Side 1 av 1
trenger hjelp nå
Lagt inn: 25 aug 2005, 20:42
av WilliamN582
jeg har en Saab 9000 turbo 88mod
Har skiftet simringen mellom motor og gearkasse... den lekker olje!!!
lurer på hva jeg skal gjøre??
speedometeret funker heller ikke etter operasjonen... er den elektronisk eller wire

ja'a
Lagt inn: 26 aug 2005, 06:44
av Paradigm N558
Speedometer er wire.. det er det i allefall på OG900, 86 modell. Sikkert løsna fra girkassen.. tror det er der den andre enden av vaieren er koplet til.
Hvor lekker den olje ifra?
Å si at den drypper under girkassen er det samme som å gå på en blind date.. det kan komme fra overalt... se helt forjævlig ut osv... du må nok granske litt mere der..
Lagt inn: 26 aug 2005, 07:42
av Øyvind
Speedometret er elektronisk, sensoren har en kontakt i akvariumet. Hva gjorde du da du tok ut girkasse ? Hvis du tok ut sensoren av kassen er det mulig at drevet inni der har løsna og falt ned i kassen.
Jeg har nettop skiftet simringen på samme sted på min,men det var ikke den som var problemet. Det var det dekslet som simringen sitter i som hadde ristet løst og dermed lekte olje. Jeg tok av dekslet og smurte med pakning på tube det funket bare fint. Men ver forsiktig med toppakningen så den ikke blir skadd.
Lagt inn: 26 aug 2005, 20:51
av WilliamN582
NÅ blir jeg litt usikker...
wire eller elektronisk?
det var ikke jeg som satte gearkassen på plass så jeg vet ikke hvordan
det drypper olje ned ifra bunnen av gearkassen, men det er motorolje... det eneste stedet må være simringen eller rundt dem... skal prøve å tette det dekselet.. det var ikke
skulle hatt den klar til Rudskogen!!!
Lagt inn: 26 aug 2005, 22:14
av Tor N12
9000 har elektonisk giver i girkassa på alle bortsett fra 85-modellene
Lagt inn: 29 aug 2005, 09:35
av Øyvind
Du må nok av med girkassen i gjen hvis det er det dekslet jeg snakker om.
Men det er mange måter oljen kan komme ned mellom girkasse og motor. Jeg vil anbefale deg å vaske motoren skikkelig med børste og avfetting. Det kan jo hende at oljen lekker ut gjennom toppakningen og renner ned. Eller noe så enkelt at den kommer ut gjennom toppdekselpakningen.
Lagt inn: 29 aug 2005, 16:17
av WilliamN582
Øyvind skrev:Du må nok av med girkassen i gjen hvis det er det dekslet jeg snakker om.
Men det er mange måter oljen kan komme ned mellom girkasse og motor. Jeg vil anbefale deg å vaske motoren skikkelig med børste og avfetting. Det kan jo hende at oljen lekker ut gjennom toppakningen og renner ned. Eller noe så enkelt at den kommer ut gjennom toppdekselpakningen.
må nok av med gearkassen.. det lekker ikke i fra toppakningen eller toppdekselpakningen... eneste muligheten er bare simringen eller rundt
får vaske og se nøye etter....
må man ta av starteren når man tar av gearkassen? ekstra jobb
Lagt inn: 30 aug 2005, 08:07
av TurboRoger_N486
Jeg har hørt at elektronisk speedometer kom i 88, før dette var det wire...
Lagt inn: 30 aug 2005, 15:20
av Lars E. N378
jeg tror TT har rett på dette..

som på alt annet som omhandler 9k

Lagt inn: 30 aug 2005, 17:02
av Schäfer N545
TT skrev:9000 har elektonisk giver i girkassa på alle bortsett fra 85-modellene
Ehrm... -86 har också vajer vad jag kommer ihåg.
Eventuellt även -87.
Lagt inn: 30 aug 2005, 19:17
av Tor N12
Schäfer skrev:TT skrev:9000 har elektonisk giver i girkassa på alle bortsett fra 85-modellene
Ehrm... -86 har också vajer vad jag kommer ihåg.
Eventuellt även -87.
Ok, bøyer meg i støvet

Men jeg er sikker på at 88-modellene har elektronisk....
Lagt inn: 30 aug 2005, 19:49
av Øyvind
Har du en -88 modell er det sikker elektronisk giver i kassa, men det er bare en fordel. Da er det bare å ta fra hverandre kontakten i akvariet
Du må nok ta av starteren ja.. og en del annet stæsj.
Husk å skifte olje på kassa når du først har den ute, snu den på hode og hell ut
