varierende ladetrykk 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

varierende ladetrykk 9-5

Legg inn av olewa » 19 aug 2005, 07:09

9-5, 98 mod,2.3 ltt. steg1. Ladetrykket varierer :x , faller litt ved 1800 og ca 3000 rpm før det da går opp igjen, dette har jeg fått bekreftet på gradert ladetrykksmåler..

Dette merker jeg om jeg kjører både pent, og gir full akselerasjon...

så jeg lurte derfor på om det kunne være noen her som kan gi meg tips om hva som regulerer trykket på dette viset ??? har det noe å si om turboen begynner å bli slitt ? Klarer ikke å høre noen luftlekkasje heller.. håper at det er noen her som kan gi meg gode tips over hvor jeg skal starte feilsøkinga * :? for dette er irriterende...

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 21 aug 2005, 15:52

Det er helt naturlig og jo dårligere bensin, og lavt oktan du kjører på jo værre blir det, dette fordi bilen jobber på banke grensen, og regulerer trykket til det maksimale som er sundt for motoren, med di forutsetninger som er til grunn der og da, som temperaturer, luftfuktighet, høytrykk, lav trykk og bensin kvalitet, dette er spesielt på lavere turtall opp til 3000 omdreininger, og det er ikke før etter 3000 at man oppnår fulle ladetrykk som er noenlunde stabile, selv om det også hær vil reguleres noe. En annen ting er adaption, i enkelte tilfeller, trenge bilen en ganskel lang tid for å få adabtert programm i forhold til forutsettninger for å yte maksimalt. Dette er da mine erfaringer, og eksperter må komme med innspill og koregeringer, da jeg ikke er mekaniker, eller bil teknikker på noe vis, men det er mine refleksjoner om problematikken.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 22 aug 2005, 11:35

Fyll alltid 98 oktan! Hvis du allerede gjør det, så må vi få vite hvor lavt ladetrykket synker. Har selv en 9000 2,3 ltt med steg 1, den peaker på 1,3 bar, justerer seg ned til 1,0, så opp og ned noen ganger opp til 4000 rpm. Deretter faller trykket ned til stabilt 1,0. Ved 4800 rpm begynner trykket å falle gradvis ned til det ender på 0,75 på turtallsperra.

Snakk med de som har trimmet så får du sikkert dem til å kontrollere gratis.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar