Side 1 av 1

Bytte viftemotor i 9k - 90

Lagt inn: 15 aug 2005, 15:59
av ArntR N315
Kjøperen av min gamle bil ringte og lurte på om jeg gadd å bytte viftemotoren til kupevifta.. den gamle hadde tatt kvelden og den nye var kjøpt inn.. 10 tommeltotter gjør at han ikke tør selv å prøve på å bytte..

Men.. til sakens kjerne.. det var en engelsk side med bilder og forklaring på hvordan man bytta denne uten noe mikk-makk...

Det kan bemerkes at bilen har full autoklima.

Takket ja til å gjøre denne forholdsvis enkle operasjonen, men.. å skru på elektriske duppedingser er noe annet... Har sett på forumet at noen har gjort dette før meg, men annen saabmodell??

Skal lese Haynes bok...

Tips mottas med takk. Og gjerne lenker til sider hvor dette gjøres (unngå digre tekstlenker, for jeg gidder ikke å lese.. bilder er bra... :wink: )

Regner med at det er en enkel affære med mindre plasten er grodd fast i torpedoveggen..

Lagt inn: 15 aug 2005, 16:52
av Jørgen N237
Er litt mikking, men en grei jobb.. Gjorde dette på min 9000 -90.. Du må vel ha ut hele plastboksen om jeg ikke husker feil..

Lagt inn: 15 aug 2005, 18:31
av Tor N12
Freshmaker N237 skrev:Er litt mikking, men en grei jobb.. Gjorde dette på min 9000 -90.. Du må vel ha ut hele plastboksen om jeg ikke husker feil..
Er vel på sin plass å presisere at det ikke nødvendigvis er en "grei jobb" på biler med AC/ACC, har selv måttet hjelpe andre som har gitt opp flere ganger... Det er vesentlig mye trangere med en gang man har AC. Det er absolutt ikke en umulig oppgave å gjøre selv men det er klart en fordel om man er to til å gjøre jobben. Det er også et par ting man skal se opp for, bla.a. så skal man passe på at man ikke knekker av festene til motorhuset de har lett for å gå av (om vinteren er det ekstra ille, oppvarmet garasje anbefales på det sterkeste). Det er også lett å knekke spjellene til resirkulasjonen.

På biler med AC/ACC så vil jeg helt klart anbefale å bytte varmeapparatregisteret med det samme! Det er så mye jobb å bytte dette på disse bilene at det er en klar fordel å bytte dette når man alikevel er ute med vifta.

Lagt inn: 15 aug 2005, 21:13
av ArntR N315
Får vel feste stropp i panseret slik at jeg får en tredje arm til å holde..... Regne med at æ blir å brette opp arman i mårra formiddag...

Enig med dæ TT, men det e ikke min bil, og ikke svartn om æ gidde å si nåt til han.... det e siste gang æ røre i bilen.. han fløtte sørover nærmere jul.. og da e det bye bye...

Lagt inn: 18 aug 2005, 12:40
av ArntR N315
Da va jobben unnagjort. Æ brukte nesten 4 tima på operasjonen..halvannen av dæm gikk til å tenke på kossn i vidvanke rasstapp skulle æ lirke vifta ut av der det satt..

Løsninga kom kom da bilens eier dukka opp... han holdt Klima-enheten opp.. og æ benda ut vifteenheten.. å sette den på plass var lettere enn å ta ut.. greit å være to når vifta sku ut..

Så på ei tegning at noen hadde brukt stroppa på klimaanlegget for å holdet det opp...

Gjør neppe samme jobb igjen...

Men.. min gamle traver har fått sæ ei vifte som iallefall fungerer...og nu kan vinteren komme...