96 900 SE 185 HK CAB. Effekten kommer og går.
Lagt inn: 14 aug 2005, 21:56
Hei, og hjelp!
Som overskriften sier har jeg en 96 900 SE 185 HK CAB hvor effekten kommer og går. Bilen er chipet opp til steg en, ca 225HK, gått ca 80.000.
Problemet oppstår under vanlig bykjøring og landeveiskjøring.
Ved konstant jevn gass føles det annen hver gang ut som om noe stjeler hestekrefter, for i neste øyeblikk å gi meg en kraftig dytt i ryggen. Sykluser på ca 2-3 min, sånn omtrent.
Jeg har lært meg å kjenne hvilket stadie bilen er i(potensiale for godt pådrag, eller nesten ikke noe pådrag), når bilen er i stadie hvor effekten er mer eller mindre borte, og jeg gir godt med gass, er det som å kjøre en gammel Skoda(turbomåler viser vanlig trykk). Venter jeg derimot til jeg igjenn kjenner et ldytt i ryggen igjen, går det som en kule.
Jeg har skrudd av AC/klima, så det er ikke det som tar effekt. Jeg har prøvd med flere forskjellige chip, til og med det orginale, så det er nok ikke noe med chipingen. Turboen har jeg fått testa hos turboservice, den er OK. Bytta magnetventil, da jeg trodde det kunne være denne. Gått over alle slanger osv. Skifta plugger ved 60.000(orginale). Bensinforbruk i byen ved småkjøring ca. 1,2 l/mil. Bilen bruker noe kjøleveske, ingenting å se i motoren eller på bakken, ca 1dl pr.mnd.
Eneste jeg vet om som kan være en ledetråd til at noe er galt, er en tikking(som en vekkerklokke) som høres på venstre side, tror det er utluftingen fra bensinen(sitter vel under innerskjermen, tror jeg). Vet ikke hva det har å si at den tikker(periodisk).
Bilen fungerte helt fint fram til jul 2004, rask og morsom å kjøre. Har hatt bilen på flere Saab verksteder, men svarene jeg får når jeg prensenterer problemstilingen varierer fra at det er ikke noe galt(etter prøvekjøring) til, at ja det er jo klart, for bilen er jo uorginalt chippet om. Har til og med fått kjørt den på rulle, effekten varierer fra ca 150- 250 HK(vet ikke hvor mye jeg stoler på tallene, men de gir i alle fall en idikering på at ting ikke er som de skal.
Mitt spørsmål er: er det noen som har vert borti noe tilsvarende, eller er det noen som har noen tips om hva det kan være?
Har som sagt strevd nesten et år for å finne ut av dette uten noe hell, kostet meg mange tusen også.
Er det noen som vet om en mekaniker med eget verksted som virkelig er proff på Saab, gjerne trimming også, Norge, Sverige eller Danmark?
Med vennlig hilsen
Terje
Som overskriften sier har jeg en 96 900 SE 185 HK CAB hvor effekten kommer og går. Bilen er chipet opp til steg en, ca 225HK, gått ca 80.000.
Problemet oppstår under vanlig bykjøring og landeveiskjøring.
Ved konstant jevn gass føles det annen hver gang ut som om noe stjeler hestekrefter, for i neste øyeblikk å gi meg en kraftig dytt i ryggen. Sykluser på ca 2-3 min, sånn omtrent.
Jeg har lært meg å kjenne hvilket stadie bilen er i(potensiale for godt pådrag, eller nesten ikke noe pådrag), når bilen er i stadie hvor effekten er mer eller mindre borte, og jeg gir godt med gass, er det som å kjøre en gammel Skoda(turbomåler viser vanlig trykk). Venter jeg derimot til jeg igjenn kjenner et ldytt i ryggen igjen, går det som en kule.
Jeg har skrudd av AC/klima, så det er ikke det som tar effekt. Jeg har prøvd med flere forskjellige chip, til og med det orginale, så det er nok ikke noe med chipingen. Turboen har jeg fått testa hos turboservice, den er OK. Bytta magnetventil, da jeg trodde det kunne være denne. Gått over alle slanger osv. Skifta plugger ved 60.000(orginale). Bensinforbruk i byen ved småkjøring ca. 1,2 l/mil. Bilen bruker noe kjøleveske, ingenting å se i motoren eller på bakken, ca 1dl pr.mnd.
Eneste jeg vet om som kan være en ledetråd til at noe er galt, er en tikking(som en vekkerklokke) som høres på venstre side, tror det er utluftingen fra bensinen(sitter vel under innerskjermen, tror jeg). Vet ikke hva det har å si at den tikker(periodisk).
Bilen fungerte helt fint fram til jul 2004, rask og morsom å kjøre. Har hatt bilen på flere Saab verksteder, men svarene jeg får når jeg prensenterer problemstilingen varierer fra at det er ikke noe galt(etter prøvekjøring) til, at ja det er jo klart, for bilen er jo uorginalt chippet om. Har til og med fått kjørt den på rulle, effekten varierer fra ca 150- 250 HK(vet ikke hvor mye jeg stoler på tallene, men de gir i alle fall en idikering på at ting ikke er som de skal.
Mitt spørsmål er: er det noen som har vert borti noe tilsvarende, eller er det noen som har noen tips om hva det kan være?
Har som sagt strevd nesten et år for å finne ut av dette uten noe hell, kostet meg mange tusen også.
Er det noen som vet om en mekaniker med eget verksted som virkelig er proff på Saab, gjerne trimming også, Norge, Sverige eller Danmark?
Med vennlig hilsen
Terje