Side 1 av 1

96 900 SE 185 HK CAB. Effekten kommer og går.

Lagt inn: 14 aug 2005, 21:56
av temo
Hei, og hjelp!

Som overskriften sier har jeg en 96 900 SE 185 HK CAB hvor effekten kommer og går. Bilen er chipet opp til steg en, ca 225HK, gått ca 80.000.

Problemet oppstår under vanlig bykjøring og landeveiskjøring.

Ved konstant jevn gass føles det annen hver gang ut som om noe stjeler hestekrefter, for i neste øyeblikk å gi meg en kraftig dytt i ryggen. Sykluser på ca 2-3 min, sånn omtrent.

Jeg har lært meg å kjenne hvilket stadie bilen er i(potensiale for godt pådrag, eller nesten ikke noe pådrag), når bilen er i stadie hvor effekten er mer eller mindre borte, og jeg gir godt med gass, er det som å kjøre en gammel Skoda(turbomåler viser vanlig trykk). Venter jeg derimot til jeg igjenn kjenner et ldytt i ryggen igjen, går det som en kule.

Jeg har skrudd av AC/klima, så det er ikke det som tar effekt. Jeg har prøvd med flere forskjellige chip, til og med det orginale, så det er nok ikke noe med chipingen. Turboen har jeg fått testa hos turboservice, den er OK. Bytta magnetventil, da jeg trodde det kunne være denne. Gått over alle slanger osv. Skifta plugger ved 60.000(orginale). Bensinforbruk i byen ved småkjøring ca. 1,2 l/mil. Bilen bruker noe kjøleveske, ingenting å se i motoren eller på bakken, ca 1dl pr.mnd.
Eneste jeg vet om som kan være en ledetråd til at noe er galt, er en tikking(som en vekkerklokke) som høres på venstre side, tror det er utluftingen fra bensinen(sitter vel under innerskjermen, tror jeg). Vet ikke hva det har å si at den tikker(periodisk).

Bilen fungerte helt fint fram til jul 2004, rask og morsom å kjøre. Har hatt bilen på flere Saab verksteder, men svarene jeg får når jeg prensenterer problemstilingen varierer fra at det er ikke noe galt(etter prøvekjøring) til, at ja det er jo klart, for bilen er jo uorginalt chippet om. Har til og med fått kjørt den på rulle, effekten varierer fra ca 150- 250 HK(vet ikke hvor mye jeg stoler på tallene, men de gir i alle fall en idikering på at ting ikke er som de skal.

Mitt spørsmål er: er det noen som har vert borti noe tilsvarende, eller er det noen som har noen tips om hva det kan være?
Har som sagt strevd nesten et år for å finne ut av dette uten noe hell, kostet meg mange tusen også.
Er det noen som vet om en mekaniker med eget verksted som virkelig er proff på Saab, gjerne trimming også, Norge, Sverige eller Danmark?

Med vennlig hilsen

Terje

Lagt inn: 14 aug 2005, 22:04
av B.Elle N126
Har du også byttet enveisventilen som sitter mellom insug og toppen ?. Ikke noe hot ledetråd kanskje, mitt beste tips var nok MV, men denne har du tydeligvis byttet. På min 9k hadde jeg tidvis nøkking... bygget seg opp trykk, og så fallt det igjen. Typisk sagtann-effekt. Byttet denne ventil og ble mindre nøkking, men fortsatt ikke fullt trykk (tror jeg) pga slapp vakumklokke på disse T25-turboene.... kan være et forsøk verd. De koster ikke stort og du kan bruke hvilken ventil som helst....

Lagt inn: 14 aug 2005, 22:38
av Hjelle, N6
Når bilen rykker, er det nokon spesiell farge på eksosen då?

Lagt inn: 14 aug 2005, 22:44
av Tor N12
Du har ingen andre ulyder i motoren? Tenker spesielt på om du f.eks har en ventilløfter eller to som begynner å bli sliten. De hydrauliske løfterne kan lage lyder periodisk om de begynner å bli slitne. Hvis dette skjer så kan bankesensoren i motoren registrere dette... Da vil motorstyringen først prøve å senke tenningen og hvis det ikke hjelper så senker den ladetrykkettrykket. Denne feilen har jeg vært opplevd på flere 9k'er.

Når det gjelder ekspertise så er det vel Utengen som er det beste tipset, du kan jo sende ham en PM.
Når det gjelder verksteder som skiller seg ut så har jeg selv veldig gode erfaringer med Stemek (tror det heter det, det er verkstedet som Speedparts bruker, ligger vegg i vegg med SP i Uddevalla). Har selv hatt feil på bilen som ingen fant ut av, jeg ble sendt hjem med en lapp med feilkodene og flere av dem visste de ikke hva betydde (merkelig hvor lite de kan på mange verksteder nå for tiden! De kobler til diagnose-innstrumentet og bytter deler til det blir bra, hvis ikke så gir de ofte opp:( Hvor har det blitt av praktikerne som tenkte litt selv?) I allefall så fikset de det på Stemek den gangen og det til en utrolig god pris!

Jeg synes vel at et forbruk på 1 dl vann i mnd høres mye ut... Ville sjekket det...

Lagt inn: 15 aug 2005, 01:14
av Saab900STCR
På vänster sida, under skärmen finns det bara 2 saker.
1) Larmsiren
2) Behållare för spolarvätska.
+ några kablar till dessa och till blinkersen.
Kolkanistern som utluftningen från bensintanken går igenom sitter under höger skärm.
Det tickande ljudet kommer nog från ett relä i reläboxen som sitter på vänster sida, men i motor-rummet.

Mvh Anders

Lagt inn: 15 aug 2005, 12:38
av temo
Hei

Takk for svar

Jo da jeg har byttet enveisventilen, til ny type, og nei det er ingen banking, dette er skjekket ut med påmontert display under kjøring og beklager så mye, tikkingen kommer fra høyre side, skjønner ikke hvordan jeg kunne skrive venstre, må ha stått på hue!

En annen ting jeg glemte å si i går, er at jeg synes den på en måte kveler seg. Gir jeg full gass hender det ikke så mye, men gir jeg først litt gass, så slipper litt opp før jeg gir full gass kommer den bra!

Det er ingen ulyder i motoren og ingen røyk eller unormal farge på eksosen.

Er det noen som har noen flere data om Utengen, fornavn, adresse telefon osv. Har prøvd gulesider, man fant han ikke.

Noen flere tips, selv er jeg helt tom for ideer om hva det kan være!

Takk så langt

Terje

Lagt inn: 15 aug 2005, 14:54
av Trond N47
Og du har selvfølgelig byttet tennplugger, luft- og bensinfilter, og bensintrykket fra pumpa er målt? Hadde liknende symptomer da DI-kassetten begynte å ta slutt på en 9000 2,0 ltt. Har du prøvd lånekassett?

Lagt inn: 15 aug 2005, 18:44
av Tor N12
temo skrev: Er det noen som har noen flere data om Utengen, fornavn, adresse telefon osv. Har prøvd gulesider, man fant han ikke.
Som jeg sa:
TT skrev:Når det gjelder ekspertise så er det vel Utengen som er det beste tipset, du kan jo sende ham en PM.
Du kan bruke søkefunksjonen på forumet til å finne medlemmer.

http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... ofile&u=43

Lagt inn: 15 aug 2005, 20:04
av Rune N35
du kan jo lufte problematikken her også

http://forum.saabturboclub.com

men bruk noen svenske ord, da får du nok lettere svar.

Lagt inn: 15 aug 2005, 20:14
av temo
Hei igjen!

Takk igjen for tips.

Problemet er at jeg har prøvd så lenge å finne feielen, at jeg antagelig må starte forfra igjen. Ny lånekasset, nye plugger, nytt luftfilter, sjekke bensintrykk og filter. Alt selv om jeg har gjort det før. Har sett etter DI-kasett hos Speedparts men fant ingen, tenkte kanskje jeg kunne kjøpe en ny, siden bilen har gått 80000. Noen som kjenner til normert levetid? Er det mulig å måle en DI-kasett?

Beklager men jeg viste ikke at Utengen var å finne her på forumet, takk for lenke! Jeg skal sende han en PM.

Terje

Lagt inn: 15 aug 2005, 20:16
av temo
Takk igjen!

Jepp, skal poste det samme hos broderfolket. Får vel prøve å oversette litt først!

Terje

Lagt inn: 17 aug 2005, 23:53
av Pål N526
hadde litt sånn på min også.. da var det dårlig kontakt på knock sensoren.. måtte liksom lute bilen til trykk.. lita gass, og ga på mer, ettersom turtallet økte.. veit ikke om det er til hjelp, men jeg syntes iallefall at det er kjekt når folk skiver i posten:P

hmm

Lagt inn: 18 aug 2005, 23:12
av Paradigm N558
Hadde en liknende feil med min bil.. startet slik som du beskriver men etter en mnd. tok det helt av. Da var det rett og slett innsprøytningsdysene som var usanssynlig slitt!

Tenk på det