Side 1 av 1

Dynamo, og bytting av deler på den

Lagt inn: 02 okt 2005, 18:52
av alex_ander3@hotmail.com
På og900 dynamoen min. Så er det hjulet der reimene går 2-delt. Har sett dette hjulet er festet med en mutter, går det ann å bytte over det hjulet som sitter på min, altså det 2 delte, over på en annen dynamo. (9,3 diesel) Den ser anderleses ut så jeg må nok ordne noen nye fester.

Re: Dynamo, og bytting av deler på den

Lagt inn: 02 okt 2005, 22:12
av Surbotaab N369
alex_ander3@hotmail.com skrev:På og900 dynamoen min. Så er det hjulet der reimene går 2-delt. Har sett dette hjulet er festet med en mutter, går det ann å bytte over det hjulet som sitter på min, altså det 2 delte, over på en annen dynamo. (9,3 diesel) Den ser anderleses ut så jeg må nok ordne noen nye fester.
går somregel å bytte over dette hjulet ja... (sålenge det er en Bosch dunamo du skal ha det på...)

men hvorfor skal du bytte til en annen dynamo?? er det pga annlegget ditt så holder det jo langt med en 80A org og900 dynamo....

Lagt inn: 02 okt 2005, 22:24
av Pancho N497
skift til en 15v laderegulator.. holder i massevis.. ladespenninga er alltid over 14.3v..

Lagt inn: 02 okt 2005, 22:41
av Tor N12
Pancho N497 skrev:skift til en 15v laderegulator.. holder i massevis.. ladespenninga er alltid over 14.3v..
Nå er det ikke nødvendigvis så enkelt... Selv om det uansett hjelper..

Man får nesten aldri ut amperestyrken på en dynamo.
Husker jeg sjekket litt rundt dette når jeg hadde 900t16 (full av bilstereo, deltok i NM i den største klassen) og fant ut at man aldri fikk ut mer en ca 75% av kapasiteten på dynamoen selv om man hadde 6000rpm..... dette var både med standard og med 15v regulator.
Etter litt snoking så fant jeg en norskprodusert laderegulator som heter PowerSupport (tror jeg, dette er 15 år siden), denne var genial! Fikk ut ca 90 % av ampere-kapasiteten allerede ved tomgang!
Desverre så har han som lagde denne gått bort og jeg vet ikke om noen har fortsatt produksjonen av denne. Jeg har fortsatt en liggende og den selger jeg aldri :) Vet også at Saab på denne tiden hadde en nesten tilsvarende regulator i tilbehørskatalogen tror den het TWR eller noe sånnt(kansje du vet Hjelle?), Ladac har også lagd en som tar hensyn til temperatur, den er også ganske god men men får ikke den samme virkningen av flere ampere.
Husk også at det finnes endel gele-batterier i dag som ikke skal ha for høy ladespenning, da reduseres kapasitet og levetid voldsomt.

Hører også med til historien at han som lagde PowerSupport regulatoren fortsatt kjørte rundt med orginal-batteriet i sin 68 Amason den gangen jeg var i kontakt med ham, rundt 1990-92. 8)

Lagt inn: 02 okt 2005, 22:53
av Pål N526
øitt userriøs, men hva med å slenge på 2:P

Lagt inn: 03 okt 2005, 09:28
av Hjelle, N6
TT N12 skrev:Vet også at Saab på denne tiden hadde en nesten tilsvarende regulator i tilbehørskatalogen tror den het TWR eller noe sånnt(kansje du vet Hjelle?), Ladac har også lagd en som tar hensyn til temperatur, den er også ganske god men men får ikke den samme virkningen av flere ampere.
Jauda.
I katalogen for M91 står den oppført som "Datastyrt laderegulator"
Salgsargumenta var;
* Sikrare motorstart
* Rask oppladning av batteriet
* Fullada batteri også ved kort køyring i kombinasjon med stot straumforbruk
* Bekymringslaus straumforsyning ved longvarig køyring på tomgong
Delenummeret er 216 500 009, og prisen i 1991 var 1965:-
Skulle passe alle 9000 og M85-> 900.
På illustrasjonsfotoet står det TWC, og partnr 2122 123. So den er sikkert mulig å få taki utanom SAAB-systemet.

Re: Dynamo, og bytting av deler på den

Lagt inn: 03 okt 2005, 14:59
av alex_ander3@hotmail.com
Surbotaab N369 skrev:
alex_ander3@hotmail.com skrev:På og900 dynamoen min. Så er det hjulet der reimene går 2-delt. Har sett dette hjulet er festet med en mutter, går det ann å bytte over det hjulet som sitter på min, altså det 2 delte, over på en annen dynamo. (9,3 diesel) Den ser anderleses ut så jeg må nok ordne noen nye fester.
går somregel å bytte over dette hjulet ja... (sålenge det er en Bosch dunamo du skal ha det på...)

men hvorfor skal du bytte til en annen dynamo?? er det pga annlegget ditt så holder det jo langt med en 80A org og900 dynamo....
Har prøvd å kjøre med 80 amp og 50 amp dynamo. Begge er for svake for anlegget mitt. Ser på multimeteret mitt at volten går ned i under 12 V, da gir ikke forsterkerene så mye lenger. Har en kamerat som har en 9.3 diesel dynamo liggende, den hadde vært fin og fått på. Tror den er på 140 amp. Men dette er jo en annen type dynamo da. Vil folk gjette om det går å sette over dette hjulet?

Lagt inn: 04 okt 2005, 17:36
av alex_ander3@hotmail.com
Ingen som kan hjelpe meg med dette?