Side 1 av 1
NEEY!
Lagt inn: 01 okt 2005, 22:51
av Paradigm N558
Heisann!
En venn av meg vil kjøpe denne Saaben
http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=877440, men han tror ikke det er noe godt kjøp..
Var å kjørte den i dag.. gjorde 110 km/t i #2-gir, skinnseter, får den til 72.000 ca... anbefaler dere denne?
Er svensk politi-ecu i den, 250 hester, svensk standard osv..
Hva tror dere? Rust = non existense, power = MUCH!..
Seriøst.. d***bra bil!
kom med innspill!
Motor/girkasse har gått 70.000 km...

Lagt inn: 01 okt 2005, 23:16
av Pancho N497
url'n funker ikke..
Lagt inn: 01 okt 2005, 23:41
av Mortimer-N18
Editerte innlegget så det funker med URL'en.
Husk å sjekke linken nesten gang

Re: NEEY!
Lagt inn: 02 okt 2005, 01:44
av Tor N12
ParADigM skrev:Heisann!
En venn av meg vil kjøpe denne Saaben
http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=877440, men han tror ikke det er noe godt kjøp..
Var å kjørte den i dag.. gjorde 110 km/t i #2-gir, skinnseter, får den til 72.000 ca... anbefaler dere denne?
Er svensk politi-ecu i den, 250 hester, svensk standard osv..
Hva tror dere? Rust = non existense, power = MUCH!..
Seriøst.. d***bra bil!
kom med innspill!
Motor/girkasse har gått 70.000 km...

Aldri lett å si bare ved å se på en annonse.... men det er ingen ting å si på den prisen. Ser ut som det sitter jubileumsinteriør i den.
Men jeg stusser litt over at motor og gir er overhalt. Er det fordi den er idiotkjørt eller er det en enkel overhaling med register-bytte mm?
Disse motorene holder normalt lenge....
Er også litt skeptisk til ecu'en... i EPC'n så finnes det ingen egen politi-ecu, jeg ville i allefall prøvd å sjekket hva som sitter der, det er mye dårlig trim på markedet. Hvis du leser av delenummeret på boksen så kan jeg kansje finne ut hva som sitter der.
Når det er sagt så skal man lete lenge etter en bil som gir bedre ytelse, like mye plass, såpass med komfort og mye utstyr som en 9000 Turbo.
Lagt inn: 02 okt 2005, 17:04
av Paradigm N558
Kisen haddde i allefall kontakter på Trolhätten, og kunne skaffe alt av deler og stasj til bilen veldig billig.
Setene er strøkene, og de har preget den originale (gamle) SAAB-logoen i ryggen, veldig velholdt bil. Var å kjørte den i går da, hadde 110 km/t i andregiret, hjulspinn hele veien og..
Seriøs motor!
Lagt inn: 02 okt 2005, 17:08
av Jørgen N237
Hei..
Tror det er clutch her på forumet sin bil, men er ikke 100% sikker..
Lagt inn: 02 okt 2005, 18:39
av alex_ander3@hotmail.com
En venn av deg vil kjøpe den saaben, men han tror det ikke er noe godt kjøp

Da ville jeg latt være.. hehe. Kunne ikke dy meg!

Lagt inn: 02 okt 2005, 19:05
av Paradigm N558
Eieren av den saaben har også verdens (!!!) eneste Saab 9000 Stasjonsvogn.. custom made..
Han har kontakter ja..

Lagt inn: 02 okt 2005, 19:06
av Jørgen N237
ParADigM skrev:Eieren av den saaben har også verdens (!!!) eneste Saab 9000 Stasjonsvogn.. custom made..
Han har kontakter ja..

Ja, er clutch her på forumet.. Men at det er verdens eneste 9000 stasjonsvogn er ikke rett og det er vel strengt tatt en lancia med 9000 front og interiør..
Lagt inn: 02 okt 2005, 19:59
av Paradigm N558
aha, kult, men da vet jeg masse allerede, men bilen er et stabilt kjøp, dere er med på den?
Lagt inn: 02 okt 2005, 20:14
av Jørgen N237
Ja, regner med at det er et greit/bra kjøp.. Men det er utifra hva du og andre her har sagt og annonsen..
Lagt inn: 03 okt 2005, 09:57
av Trond N47
Har selv en 94 modell CSE 2,3T, utrolig mye bil for pengene. Jeg ville sjekket trimsatsen som TT sier. Ville sjekket hva som var gjort med motoren, om det er byttet kamkjede og byttet/fjernet balanseakselkjede, eller om det har vært større ødeleggelser på motor og gir. I såfall kan det tyde på at bilen er kjørt altfor hardt. Har selv i 10 år prøvd iherdig å ta livet av min gamle 2,3turboS uten å lykkes.
Bilen bør ha senkesats, uten det er det en gubbebil. Og de felgene er jo fine på vinteren...
Lagt inn: 04 okt 2005, 07:55
av clutch
Kunne ikke dy meg...
Det er vel min bil ja. Historikken på "trimmen" er at forrige eier jobbet på Saab i Södertälje og kjøpte denne bilen på ansattvilkår.
Siden Södertälje er Saabs motorfabrikk vil jeg nok tro at det finnes en del fler softwareversjoner til Trionic 5 der enn det som fant veien ut i butikkene. Og en eller annen slik softwareversjon er lastet inn i denne boksen. Siden specen stemmer godt med flere svenske 9000 politibiler fra denne tiden regner jeg med det er samme software, men det kan også være en annen versjon.
Et poeng er iallefall at bilen har vært slik siden den var ny med de garantier etc som gjaldt da, at all hardware er uendret og at "trimmen" er signert Saab og ikke noen ekstern trimleverandør.
Overhaling: Tredjegiret holdt i åtte år (ca 190000), noe jeg synes er meget hederlig med tanke på hk og moment. Kisen hadde i mellomtiden flyttet til Norge og jobbet hos en Saab-forhandler, og tok like godt og løftet ut hele drivverket for overhaling. Både toppakning og lager har nok en del bruksspor ved en slik alder/ytelse.
Lagt inn: 04 okt 2005, 08:09
av clutch
Og en ting til: Slutt å diss stasjonsvogna mi, den er ikke ferdig!
Men jeg har et problem, og det er at den Fiat/Lancia motorn som står i er så kul å kjøre at jeg rett og slett ikke klarer å hive den ut. Prøver å få den til å skjære seg så jeg har en unnskyldning for å bytte men den nekter å gi seg
Dro forbi noen biler på firefelten i Sverige på vei til Saabfestivalen i sommer, oppdaget plutselig at jeg lå i tredje gir med 6000 rpm. Det gjør du ikke med en Saabmotor, den sier klart fra at den ikke liker turtall.
Lagt inn: 04 okt 2005, 08:53
av Runar N403
clutch skrev:Og en ting til: Slutt å diss stasjonsvogna mi, den er ikke ferdig!
Men jeg har et problem, og det er at den Fiat/Lancia motorn som står i er så kul å kjøre at jeg rett og slett ikke klarer å hive den ut. Prøver å få den til å skjære seg så jeg har en unnskyldning for å bytte men den nekter å gi seg
Dro forbi noen biler på firefelten i Sverige på vei til Saabfestivalen i sommer, oppdaget plutselig at jeg lå i tredje gir med 6000 rpm. Det gjør du ikke med en Saabmotor, den sier klart fra at den ikke liker turtall.
Den er jeg med på! Hadde en Fiat Croma turbo før jeg kjøpte 9000.
Bleedventil, momoratt og gule koni. Kjørte den på 1 bar. Særdeles morsom bil! Helt til jeg fikk rådebank. Bytta veiv og rådelger, solgte den og en måned etter skar motoren seg. (kjørt tom for olje rett etter storservice

)