bytte understell tr?den
Moderator: Moderatorer
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
bytte understell tråden
Sånn, da benytter jeg meg av denne tråden her hver gang jeg trenger hjelp, hehe.
Bilen er en og900t8, jeg sakl bytte både fjærer og dempere.
Kunne trengt denne topicen for en liten stund siden, men nå går det i hvertfall fremover.
Første problem:
Jeg har fått løsna både topp og bånn muttere på demperen, men hvordan skal jeg få den ut?
Neste problem:
Få ut fjærene!
Er det noen tips jeg kan ta til meg? Har et par med fjærklemmer, men bilen bare lener seg ned på fjjæra jo mer jeg klemmer dem sammen!
Bilen er en og900t8, jeg sakl bytte både fjærer og dempere.
Kunne trengt denne topicen for en liten stund siden, men nå går det i hvertfall fremover.
Første problem:
Jeg har fått løsna både topp og bånn muttere på demperen, men hvordan skal jeg få den ut?
Neste problem:
Få ut fjærene!
Er det noen tips jeg kan ta til meg? Har et par med fjærklemmer, men bilen bare lener seg ned på fjjæra jo mer jeg klemmer dem sammen!
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
Re: bytte understell tråden
jekk opp bilen først ihvertfall. er det bak eller foran dempern sitter?wanna-b N449 skrev:Sånn, da benytter jeg meg av denne tråden her hver gang jeg trenger hjelp, hehe.
Bilen er en og900t8, jeg sakl bytte både fjærer og dempere.
Kunne trengt denne topicen for en liten stund siden, men nå går det i hvertfall fremover.
Første problem:
Jeg har fått løsna både topp og bånn muttere på demperen, men hvordan skal jeg få den ut?
Neste problem:
Få ut fjærene!
Er det noen tips jeg kan ta til meg? Har et par med fjærklemmer, men bilen bare lener seg ned på fjjæra jo mer jeg klemmer dem sammen!
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Re: bytte understell tråden
bilen er oppjekketoddiN108 skrev:jekk opp bilen først ihvertfall. er det bak eller foran dempern sitter?wanna-b N449 skrev:Sånn, da benytter jeg meg av denne tråden her hver gang jeg trenger hjelp, hehe.
Bilen er en og900t8, jeg sakl bytte både fjærer og dempere.
Kunne trengt denne topicen for en liten stund siden, men nå går det i hvertfall fremover.
Første problem:
Jeg har fått løsna både topp og bånn muttere på demperen, men hvordan skal jeg få den ut?
Neste problem:
Få ut fjærene!
Er det noen tips jeg kan ta til meg? Har et par med fjærklemmer, men bilen bare lener seg ned på fjjæra jo mer jeg klemmer dem sammen!
mvh oddi

bakdemperen det er snakk om!
takktakk!
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Kubein inni brua bak, demperene "kan" ha rustet fast...Børre N17 skrev:Sett bilen på bukker, sett jekken under brua i framkant. Skru ut to skruer som holder braketten og slipp jekken forsiktig ned. Er demperen løs blir den og fjæra med ned.
Lykke til, og vær forsikig!
Pass på mutteren inni bilen på de fremre festene, ikke dra dem skjevt på igjen...
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
No tenkjer du nok 9000, på 900 er mutter for bakre dempar i hjulhusetPetter-900-T skrev: Pass på mutteren inni bilen på de fremre festene, ikke dra dem skjevt på igjen...
Petter

Og framme er det same patent som bak, en stk. mutter som en kjem til ifrå motorromet. Kan være ein fordel å demontere ekspansjonstanken for å kome skikkelig til når du skal ta venstresida. Og når rubbet skal monterast att er luftverktøy kjekt å ha

"Litt" meir tungvindt å bytte framdempar på 900 kontra 9000, på 9000 er det nesten slik at største jobben er å skru av hjulet...

- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
takk for hjelpen folks, nå er både demper og fjær av 
bare å gjøre samma driten på andre siden nå!
og så foran.., uff hvor er arbeidslysta...
det vi (jeg og pappa) gjorde for å få av demperen var å jekke opp bilen maks så demperen fikk strekt seg skikkelig, så vikk vi lurt hammeren på høykant under demperen, så når vi jekket bilen ned igjen så klemte demperen seg sammen og til slutt kunne vi bare løfte den ut
pappaen min er smart
forøvrig litt mer logiske forklaringer dere kom med.
fjæra var bare masse vill skruing med fjærklemmer, kjedelig jobb

bare å gjøre samma driten på andre siden nå!
og så foran.., uff hvor er arbeidslysta...
det vi (jeg og pappa) gjorde for å få av demperen var å jekke opp bilen maks så demperen fikk strekt seg skikkelig, så vikk vi lurt hammeren på høykant under demperen, så når vi jekket bilen ned igjen så klemte demperen seg sammen og til slutt kunne vi bare løfte den ut

forøvrig litt mer logiske forklaringer dere kom med.
fjæra var bare masse vill skruing med fjærklemmer, kjedelig jobb
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Se over, (Børre's inlegg) fremre bærearmsfeste...Hjelle, N6 skrev:No tenkjer du nok 9000, på 900 er mutter for bakre dempar i hjulhusetPetter-900-T skrev: Pass på mutteren inni bilen på de fremre festene, ikke dra dem skjevt på igjen...
Petter![]()
og ja, på 900 er mutteren oppe på demperen bak i hjulhuset.
Les og forstå


Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Det som ikke skal skje, kan fort skje likevel.Børre N17 skrev: Lykke til, og vær forsikig!
Dette hendte saa sent som i forrige uke R.I.P.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
æsj, så jævlig leitOrjan N235 skrev:Det som ikke skal skje, kan fort skje likevel.Børre N17 skrev: Lykke til, og vær forsikig!
Dette hendte saa sent som i forrige uke R.I.P.

men jeg tar forhåndsregler, i tilleg til jekken jeg har jeg stablet opp sånn "kjørepå-rampe" med tjukke bjelker som vil holde bilen oppe hvis den raser nedover!
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus