Er reflektorene i plast eller metall p? 9-5?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 11 jan 2004, 01:00

Er reflektorene i plast eller metall på 9-5?

Legg inn av Øyvind.H » 02 okt 2005, 09:51

Lurer enkelt og greit på hva reflektorene i lyktene på en 9-5 fra -99 er laget av.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 03 okt 2005, 10:05

Tror de er laget av plast. Dermed ikke så lett å få dem forkrommet hvis de begynner å bli dårlige. De bør egentlig byttes nå hvis bilen er kjørt et stykke. Speedparts selger rimelige lykter, tror ikke du får kjøpt kun reflektoren. Lyktene til speedparts (Valeo) har litt dårlig passform, men ikke problematisk. Og lyset blir som nytt, utrolig forskjell fra en slitt reflektor.

Med Xenon ombyggingskit får du virkelig godt lys, og brenner ikke opp reflektorene så fort (kun 35W). Ikke helt lovlig uten nivåregulering, men... Jeg kjøpte ombyggingssett til nærlysene på min CSE i stedet for å bytte reflektorer. Det ble mer lys for pengene.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 03 okt 2005, 18:19

Valeo brukes originalt på Saab (og volvo) - så det speedparts selger er da originallykter.

Lykter skal vare lenger enn 6 år. I prinsippet har du reklamasjonsrett dersom de holder kortere enn 5 år (innen rimelig km-stand).

Xenonpærer sliter ikke på reflektorer.
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 11 jan 2004, 01:00

Legg inn av Øyvind.H » 03 okt 2005, 18:43

Var en venn av meg som sa jeg kunne sette inn 100w pærer. Dvs. det var visstnok ikke lovlig, men så lenge reflektorene ikke var av plast, ville det gå bra.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 okt 2005, 19:20

Øyvind.H skrev:Var en venn av meg som sa jeg kunne sette inn 100w pærer. Dvs. det var visstnok ikke lovlig, men så lenge reflektorene ikke var av plast, ville det gå bra.
Nåh.
Det er ei snanheit med modifikasjonar.
Både ledningar og rele må være modifisert for det, eller går det gale.
Veit ikkje dimensjonen på ledningane til 9-5, men på fks 900 ville eg ha lagt opp tjukkare ledningar for å knytte 100W pærer.

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 03 okt 2005, 20:12

Dessuten så vil 100W pærer matte ned metallreflektorene på OG900... I know!
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 11 jan 2004, 01:00

Legg inn av Øyvind.H » 04 okt 2005, 13:52

Er ikke så farlig med OG900, da jeg kjører 9-5....

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 06 okt 2005, 10:28

Mulig noen nyere modeller har Valeo som standard lykter, men tidligere var det stort sett Hella som leverte lyktene til SAAB. Bytt til nye reflektorer i hvertfall, der er en billig forsikring, selv om det virker dyrt i utgangspunktet.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 18 okt 2005, 14:33

selv tok jeg en råsjans på min 9-5 og monterte 100 watts pærer, det resulterte i at plasten på tilkoplingen til pæra ble sprø, sprakk og forsvant, det er greit for min del, jeg trenger den ikke. Reflektorene har tålt det bra, for 3 år på rad sommer som vinter, med ca 30 000 km i året kjørelengde. Så da får ,an vurdere selv, ledningene er bra og releet ligger nære nokk til at det går greit., Men det kan være noe å hente på å legge releet enda nærmere pære og ha feitere ledninger, for å få mindre tap.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Svar