt 3 mm gjennomstrømning.. hvorfor?) uansett... veit ikke om denne modden er positiv e3ller negativ.. uansett.. billigere en å kjøpe ny tank og mere gjennomstrømning..:P lurt eller ikke lurt? :idea:

Lagt inn: 11 aug 2005, 09:03
av john n04
Skulle tippe på overfyllt tank pga trykkfallet i høyden, sammen med lite kjøleveske i vannet. Da kan bilen koke uten at det er noe galt. Vannet utvider seg når man kommer opp i høyden og blir varmt, og koketemperaturen synker litt.

Lagt inn: 11 aug 2005, 11:09
av ArntR N315
Vel... da har jeg ingen grunn til å bekymre meg.. ? ! :wink:

Lagt inn: 11 aug 2005, 14:49
av john n04
Riktig det, hvis alt er ok nå så. :D