Side 1 av 2

apc merke

Lagt inn: 07 sep 2005, 17:14
av viggo N355
Hei, jeg kjøpte meg en 9000 t16 for en uke siden, og begynte selfølgelig å sjekke det meste :) , da jeg skulle til å rote i apc`en oppdaget jeg at den hadde en annen merking en min tidligere bil, nummeret på apc er overlakkert med tjukk rød lakk, så står det risset 013 inn i lakken,
noen som vet hva dette kan være?

mvh
Viggo[/img]

RedBox

Lagt inn: 08 sep 2005, 01:34
av Paradigm N558
Kan være at den er modifisert til hva de kaller i USA for RedBox APC, dette er det samme Saab setter som standard på sine Aero-modeller i USA.

Så hvis du sjekker ut eBay osv, så vil du komme over mange RedBox APC til salgs, disse APCene er gjerne som navnet tilsier, Rød.

Møøse og ut.

Lagt inn: 08 sep 2005, 06:32
av Jørgen N237
Jeg oppfatter det sånn at boksen er svart, men rød maling/lakk over nummeret..

Re: RedBox

Lagt inn: 08 sep 2005, 06:34
av Pål N526
ParADigM skrev:Kan være at den er modifisert til hva de kaller i USA for RedBox APC, dette er det samme Saab setter som standard på sine Aero-modeller i USA.

Så hvis du sjekker ut eBay osv, så vil du komme over mange RedBox APC til salgs, disse APCene er gjerne som navnet tilsier, Rød.

Møøse og ut.
boksen er lakka.. mulig at den er modifsert, og lakka, jeg veit ikke.. må nesten tas opp og se etter noen kjennemerker inne i bosken.. ikke orginalt iallefall

Lagt inn: 08 sep 2005, 07:27
av viggo N355
takk for svar,
helt rett freshmaker , det er ikke en orginal red box, det er kun lappen med nummeret som er smurt på lakk og påført nummeret 013.
åpna boksen og sjekka, men det var ikke gjort no forandringer som jeg kunne se,..slik som direkte kobling av r42, og motstand på r40..
^^dart

hehe

Lagt inn: 08 sep 2005, 07:31
av Paradigm N558
Du har en Wannabe RedBox ;)

APROPO det..

Speedparts sier: Send inn APCen til oss, sammens med nummeret på Styboxen... det koster 1300 kr.

900aero.com sier: Lodd sammens det og det, bytt det og det, og du kan kjøre fra 0.5 til 1.5 bar ladetrykk.

Så kan man velge: Skal man bruke 30 kr. i deler, eller 1300 kr?

Hva er det Speedparts gjør, som jeg ikke kan?

De nekter å sie hva det er som er forskjell; Jeg ler av det.

Jeg har god elektronikkutdanning, og kan LETT se hva som er modifisert på en så enkel elektronikkgjennstand før og etter den er sendt inn til Speedparts.
At Speedparts (og missforstå meg rett her, jeg har i aller høyeste grad respekt for den bedriften! Digger de! Untatt når det kommer til APC-modding) ikke vil si det, ikke kan forsvare seg, gjør det heller tvilsomt for meg å sende inn APCen.
Tviler at jeg kommer til å være misfornøyd med de, men jeg er god på elektronikk selv!

Noen som vet noe som helst om dette?

Lagt inn: 08 sep 2005, 08:31
av Pål N526
de gjør det samme som du gjør.. det er mange ting man kan gjøre for å øke trykket.. man kan også legge en motstand inn over trykkvakta, eller så kan man modde boxen med et par motstander.. verre et det ikke.. man må heller ikke ha 3 års utdanning for å se om boksen er modefisert eller ikke:P vedder en 10 kroning på at "speedparts crewet" ikke lodder bedre en en maskin:P uansett.. er det noen for for chip i boxen din? er ikke så sikker på de boxene på de nyere modellene... er ECU'en og apc slått i lag da eller, eller det seperate boxer? er det fortsatt sånn "låse lakk" på de 3 potmeterne? eller ser de ut til å være skrdd på?

Re: hehe

Lagt inn: 08 sep 2005, 08:42
av Petter 900 T
ParADigM skrev:Du har en Wannabe RedBox ;)

APROPO det..

Speedparts sier: Send inn APCen til oss, sammens med nummeret på Styboxen... det koster 1300 kr.

900aero.com sier: Lodd sammens det og det, bytt det og det, og du kan kjøre fra 0.5 til 1.5 bar ladetrykk.

Så kan man velge: Skal man bruke 30 kr. i deler, eller 1300 kr?

Hva er det Speedparts gjør, som jeg ikke kan?

De nekter å sie hva det er som er forskjell; Jeg ler av det.

Jeg har god elektronikkutdanning, og kan LETT se hva som er modifisert på en så enkel elektronikkgjennstand før og etter den er sendt inn til Speedparts.
At Speedparts (og missforstå meg rett her, jeg har i aller høyeste grad respekt for den bedriften! Digger de! Untatt når det kommer til APC-modding) ikke vil si det, ikke kan forsvare seg, gjør det heller tvilsomt for meg å sende inn APCen.
Tviler at jeg kommer til å være misfornøyd med de, men jeg er god på elektronikk selv!

Noen som vet noe som helst om dette?
Selve inngrepet kan en elektro/lodde kyndig ofte klare selv, men hos Speedparts blir boksen optimert i en simulator mener jeg å ha hørt.

Har selv (med særdeles god hjelp av Børre 17) loddet om en boks, det som tok tid var jo å få justert boksen. Mange timer før det ble sånn passe...

Det er store forskjeller i verdier fra boks til boks, så instilingene fra en behøver ikke passe til en annen boks.

Så heldigvis lever vi i et fritt land, det er du selv som bestemmer om du vil bruke litt penger og masse tid selv, eller sette bort jobben til andre :wink:

Lagt inn: 08 sep 2005, 08:52
av Morten-N146
Ting er lett for den som kan det, men vanskelig/umulig for den som ikke har peiling. For meg hadde det vært umulig å gjøre dette selv.

Hvis det er en oppgradert box vil vel turbotrykksnåla gå endel inn på det røde feltet på orginalmåleren hvis det da ikke er gjort noe spesielt. Boksen kan vel også bare være justert opp uten noe lodding.

Lagt inn: 08 sep 2005, 08:59
av Mortimer-N18
[quote="datapaal"]det er mange ting man kan gjøre for å øke trykket.. man kan også legge en motstand inn over trykkvakta [quote]

Hvilken effekt har det å gjøre dette? Øker ikke noe turbotrykk ved å sette over en motstand her. Det eneste trykkvakta finner på er å bryte bensintilførselen om turbotrykket blir for høyt. Den har ingen invirkning på selve turbotrykket. På de fleste er denne justerbar så du kan justere opp grensen hvor den skal bryte bensintilførselen.

Så hvis jeg har misforstått deg så vær snill å rett meg opp.

Lagt inn: 08 sep 2005, 09:08
av Pål N526
det er mange ting man kan gjøre for å øke trykket.. man kan også legge en motstand inn over trykkvakta
Hvilken effekt har det å gjøre dette? Øker ikke noe turbotrykk ved å sette over en motstand her. Det eneste trykkvakta finner på er å bryte bensintilførselen om turbotrykket blir for høyt. Den har ingen invirkning på selve turbotrykket. På de fleste er denne justerbar så du kan justere opp grensen hvor den skal bryte bensintilførselen.

Så hvis jeg har misforstått deg så vær snill å rett meg opp.

sitter det ikke 2 trykksensorer dær? den ene kutter det ene releèt, ja det veit jeg.. men den andre sensoren? hva er så den til? den senser jo samme trykk, men hva gir den data til? er ikke det apc boksen.. beklager hvis jeg tar feil, men mener å ha lest dette en plass hær på forumet..

Lagt inn: 08 sep 2005, 09:26
av Surbotaab N369
datapaal skrev:
det er mange ting man kan gjøre for å øke trykket.. man kan også legge en motstand inn over trykkvakta
Hvilken effekt har det å gjøre dette? Øker ikke noe turbotrykk ved å sette over en motstand her. Det eneste trykkvakta finner på er å bryte bensintilførselen om turbotrykket blir for høyt. Den har ingen invirkning på selve turbotrykket. På de fleste er denne justerbar så du kan justere opp grensen hvor den skal bryte bensintilførselen.

Så hvis jeg har misforstått deg så vær snill å rett meg opp.

sitter det ikke 2 trykksensorer dær? den ene kutter det ene releèt, ja det veit jeg.. men den andre sensoren? hva er så den til? den senser jo samme trykk, men hva gir den data til? er ikke det apc boksen.. beklager hvis jeg tar feil, men mener å ha lest dette en plass hær på forumet..
den "andre trykkvakta" er en trykktransmitter som gir signal om aktuelt ladetrykk til APC-boxen.... denne kan du legge en motstand over og dermed øke ladetrykket UTEN å måtte justere seg ihjel på "rise-rate" og "pressure" potmeterene.....

Lagt inn: 08 sep 2005, 12:52
av Griffin N430
Man kan justere opp til 1 bar uten lodding i boksen med F-poten på max. Men trykket synker veldig fort hvis man ikke har erstattet R42. Hvis man skal ha over det så må man skifte potmeter eller motstand/R40. :wink:

Har forresten skrevet en liten "guide" til ekstern P- og F-pot på "Trimming"

Lagt inn: 08 sep 2005, 17:32
av Hjelle, N6
Ang. orginal raudboks er det YTTERST få bilar som har dette originalt ifrå fabrikk. Det er stort sett spesielmodellar som har dette, dei fleste raudboksene er selde som orginalt tilbehør som ein eigen trimsats.
Noko anna er at forhandlarar/importørar kjøpte slikt kit og monterte før leveranse til kunde, sjølv om bilen er kjøpt ny med raudboks betyr ikkje det at det er montert orginalt ifrå fabrikk.
900 Aero modellane har ihvertfall aldri hatt raud boks originalt, veit ikkje fargen på boksa til 9k Aero/Turbo S, men eg har for meg at den raude boksa til 9000 gir 194hk.

Ellers tek vel Speedparts den prisen dei tek for å kunne gi ein viss garanti på arbeidet som vert gjordt, dei har vel kanskje brukt nokre kroner på utvikling/testing også.
Dei fleste forstår vel at det kostar meir å leige en mann til å reparere bilen sin, enn om dei gjer det sjølv. Det er tross alt ei bedrift, og dei skal faktisk tene pengar... ;)

Lagt inn: 09 sep 2005, 16:04
av viggo N355
takk for svar, konklusjon blir da et ingen har/har sett slik merking på apc? jeg trodde det kanskje kunne være et eller anna firma som hadde laga det slik...justerte litt på f og p pot, og den gir hvertfall mer enn 1 bar trykk(er midt på det røde av og til), det er ikke stabilt men chip er underveis, så jeg får finjustere når den er på plass,
mvh viggo
bilen er 86 mod (glemte å ta det med i første posting :))