Side 1 av 3

Motorhavari nr 2

Lagt inn: 10 okt 2005, 13:51
av Sukisaab N395
Hei, trenger mest sannsynlig shortblokk til min 9-5 2.0 T...........
Stor sannsynlighet smelta/brendt stempel..... :cry:
Noen som vet hvor dette skaffes billig og bra fra ?

Lagt inn: 10 okt 2005, 14:19
av Hjelle, N6
SDCC har masse brukte motorar til 9-5.
http://www.sdcc.se

Ellers har en Moland Bil her i Norge, http://www.molandbil.no/ .
Du får hive deg på telefonen ;)
Lykke til!

Lagt inn: 10 okt 2005, 21:28
av Sukisaab N395
Jaja, nå demonteres 1 stk motor, har Chip steg 1 og det er tydlig at min motor ikke har tålt det. Smelta det ene stempelet... Slik skulle visst nok ikke gå ann, men da har jeg vel jævla uflaks da ?? !!
Motoren hadde gått 90.000 da chipen ble montert og har nå gått 116.000... iflg Saab-folk skal visst det gå bra med steg 1 hvis man kjører fint.. men hvem F*** har kjøpt seg bil for å lurke rundt ? Hvis man skal kjøre hardt må man da visstnok også skifte dyser... Men det er jo iflg Saab-original-folk og ikke de som selger chip...

Så derfor; den som har ei blokk liggende får slenge den til Valdres. Og jeg kommer nok til å gå tilbake til original bil og kjøpe meg en Lada !!

Lagt inn: 10 okt 2005, 21:33
av Hjelle, N6
Hm, snodige greier.
SAAB leverar då orginalchip som gir 185hk til 2.0t.
Einaste som vert bytta der med det eg veit er Trionic-boks og tennpluggar...

Lagt inn: 10 okt 2005, 21:40
av Sukisaab N395
Ja, han jeg prata med mente det var tatt ut for mye med 215 hk da... ? Men iflg en lokal trimmer her i nærheten så syntes han det også hørtes helt vilt ut at motoren skulle skjære pga dette ? Han har henta atskillig mer både hester og nm uten slike problemer... men ikke fra Saab da ...

Lagt inn: 10 okt 2005, 21:41
av Jørgen N237
Det burde gå greit, bare se på alle her i klubben som kjører med tilsvarende oppsett av bil..

Lagt inn: 10 okt 2005, 21:47
av saab9000aero
problemet kan oppstå hvis du bruker en "dårlig" chip.eg kjører en 9000 aero med setg 3,har ikke byttet noe annet en styreebheten,har en på jobb som trimmer og han har aldri vært ute for at stempler har brent seg grunnet chippen.saab leverer 2 originale trimkit.et på 195 hk og et på 210 hk til 2.0t

Lagt inn: 10 okt 2005, 21:49
av Pancho N497
farn min kjører med bsr box med 220hk, har aldri hatt problemer med det..

Lagt inn: 10 okt 2005, 22:10
av Sukisaab N395
Nei, det er jo mulig det er en annen årsak, hvem uansett dette skal jo ikke skje...
Men etter 10 mnd med Saab med både turbocrash og motorhavari så har jeg ikke akkurat fått lyst til å kjøpe Saab igjen.
Hva årsaken til alt dette tullet driter jeg i, jeg har aldri hatt så dyr bil og har heller aldri hatt så mye trøbbel ! Derfor kan jeg ikke akkurat si at jeg vil anbefale andre å kjøpe Saab med turbo...

Lagt inn: 10 okt 2005, 23:43
av Saab900STCR
Köp en Ng900 eller 9000 2,0L turbo (1994-1998)!
Du måste flytta över några av givarna till T7 motorstyrningen.
Men du får en motor som håller!!

Mvh Anders

Lagt inn: 11 okt 2005, 00:20
av Ole-P-N154
Ikke for å være ekkel, men siden mange av de andre her inne har trimmet sine biler tilsvarende eller mer, kan årsaken ligge i hvordan bilen blir kjørt! :oops:

Lagt inn: 11 okt 2005, 06:58
av Sukisaab N395
Ja, det er mulig det kreves kurs for å kjøre en Saab, men jeg har vært påpasselig med å la motoren gå varm før den full gass blir gitt. Og motoren har fått gå på tomgang etter at jeg har kjørt ferdig for å roe ned turboen. Ellers er det normal kjøring her i Valdres, til og fra jobb samt en langturer i ny og ne. Det hender jo at jeg girer ned og gir full gass, men aldri over 5000, som jeg har hørt det sies. Skal ikke motoren tåle det så er det jo for dårlig ?!? Han trimguruen som såg på motoren prata om at det muligens kunne komme av at ei dyse ikke var helt frisk ?

Olje har blitt skifta på 10.000, og bilen har jo ikke gått med chip mer enn 16.000 ??
Hvis kjøringa mi er skyld i dette så kan jeg vel ikke ha Saab, men det må vel være en kombinasjon av flere uheldige omstendigheter ? ?!...

Uansett, takk for tilbakemeldinger, greit å vite for framtiden at dette muligens var ett engangstilfelle...?

Lagt inn: 11 okt 2005, 11:54
av Silverbeast
Tror du har vert uheldig og fått en mandags bil : (. Føler med deg.

Lagt inn: 11 okt 2005, 12:25
av Saab900STCR
Om stempet har smält så beror det nog på för mager blandning i den cylindern(tendningsbank).
Det borde en kunnig mek kunna se på stemplet.
Och det kan mycket väl komma av att en dyse inte levererar det den ska.
Detta till trots för att T7 i detta fall borde kompensera för det....

Mvh Anders

Lagt inn: 12 okt 2005, 14:25
av Rune N35
Hvilken sylinder er brent?