Side 1 av 2
Trimming av 9000
Lagt inn: 15 sep 2005, 22:14
av Lasseopa
Heysann. Har tenkt å kjøpe alle delene for en steg3 modifisering hos speedpartsnorway.no, så sender jeg apc`n inn til speedparts for modifisering. Men istedenfor den turboen som følger med steg3 trimmingen hos speedparts, hadde jeg tenkt å ta den største turboen til 9000. Trur den heter TB03/04 Trim 50L. Hvor mange hest vil jeg klare å ta ut med dette? jeg skal ha downpipe fra turbo, ikke racekat. Hvor mange hest er det "trygt" å ta ut? Hadde tenkt meg rundt 300hk, å da mener jeg uten å bytte råder,stempel,topp og pakkninger osv

Er dette mulig? Eller er sjangsene for at det ryker alt for store?
Mvh Lasse
Lagt inn: 16 sep 2005, 06:41
av Pål N526
bilen rulla mange meter?
Lagt inn: 16 sep 2005, 07:16
av ArntR N315
hvilken 9000 er det snakk om (årsmodell)??
Lagt inn: 16 sep 2005, 07:53
av Lasseopa
Bilen er en 1987 model. Den har rullet cirka 290000Km. Motoren er i ganske god stand, har vert på flere servicer, den bruker ikke mye olje

Lagt inn: 16 sep 2005, 11:43
av Lasseopa
Noen som har peiling på om motoren tåler cirka 300 hest uten videre modifikasjoner?
Lagt inn: 16 sep 2005, 12:17
av Runar N403
Lasseopa skrev:Noen som har peiling på om motoren tåler cirka 300 hest uten videre modifikasjoner?
Det jeg har hørt er at motoren tåler 270 hester. da med tanke på råder, stempler, veiv, clutch osv...
Lagt inn: 17 sep 2005, 20:09
av Griffin N430
sparco_N403 skrev:Lasseopa skrev:Noen som har peiling på om motoren tåler cirka 300 hest uten videre modifikasjoner?
Det jeg har hørt er at motoren tåler 270 hester. da med tanke på råder, stempler, veiv, clutch osv...
Stempler/råder og veiv tåler nok mye mer, men girkasse/clutch og innsprut (dyser/chip) er vel det man må legge penger i....! Og selvfølgelig bremser da, hvis man skal følge papiret!

Lagt inn: 17 sep 2005, 20:47
av Mortimer-N18
Motoren bør du ikke bekymre deg for. Bunndelen i de Saab motorene der er gode for 500+hk. Ikke noe problem. Så og si skuddsikkert bare blandingsforhold og temperaturer er på riktige siden av rødstreken.
300hk er nok mulig å få ut av den, men vet ikke om jeg ville brukt den turboen der. Det er en turbo som gir deg veldig ketchup-effekt. Den gir et høyt baktrykk ved høye turbotrykk også. Den kompressoren som sitter på den er ikke beregnet til den turbinen i det hele tatt. Sats heller på 9000 Aero turboen. TD04 15G eller større. Det er en turbo som ikke gir deg ketchup effekt, og det er en veldig moderne bra turbo.
Jeg merker stor forskjell på de to bilene jeg har nå. Den ene har TD04 turbo og den andre har T3. TD04'en gir meg bra trykk hele veien fra bunn og den kommer ikke som ketchup. T3'en er ingenting-ingenting-ingenting, og så ved 3000omdr så kommer allt... Den dabber også av etter litt. TD04'en klarer å gi meg 1,55bar som er programmert til maks hele veien for å avslutte på 1,35bar ved turtallasperra på 6750omdr.
Så hvis motoren er lydløs og uten oljeforbruk er det bare å kjøre på

Lagt inn: 17 sep 2005, 23:11
av Henrik N449
Mortimer-N18 skrev:Motoren bør du ikke bekymre deg for. Bunndelen i de Saab motorene der er gode for 500+hk. Ikke noe problem. Så og si skuddsikkert bare blandingsforhold og temperaturer er på riktige siden av rødstreken.
300hk er nok mulig å få ut av den, men vet ikke om jeg ville brukt den turboen der. Det er en turbo som gir deg veldig ketchup-effekt. Den gir et høyt baktrykk ved høye turbotrykk også. Den kompressoren som sitter på den er ikke beregnet til den turbinen i det hele tatt. Sats heller på 9000 Aero turboen. TD04 15G eller større. Det er en turbo som ikke gir deg ketchup effekt, og det er en veldig moderne bra turbo.
Jeg merker stor forskjell på de to bilene jeg har nå. Den ene har TD04 turbo og den andre har T3. TD04'en gir meg bra trykk hele veien fra bunn og den kommer ikke som ketchup. T3'en er ingenting-ingenting-ingenting, og så ved 3000omdr så kommer allt... Den dabber også av etter litt. TD04'en klarer å gi meg 1,55bar som er programmert til maks hele veien for å avslutte på 1,35bar ved turtallasperra på 6750omdr.
Så hvis motoren er lydløs og uten oljeforbruk er det bare å kjøre på

hvis jeg har forstått deg riktig nå, så tror jeg at det er mange som liker ketshup effekten!
Lagt inn: 17 sep 2005, 23:21
av Griffin N430
wanna-b N449 skrev:Mortimer-N18 skrev:Motoren bør du ikke bekymre deg for. Bunndelen i de Saab motorene der er gode for 500+hk. Ikke noe problem. Så og si skuddsikkert bare blandingsforhold og temperaturer er på riktige siden av rødstreken.
300hk er nok mulig å få ut av den, men vet ikke om jeg ville brukt den turboen der. Det er en turbo som gir deg veldig ketchup-effekt. Den gir et høyt baktrykk ved høye turbotrykk også. Den kompressoren som sitter på den er ikke beregnet til den turbinen i det hele tatt. Sats heller på 9000 Aero turboen. TD04 15G eller større. Det er en turbo som ikke gir deg ketchup effekt, og det er en veldig moderne bra turbo.
Jeg merker stor forskjell på de to bilene jeg har nå. Den ene har TD04 turbo og den andre har T3. TD04'en gir meg bra trykk hele veien fra bunn og den kommer ikke som ketchup. T3'en er ingenting-ingenting-ingenting, og så ved 3000omdr så kommer allt... Den dabber også av etter litt. TD04'en klarer å gi meg 1,55bar som er programmert til maks hele veien for å avslutte på 1,35bar ved turtallasperra på 6750omdr.
Så hvis motoren er lydløs og uten oljeforbruk er det bare å kjøre på

hvis jeg har forstått deg riktig nå, så tror jeg at det er mange som liker ketshup effekten!
Jepp, og girkassa!

Lagt inn: 18 sep 2005, 00:39
av Tor N12
Alt går... men innsprøytninga henger ikke med til mer enn ca 270 hk.
Gjør som Mortimer og konverter til Trionic.
Lagt inn: 18 sep 2005, 09:47
av Mortimer-N18
Vel, ketchup er kanskje kuult i førsten, men etterhvert så blir man lei av eselsparket og heller bortskjemt av godt drag hele veien

Jeg som har begge versjonene, en med og en uten ketchup kjører heller den som har draget hele veien
Allt blir selvfølgelig enklere å få til med Trionic

Den kan manipuleres til det meste. Burde ikke være noen stor operasjon å få til det på din bil

Lagt inn: 18 sep 2005, 17:27
av Lasseopa
Hvis jeg bytter dysene vil jeg da klare å kjøre med rundt 300hest?
Har planer om å forsterke kassa, eller kjøpe en ny, får se hvor langt jeg orker å ta det

Trionic ja, hva er prisen på noe sånt? Er det vanskelig og montere og stille inn? Målet er å nå ca 300hk, men sier ikke neitakk til mere

Lagt inn: 18 sep 2005, 23:39
av Tor N12
Som sagt selve innsprøytninga sliter over 270 hester... Først og fremst luftmengdemåleren som er problemet...
Meld deg inn i klubben og les på trimforumet.
Lagt inn: 19 sep 2005, 07:24
av Runar N403
Griffin N430 skrev:sparco_N403 skrev:Lasseopa skrev:Noen som har peiling på om motoren tåler cirka 300 hest uten videre modifikasjoner?
Det jeg har hørt er at motoren tåler 270 hester. da med tanke på råder, stempler, veiv, clutch osv...
Stempler/råder og veiv tåler nok mye mer, men girkasse/clutch og innsprut (dyser/chip) er vel det man må legge penger i....! Og selvfølgelig bremser da, hvis man skal følge papiret!

Da har jeg nok hørt feil!
