Side 1 av 1

spørsmål om ladetrykk på 9000 (ujevnt,svar haster!!)

Lagt inn: 17 okt 2005, 01:37
av Fashen
Hei. ble den lykkelige(?) eier av en 9000turbo 16v på lørdag.
bilen fungerer alt i alt veldig bra bortsett fra et
par småting
det største problemet har med ladetrykk og gjøre.
varierer veldig mye hva den lader. ved fult pådrag lader den
0.5-0.6 så girer man og fult pådrag så greier den bare 0.1 så klarer den bare 0.1-0.2 et par min så vil den plutselig opp i 0.5 igjen
hva kan dette være? fryktelig irriterende. ikke noe slark eller
noe på turboen..
en annen liten ting er også at varmeanlegget funker veldig
dårlig. virker som vifta går alt for sakte. noen forslag til hva
det kan være for noe? blir fort kaldt om vintern :P

Lagt inn: 17 okt 2005, 08:05
av Trond N47
Ladetrykket ditt skal ligge på 0,75 bar originalt. Tror grunnladetrykket ligger på 0,5 bar eller rett under. Ville startet med å bytte magnetventil hvis du får låne en som virker. Sjekk også at wastegatestaget sitter på (på undersiden av turboen). Og sjekk om du har vacuumlekkasjer, sprø/sprukne vacuumslanger e.l. Hender at slanger hopper av når de blir gamle og trykket er høyt.

For tips om varmeanlegget må du nesten oppgi om du har ACC eller manuelt system før jeg kan hjelpe.

Lagt inn: 17 okt 2005, 10:09
av Hjelle, N6
For meg kan det virke ut som det finns ei luftlekasje ein plass, alt medan den klarer opp i 0.6 bar. Start med å la bilen stå på tomgong med panseret ope, og høyr etter suselydar.

Lagt inn: 17 okt 2005, 17:14
av Fashen
takker og bukker for svar. skal sjekke
det ut etterpå og se om jeg blir noe klokere.
varmeanlegget er acc..
det blir varmt men vifta går saaaaaaakte så det blåser knapt.
og den er nettopp byttet.

Lagt inn: 17 okt 2005, 17:29
av Dag_N353
Startgass er et effektivt hjelpemiddel ved lekasjer i vakuum. La motoren gå på tomgang, og spray rundt omkring på slanger og koblinger. ved lekasje drar motoren inn startgassen, og turtallet øker... :D

Lagt inn: 17 okt 2005, 17:42
av Petter 900 T
Prøv med en annen ACC enhet, kan være der feilen er...

Petter

Lagt inn: 17 okt 2005, 18:55
av Rune N01
Heisann!

Turbotrykk: Kan være så mangt - som fler har vært inne på her så sjekk at det ikke er lekkasjer, men dersom det er slik du sier at du ikke har mer enn 0,1 bar i lade trykk så lukter det ugler i mosen - årsaken til at jeg sier det er kort og godt at du skal ha en manuell forspenning på wastegaten som skal gi deg 0,35 - 0,40 bar i ladetrykk. DVS at du i prinsippet skulle hatt problemer med å komme under 0,4 bar.. Luftlekkasje i innsugningsrør /intercooler mm er en mulighet.. Jeg ville også ha sjekket wastegaten med en vakuum/trykk pumpe for å se at den går lett og ledig

Viftehastighet: På din bil så er viftehastigheten regulert elektronisk - avhengig av hvilken årsmodell mm (du har ikke sagt noe om årsmodell) så er ihvertfall sansyneligheten stor for at "reglerdonet" sitter på veggen i aquariet mot motoren.

Lykke til!

Lagt inn: 17 okt 2005, 20:47
av Fashen
gått over og sjekket ikke funnet noen lekasjer. ifølge måler den mellom 0.2-0.3 når den går "dårlig" og 0.5-0.6 når den går "bra"
fant ikke noe wastegate stag. nærmere forklaring til hvor
dette sitter?
når vi byttet vifta satt vi kun i 1plugg. kan det være det?
fant ingen andre plugger til den. (2kabler i denne. og vifta går
men sakte)

Lagt inn: 17 okt 2005, 21:23
av Tor N12
Petter-900-T skrev:Prøv med en annen ACC enhet, kan være der feilen er...

Petter
Hmmm for å kjøle ned hodet eller???? :)

Satser på at du mente APC :)

EDIT..... min feil, leste ikke godt nok :oops: :oops: :oops:

Bytte av ACC enhet er ikke så dumt for å få sjekket vifta nei, hengte meg opp i ladetrykk jeg.... :oops:

Lagt inn: 17 okt 2005, 21:47
av Rune N01
Wastegate sitter i forbindelse med turboen (du finner den "mellom" turboen og motorblokka)

Når det gjelder vifta di - reglerdonet sitter IKKE i forbindelse med vifta. Det er en elektronisk enhet som regulerer vifte hastigheten. (istedenfor formotstand som sitter på vanlige lufteanlegg med bryter for hakk 1,2,3,4)

Lagt inn: 18 okt 2005, 13:50
av Trond N47
Wastegaten sitter PÅ turboens eksosutblåsside (under). Wastegatestaget sitter mellom armen på wastegaten (under turboen) og wastegate-ventilen. Sistnevnte sitter mellom turboen og motoren, under turboens innsugside. Vent til motoren er kald!

Wastegate-staget hopper av og til av wastegaten, men da får du aldri opp trykket. Tror derfor ikke at dette er problemet. Men sjekk allikevel, hender at en har flere feil samtidig. Sjekk slangene inn på wastegate-ventilen og prøv å bytte magnetventil.

Kan også være at avlastingsventilen din lekker som ei sil, og at alt turbotrykket resirkuleres der? Bytt den ut og prøv, koster bare noen hundringser hos speedparts.