Ny bil!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Ny bil!

Legg inn av oddi N108 » 11 aug 2005, 10:51

Ihvertfall føles det slik etter å ha byttet olje i girkassa. Den virker mye lettere å gire med, den "glir" rett og slett i gir, og det lille som var av ulyder forsvant totalt. Nå kan det godt hende det var litt lite olje på girkassa mi fra før, slik at dette kan være noe av årsaken til at den var "hard" å gire med.
Oljen jeg brukte var den jørgen eriksson anbefaller, kjøpte 5 liter av han på saabfestivalen. Beste investeringen jeg har gjort tror jeg, og vil anbefalle alle med og900'er å bytte til den olja. ihvertfall bytte vanlig olje iblant, skal visst funke greit med vanlig 10w-40-olje også:)
Jeg fikk ikke opp bånnpluggen til girkassa, 12 mm umbrako-saken jeg kjøpte på biltema runda bare pluggen helt, den satt jaggu bom fast! Isteden måtte jeg skru opp platen som er helt i bakkant på girkassen, og la olja renne ut der. En enkel operasjon igrunn, var hos en kamerat som har løftebukk, og det ble overraskende lite søl:)
Bytta samtidig motorolje og oljefilter, så nå har bilen virkelig fått en vitamininnsprøytning:) Virka tilogmed som om bilen gikk litt bedre, ihvertfall lettere? muligens bare placebo. Men det er likevel deilig:)
Er ihvertfall storfornøyd nå. Så hvis det er noen som vil kjøpe, er det bare å si ifra:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 11 aug 2005, 11:21

Bruker samme olja (tipper jeg, QS 75-90) på både min NG900 og 9000. Fungerer ypperlig.

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 11 aug 2005, 14:51

Jeg fikk ikke opp bånnpluggen til girkassa, 12 mm umbrako-saken jeg kjøpte på biltema runda bare pluggen helt, den satt jaggu bom fast!
Er ikke den pluggen en firkantplugg??? :? :oops:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 aug 2005, 15:05

john n04 skrev:
Jeg fikk ikke opp bånnpluggen til girkassa, 12 mm umbrako-saken jeg kjøpte på biltema runda bare pluggen helt, den satt jaggu bom fast!
Er ikke den pluggen en firkantplugg??? :? :oops:
firkant på min tror jeg..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 11 aug 2005, 17:23

Det er nok litt forskjeller ute og går, både på årsmodeller og girkassetyper. Jeg har 12mm Unbraco, det er 89-90 og900 manuell kasse.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 11 aug 2005, 17:48

Dere er heldige dere som har plugg til olja på kassa :angered:
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 11 aug 2005, 18:45

Kristian N70 skrev:Dere er heldige dere som har plugg til olja på kassa :angered:
hehe, hjelper jo ingenting så lenge den sitter bom fast:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 aug 2005, 18:54

Kristian N70 skrev:Dere er heldige dere som har plugg til olja på kassa :angered:
Ja, det er ikkje alle som har det, heller ikkje eg... :/
Men, å skrue opp inspeksjonsluka og la det renne ut der som Oddi seier skal visstnok funke fin-fint.
Men, brukte du 5 liter Oddi? Eg har handla inn 4, synes huske det stod i instruksjonsboka at det var rundt 3.5 liter som er volumet på kassa?

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 15 aug 2005, 09:16

Hjelle, N6 skrev:
Kristian N70 skrev:Dere er heldige dere som har plugg til olja på kassa :angered:
Ja, det er ikkje alle som har det, heller ikkje eg... :/
Men, å skrue opp inspeksjonsluka og la det renne ut der som Oddi seier skal visstnok funke fin-fint.
Men, brukte du 5 liter Oddi? Eg har handla inn 4, synes huske det stod i instruksjonsboka at det var rundt 3.5 liter som er volumet på kassa?
fyllte på 3 liter jeg, så har 2 igjen. er det for lite? i haynes-boka sto det 3 liter så vidt jeg husker.. har glemt å sjekke:)hvis det er for ltie får jeg heller hive i en liten skvett ekstra:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 aug 2005, 09:35

Var det eg synes huske nemlig. Då slepp eg handle inn meir olje. ;)
Får bytte til neste sesong tenkjer eg. Når det gjeld volum for vesker er instruksjonsboka å foretrekke framfor ei heller tvilsom Haynes-bok... :p

Svar