bytte understell tr?den

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

bytte understell tråden

Legg inn av Henrik N449 » 11 okt 2005, 17:33

Sånn, da benytter jeg meg av denne tråden her hver gang jeg trenger hjelp, hehe.
Bilen er en og900t8, jeg sakl bytte både fjærer og dempere.

Kunne trengt denne topicen for en liten stund siden, men nå går det i hvertfall fremover.

Første problem:
Jeg har fått løsna både topp og bånn muttere på demperen, men hvordan skal jeg få den ut?

Neste problem:
Få ut fjærene!
Er det noen tips jeg kan ta til meg? Har et par med fjærklemmer, men bilen bare lener seg ned på fjjæra jo mer jeg klemmer dem sammen!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: bytte understell tråden

Legg inn av oddi N108 » 11 okt 2005, 17:43

wanna-b N449 skrev:Sånn, da benytter jeg meg av denne tråden her hver gang jeg trenger hjelp, hehe.
Bilen er en og900t8, jeg sakl bytte både fjærer og dempere.

Kunne trengt denne topicen for en liten stund siden, men nå går det i hvertfall fremover.

Første problem:
Jeg har fått løsna både topp og bånn muttere på demperen, men hvordan skal jeg få den ut?

Neste problem:
Få ut fjærene!
Er det noen tips jeg kan ta til meg? Har et par med fjærklemmer, men bilen bare lener seg ned på fjjæra jo mer jeg klemmer dem sammen!
jekk opp bilen først ihvertfall. er det bak eller foran dempern sitter?

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: bytte understell tråden

Legg inn av Henrik N449 » 11 okt 2005, 17:50

oddiN108 skrev:
wanna-b N449 skrev:Sånn, da benytter jeg meg av denne tråden her hver gang jeg trenger hjelp, hehe.
Bilen er en og900t8, jeg sakl bytte både fjærer og dempere.

Kunne trengt denne topicen for en liten stund siden, men nå går det i hvertfall fremover.

Første problem:
Jeg har fått løsna både topp og bånn muttere på demperen, men hvordan skal jeg få den ut?

Neste problem:
Få ut fjærene!
Er det noen tips jeg kan ta til meg? Har et par med fjærklemmer, men bilen bare lener seg ned på fjjæra jo mer jeg klemmer dem sammen!
jekk opp bilen først ihvertfall. er det bak eller foran dempern sitter?

mvh oddi
bilen er oppjekket :)

bakdemperen det er snakk om!
takktakk!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 11 okt 2005, 18:16

Sett bilen på bukker, sett jekken under brua i framkant. Skru ut to skruer som holder braketten og slipp jekken forsiktig ned. Er demperen løs blir den og fjæra med ned.

Lykke til, og vær forsikig!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 11 okt 2005, 18:33

Børre N17 skrev:Sett bilen på bukker, sett jekken under brua i framkant. Skru ut to skruer som holder braketten og slipp jekken forsiktig ned. Er demperen løs blir den og fjæra med ned.
Lykke til, og vær forsikig!
Kubein inni brua bak, demperene "kan" ha rustet fast...

Pass på mutteren inni bilen på de fremre festene, ikke dra dem skjevt på igjen...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 okt 2005, 18:51

Petter-900-T skrev: Pass på mutteren inni bilen på de fremre festene, ikke dra dem skjevt på igjen...

Petter
No tenkjer du nok 9000, på 900 er mutter for bakre dempar i hjulhuset :)
Og framme er det same patent som bak, en stk. mutter som en kjem til ifrå motorromet. Kan være ein fordel å demontere ekspansjonstanken for å kome skikkelig til når du skal ta venstresida. Og når rubbet skal monterast att er luftverktøy kjekt å ha :)

"Litt" meir tungvindt å bytte framdempar på 900 kontra 9000, på 9000 er det nesten slik at største jobben er å skru av hjulet... :)

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 11 okt 2005, 19:17

takk for hjelpen folks, nå er både demper og fjær av :)

bare å gjøre samma driten på andre siden nå!

og så foran.., uff hvor er arbeidslysta...

det vi (jeg og pappa) gjorde for å få av demperen var å jekke opp bilen maks så demperen fikk strekt seg skikkelig, så vikk vi lurt hammeren på høykant under demperen, så når vi jekket bilen ned igjen så klemte demperen seg sammen og til slutt kunne vi bare løfte den ut :) pappaen min er smart

forøvrig litt mer logiske forklaringer dere kom med.

fjæra var bare masse vill skruing med fjærklemmer, kjedelig jobb
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 11 okt 2005, 19:21

Hjelle, N6 skrev:
Petter-900-T skrev: Pass på mutteren inni bilen på de fremre festene, ikke dra dem skjevt på igjen...

Petter
No tenkjer du nok 9000, på 900 er mutter for bakre dempar i hjulhuset :)
Se over, (Børre's inlegg) fremre bærearmsfeste...

og ja, på 900 er mutteren oppe på demperen bak i hjulhuset.

Les og forstå :oops: :stupidme:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 11 okt 2005, 20:32

Børre N17 skrev: Lykke til, og vær forsikig!
Det som ikke skal skje, kan fort skje likevel.
Dette hendte saa sent som i forrige uke R.I.P.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 okt 2005, 20:34

Petter-900-T skrev:Se over, (Børre's inlegg) fremre bærearmsfeste...

og ja, på 900 er mutteren oppe på demperen bak i hjulhuset.

Les og forstå :oops: :stupidme:

Petter
:oops: var so oppsett på demparen si innfestning eg gitt... :|

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 11 okt 2005, 21:24

Orjan N235 skrev:
Børre N17 skrev: Lykke til, og vær forsikig!
Det som ikke skal skje, kan fort skje likevel.
Dette hendte saa sent som i forrige uke R.I.P.
æsj, så jævlig leit :(

men jeg tar forhåndsregler, i tilleg til jekken jeg har jeg stablet opp sånn "kjørepå-rampe" med tjukke bjelker som vil holde bilen oppe hvis den raser nedover!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 11 okt 2005, 21:29

Bare husk at det er vondt å få bilen i hue, selv om du ikke blir klemt flat!
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 12 okt 2005, 07:13

Hjelle, N6 skrev: :oops: var so oppsett på demparen si innfestning eg gitt... :|
Selv solen har flekker! :D

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar