Side 1 av 3
900i ---> 900 T8
Lagt inn: 30 aug 2005, 22:11
av Eirik N396
nå har jeg fått et tilbud på 300kr for T8 motor

, med alt jeg trenger, bortsett fra turbo og girkasse. girkassen min kan jeg bruke, og turbo kan jeg kjøpe brukt. Spørsmålet er egentlig bare: Godkjenninga i etterkant, vil de da sjekke den som på en EU-kontroll? for da er jeg redd de vil finne litt å henge fingrene i

(rusta bremseskjold som ikke er hele, dårlig håndbrekk, dårlige dempere, og sikkert mer) Og hvor foregår kontrollen? kun hos biltilsynet går jeg ut fra...?
Siden jeg studerer, er jeg redd for at det fort skal bli dyrere enn planlagt. Hvor mye vil dere tippe det vil koste? Jeg er ikke sikker på hvor langt motoren er gått, skal sjekke det. men jeg håper den holder tett. Min motor som jeg har nå, lekker en del, antakeligvis fra veivhuset. og den tikker. og den bruker mye olje(ca 5-6liter siden april, tror jeg). og den ryker litt hvit røyk, og lukter som en plenklipper(eksosen altså). Kanskje det er like greit å bare skifte den ut, uansett?
bil
Lagt inn: 31 aug 2005, 08:02
av Petter 900 T
Full fart forover.......
Bremseskjold trenger du ikke.
Men for å starte i rette enden på et hvilket som helst prosjekt, da er motor sist!
Først bremser, så understell og så mer hester!.
Ombyggingen må tilfredstille både Saab og biltilsynet.
Det betyr i praksis at Saab godkjenner det som er gjordt med bilen, for at du deretter tar med papirene til tilsynet.
Kjøp motoren, sett den på lager, fiks det andre, sett i motoren tilslutt.
Du vil vel ikke på førstesiden i VG,
"ulovlig trimmet bil i dårlig stand drepte skoleklasse"
Eller?
Petter
Lagt inn: 31 aug 2005, 14:22
av Eirik N396
hva må byttes av bremser og understell? de slitte demperne du tenker på? for det er vel ikke mye som er anderledes på injection og turbo sånn ellers? må jeg vise bilen hos saab også? det holder vel å snakke med aeroauto, så sender de papirer...? for hellestø her i stavanger er visst ikke særlig behjelpelige med den slags. derfor fikk eliah sine papirer fra aeroauto.
bil
Lagt inn: 31 aug 2005, 14:33
av Petter 900 T
ta en telefon til Aeroauto, tror nok de vil se bilen for å utstede dokumentasjon.
Men, ting forandrer seg jo ofte......
Petter
Lagt inn: 31 aug 2005, 16:12
av Ottar N398
Aero auto trenger ikke å se bilen. ihvertfall trengte de ikke det for to uker siden men ting forandrer seg ja. Men er ikke bremsene gode nok da? Skjæveland har jo m88 og det er jo ventilerte skiver fremme på den.
Men demperne må være av type gas som er rød/blå (stryk ut det som er feil jeg husker ikke)
Lagt inn: 31 aug 2005, 18:34
av Hjelle, N6
Eliah skrev:Men demperne må være av type gas som er rød/blå (stryk ut det som er feil jeg husker ikke)
Blå.
Lagt inn: 31 aug 2005, 22:18
av Eirik N396
jeg har blå, så da har jeg riktige dempere

fint! jeg har plukket med meg ledningsnettet nå, men noen av ledningene hadde røket

og APCen lå under baksetet, så å prøve å følge ledningene, for å få dem med hele, ble for mye arbeid, så jeg klippet dem. det blir vel greiest å flytte apcen inn i motorrommet, og trekke litt lednigner der inne

noen som vet hva ledningen fra apcen som gikk inn i bagasjerommet er til

Lagt inn: 31 aug 2005, 22:40
av Pål N526
Skjæveland N396 skrev: noen som vet hva ledningen fra apcen som gikk inn i bagasjerommet er til

TROR det er den som får signal når du bremser? eller var dette på nyere modeller? det skal ikke gå noen ledninger bak? skald et det? er den kanskje til puma? eller?
brems
Lagt inn: 31 aug 2005, 23:17
av Petter 900 T
Apc under setet har ikke bremsekutt, kun nyere(i forskjerm) har dette...
Bra når du skal bremse opp trykk, ligger da stabilt på 0.4!!!
Apc styrer ikke noe annet enn ladetrykk, du kan kjøre uten boksen...
Petter
Lagt inn: 01 sep 2005, 13:01
av Eirik N396
men vil dere ikke anbefale meg å bruke APCen? eller: Hva er bra med å ha den?
og angående den ledningen som går til bagasjerommet fra APCen: Jeg så den var der, før jeg klippet av ledningene!

så bilen har ihvertfall noe baki der

Lagt inn: 01 sep 2005, 13:37
av Eirik N396
takk for svar så langt!
et spørsmål til angående mitt foreløpig hypotetiske prosjekt:
jeg vet jeg kan finne masse om dumpventil her på forumet, men det ble for vanskelig for meg å henge med på alt det der

så derfor spør jeg: går det greit med dump på denne motoren? er det noen problemer? mener det er en 84-modells motor. elller 85. jeg får en dump av en kamerat, som han har hatt i sin 240. går det? (tror han hadde originalt ladetrykk)
Lagt inn: 01 sep 2005, 13:50
av Pål N526
må helst ha resikulerbar dump ventil, men kan gå med åpen, men det skader ikke motoren med dump, bare forlenger levetida på turboen
Lagt inn: 01 sep 2005, 13:55
av Eirik N396
hvorfor bør jeg ha resirk. dump? og hva er forskjellen på den i forhold til vanlig?
Lagt inn: 01 sep 2005, 14:10
av Surbotaab N369
Skjæveland N396 skrev:hvorfor bør jeg ha resirk. dump? og hva er forskjellen på den i forhold til vanlig?
hei...
siden dette er en T-8 med k-jetronik (mekanisk innsprut...) så kan du kjøre med åpen dump på den... men det er opp til deg....

Lagt inn: 01 sep 2005, 14:14
av Eirik N396
det skal ikke være noe problem altså, men snarere positivt, siden det minker slitasjen på turboen!?