Uling fra motoren - N? med lyd i f?rste post!
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 151
- Registrert: 13 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N569
- Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
- Sted: Ankenes
Uling fra motoren - Nå med lyd i første post!
Jeg har nå fått en rar uling fra motoren... Aner ikke hva annet jeg skal beskrive lyden som...
Jeg hører den med en gang jeg starter opp, så blir den borte etter noen sekunder, dukker så opp igjen ved mere gasspådrag og blir borte ettter en stund. Etter litt kjøring klarer jeg ikke å provosere den fram. Jeg har prøvd å stikke hodet under panseret, men lyden er av en sånn karakter at jeg ikke har sjanse til å retningsbestemme den. Jeg tok et opptak av lyden med mobiltelefon, men serveren der jeg har hjemmesida har hindret meg i å legge ut filer i et par uker. Så fort jeg får lagt den ut blir det lagt en link i denne posten.
Dårlig opptak av lyden, i MP3 format, kan høres HER
Jeg hører den med en gang jeg starter opp, så blir den borte etter noen sekunder, dukker så opp igjen ved mere gasspådrag og blir borte ettter en stund. Etter litt kjøring klarer jeg ikke å provosere den fram. Jeg har prøvd å stikke hodet under panseret, men lyden er av en sånn karakter at jeg ikke har sjanse til å retningsbestemme den. Jeg tok et opptak av lyden med mobiltelefon, men serveren der jeg har hjemmesida har hindret meg i å legge ut filer i et par uker. Så fort jeg får lagt den ut blir det lagt en link i denne posten.
Dårlig opptak av lyden, i MP3 format, kan høres HER
Sist redigert av frankrp den 17 okt 2005, 15:12, redigert 2 ganger totalt.
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.
Det som vi kaller "tjutande oljefilter"...?
Jeg hadde tjuting i min og en kompis hade tjuting på sin 9-5 Aero.
Det kunne väre 1 av 2, oljefilter eller vannpumpa.
Vi bytta oljefilter först på hans, men lyden var fortsatt der. Så bytta vi vannpumpa, da ble det stille.
På min bytta vi oxo oljefilter först, og det ble tyst. Bytta vannpumpa allikavel siden jeg nu hadde kjöpt den, og flaks var det fordi det var en lekkasje på den.
Så billigst alternativ, bytt filter först og se om lyden blir borte..
Jeg hadde tjuting i min og en kompis hade tjuting på sin 9-5 Aero.
Det kunne väre 1 av 2, oljefilter eller vannpumpa.
Vi bytta oljefilter först på hans, men lyden var fortsatt der. Så bytta vi vannpumpa, da ble det stille.
På min bytta vi oxo oljefilter först, og det ble tyst. Bytta vannpumpa allikavel siden jeg nu hadde kjöpt den, og flaks var det fordi det var en lekkasje på den.
Så billigst alternativ, bytt filter först og se om lyden blir borte..
Aeron är såld, Volvon är nylacka o nu står det en V70 hemma oxå. 

- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Mens vi snakker om uling.. Bensinpumpa mi uler. Lyden forplanter seg i bilen så det høres ut som det kommer fra motorn. Dette er bare når det er lite bensin! jeg har bytta bensinpumpe en gang.. den var brukt, men skulle være i orden. Kan det være for lite spenning til pumpa? (jeg må plukke ut all stereoen for å komme til pumpa, så jeg har ikke hatt ork til å gå på enda
)
Kan dette ha sammenhang med at motorn fusker ved fullt pådrag i 4. og 5. gir?
(sorry at jeg sniker meg inn i tråden)

Kan dette ha sammenhang med at motorn fusker ved fullt pådrag i 4. og 5. gir?
(sorry at jeg sniker meg inn i tråden)
Låter som vnanpumpe spør du meg, men det er vanskelig å si noe sikkert basert på det opptaket..
Sist redigert av Rune N35 den 17 okt 2005, 16:20, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
er nok fødepumpa di som har tatt kvelden.. du har 2 pumper i din bil ei lita ei som mater den storesparco_N403 skrev:Mens vi snakker om uling.. Bensinpumpa mi uler. Lyden forplanter seg i bilen så det høres ut som det kommer fra motorn. Dette er bare når det er lite bensin! jeg har bytta bensinpumpe en gang.. den var brukt, men skulle være i orden. Kan det være for lite spenning til pumpa? (jeg må plukke ut all stereoen for å komme til pumpa, så jeg har ikke hatt ork til å gå på enda)
Kan dette ha sammenhang med at motorn fusker ved fullt pådrag i 4. og 5. gir?
(sorry at jeg sniker meg inn i tråden)

(sorry for offtopic)

2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Lars-Erik-N049
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 54
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 049
- Navn: Lars-Erik Rein
- Bil: 1995 NG900S Turbo
- Sted: Grefsen, Oslo
- Kontakt:
Ikke for å skremme, men jeg hadde også uling i min motor. Kom når motor var kald. Metalisk ulelyd som ga seg etter et par sekunder. Ble værre med tiden. Når motor var varm var det ikke noe. Samtidig hadde jeg høyt forbruk av kjølevann og olje.
Tok derfor å plukket motoren i fra verandre og fant årsaken. Tett oljesil i bunnpanna. Fikk ikke nok oljetrykk. Viste seg at oljetryksføleren var defekt. Derfor intet varsel. Holdt på å ende med motorhavari. Gikk bra med veiv og andre vesentlige ting, men veivlager og rådelager (sliteplater eller hva det kalles) hadde svake spor hvor man så at metall har gått mot metall.
Har totalrenovert motor med bytting av glideflater og plastskinner til kamkjede og balanseakselkjede. Regner nå med at motor snurrer lenger enn bilen vil leve.
Bytting av av alle pakninger har også fjernet vannforbruk og oljeforbruket er normalt. Bilen har også fått igjen normalt ladetrykk etter toppakningsbytte mm.
Tett oljesil kom trolig av at tidligere eier har småkjørt en del. Med dertil dårlig olje. Mye koks rundt de kalde flatene på motoren (inni blokka rundt registerreim og på sideveggene i bunnpanna) Jeg har i alle fall byttet olje 4-5 ganger i året så lenge jeg har hatt bilen så jeg tror ikke jeg var synderen.
Kanskje en idè å ta av bunnpanna og sjekke sila. Alternativt ta en innvendig motorrens.
Tok derfor å plukket motoren i fra verandre og fant årsaken. Tett oljesil i bunnpanna. Fikk ikke nok oljetrykk. Viste seg at oljetryksføleren var defekt. Derfor intet varsel. Holdt på å ende med motorhavari. Gikk bra med veiv og andre vesentlige ting, men veivlager og rådelager (sliteplater eller hva det kalles) hadde svake spor hvor man så at metall har gått mot metall.
Har totalrenovert motor med bytting av glideflater og plastskinner til kamkjede og balanseakselkjede. Regner nå med at motor snurrer lenger enn bilen vil leve.
Bytting av av alle pakninger har også fjernet vannforbruk og oljeforbruket er normalt. Bilen har også fått igjen normalt ladetrykk etter toppakningsbytte mm.
Tett oljesil kom trolig av at tidligere eier har småkjørt en del. Med dertil dårlig olje. Mye koks rundt de kalde flatene på motoren (inni blokka rundt registerreim og på sideveggene i bunnpanna) Jeg har i alle fall byttet olje 4-5 ganger i året så lenge jeg har hatt bilen så jeg tror ikke jeg var synderen.
Kanskje en idè å ta av bunnpanna og sjekke sila. Alternativt ta en innvendig motorrens.
Sist redigert av Lars-Erik-N049 den 17 okt 2005, 19:59, redigert 1 gang totalt.
___________
1995 900T Sensonic
SP Steg 4 eller noe slikt
3" JT m/sportskat., Viggen turbo, Viggen IC, open air, Koni rundt om
Speedparts/Greenstuff skiver og klosser
http://www.reinvarme.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
1995 900T Sensonic
SP Steg 4 eller noe slikt
3" JT m/sportskat., Viggen turbo, Viggen IC, open air, Koni rundt om
Speedparts/Greenstuff skiver og klosser
http://www.reinvarme.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 151
- Registrert: 13 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N569
- Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
- Sted: Ankenes
Jeg bladde litt i Haynes nå, og det så ut som en komplisert operasjon å bytte vannpumpe... Kan kanskje bli en dyr verkstedregning det 
Jeg fikk byttet multireima og to plast(?)hjul for et par måneder siden, da multireima hoppet av
Saab900STC(R): Med stetoskop, mener du av den typen leger bruker, eller er det en grei sak som kan lages selv for å lokalisere lyd?

Jeg fikk byttet multireima og to plast(?)hjul for et par måneder siden, da multireima hoppet av
Saab900STC(R): Med stetoskop, mener du av den typen leger bruker, eller er det en grei sak som kan lages selv for å lokalisere lyd?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Bytta begge når jeg var igang, men jeg skal sjekke det en gang jeg gidder !Pancho N497 skrev:er nok fødepumpa di som har tatt kvelden.. du har 2 pumper i din bil ei lita ei som mater den storesparco_N403 skrev:Mens vi snakker om uling.. Bensinpumpa mi uler. Lyden forplanter seg i bilen så det høres ut som det kommer fra motorn. Dette er bare når det er lite bensin! jeg har bytta bensinpumpe en gang.. den var brukt, men skulle være i orden. Kan det være for lite spenning til pumpa? (jeg må plukke ut all stereoen for å komme til pumpa, så jeg har ikke hatt ork til å gå på enda)
Kan dette ha sammenhang med at motorn fusker ved fullt pådrag i 4. og 5. gir?
(sorry at jeg sniker meg inn i tråden)er sikkert den lille pumpa di som har tatt kveld. bare ta ut pumpene og sett strøm på lillepumpa å se om det er liv i den.
(sorry for offtopic)
Jeg kjørte motorrens i min bil for ei tid tilbake, å nå er motorn min ren og pen inni

- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Jepp, det medar jag.frankrp skrev:Saab900STC(R): Med stetoskop, mener du av den typen leger bruker, eller er det en grei sak som kan lages selv for å lokalisere lyd?
Finns för bilmekaniker också, tror jag sett det på biltema...
Jag lagde min egen, tog ett "lege-stetoskop" och limmade på en metallpinne, Ø5mm med spets på den sidan av stetoskopet som man håller mot kroppen.
Mamma jobbar på sjukhus, så ett stetoskop var lätt att fixa...
Hon stal det inte, hon fick det av en lege när hon förtalte vad det skulle vara till!
Du kan också ta en "skrutrekker" och hålla "spissen" på den mot motorn å handtaget tätt mot örat.
Men då är man farligt nära delar som "beveger" med huvudet.
Ta nu inte förgivet att ett lager är dåligt bara för att det låter när du lyssnar på det med stetoskop, du må "referanse-lytte" på ett friskt lager om du inte är van att "lytte" på den slags ting.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
[quote="frankrp"]
Jeg fikk byttet multireima og to plast(?)hjul for et par måneder siden, da multireima hoppet av
quote]
Håpe dæm tok spennerulla i samme slengen.... den er ikke evigvarende...
Reima kommer til å hoppe av igjen hvis spennerulla er gåen...
(snakke av erfaring...)
Mandagsbil???
Jeg fikk byttet multireima og to plast(?)hjul for et par måneder siden, da multireima hoppet av
quote]
Håpe dæm tok spennerulla i samme slengen.... den er ikke evigvarende...
Reima kommer til å hoppe av igjen hvis spennerulla er gåen...
(snakke av erfaring...)
Mandagsbil???

Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Hvis du ser antallet poster fra meg om problemer på 9000 ser du snakk om mandagsbilArntR N315 skrev:frankrp skrev:
Jeg fikk byttet multireima og to plast(?)hjul for et par måneder siden, da multireima hoppet av
quote]
Håpe dæm tok spennerulla i samme slengen.... den er ikke evigvarende...
Reima kommer til å hoppe av igjen hvis spennerulla er gåen...
(snakke av erfaring...)
Mandagsbil???

Styrer med DAB og AUX