3" downpipe, kun fordeler ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

3" downpipe, kun fordeler ?

Legg inn av olewa » 17 okt 2005, 16:03

Går å sikler på en 3" downpipe på saaben. Er det slik å forstå at det er en stor fordel for turboen å ha en slik ? blir bilen så mye bedre ( hvor mange %) ??at det er vits i å legge en bunke med 1000 lapper på bordet for den ?
Blir det mere støy inne i kupeen i tillegg også ? :?
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 17 okt 2005, 16:21

Med en slik vil du senke eksostemperaturen betraktelig, spesielt ved noe hard kjøring. Dette har turboen bare godt av!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 17 okt 2005, 22:45

+ litt mindre motstand for eksosen..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 18 okt 2005, 05:39

Ok, men hvor mange hk kan man regne med i gevinst da ? regner med at momentet øker merkbart også...
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 okt 2005, 06:45

Har batteribøy på 900, og 3" på 9000 :D

Dette gir merkbar effektøkning, samt at responsen blir mye bedre! :D

Lettere å blåse gjennom en dorulkjerne enn et sugerør...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 18 okt 2005, 08:16

effekten blir?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 okt 2005, 08:23

Se på sidene til Speedparts, står der under "trim" steg 2 tror jeg.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 18 okt 2005, 11:19

til min gamle 9k sveiset jeg på et spesialadapter på GT28BB'en, og fikk tidligere respons, enda lavere eksostemp og en turbo som virkelig hadde det bra... Kjørte originaleksos uten kat m/3" framrør ei stund før jeg kjøpte komplett ferrita m/racekat.

Originaladapter for å feste original framrør struper turbo og gir dårligere kjøl, effekt, levetid ..

Hvordan det blir for 9-5?? Mulig det samme.
Kjører selv 9-5 m/2XXhk under panseret, med alt originalt av eksos og ei GT17 snurre... Tenker i samme baner som du når det gjelder eksos...

SKAL oppgradere til våren.. har bynt å spare peng!!
Sist redigert av ArntR N315 den 18 okt 2005, 15:38, redigert 1 gang totalt.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 18 okt 2005, 11:53

noen som har erfaring med halvsats kontra komplett 3"? evt bare 3" til kat og orginal resten?
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 18 okt 2005, 12:37

Halvsats fra etter katalysatoren gir mye dårligere virkning enn 3" downpipe. Kan godt strype igjen med overgang til 2,5" eller originalanlegg bak downpipen, men ikke bruk standard katalysator. Bruk enten sportskat., racekat. eller rake rør.

Stort framre rør gir raskere responstid på turboen også i tillegg til økt kjøling og effekt. Antall hester er nesten umulig å si, men generelt skal man tilpasse motorstyringen når en endrer hardware (sportseksos/-filter,etc.). Steg 1 skal ikke brukes sammen sporteksos, du bør oppgradere programvare til steg 2 ved bytte.

Hva gjelder 3" kontra 2,5" så er det små forskjeller hvis du ikke skal ta ut mer enn 300 hk. Det optimale for en Saab-motor ville vært 2,75" anlegg, 2,5 er litt trangt mens 3" er for stort slik at det blir mye unødig turbulens.

Og: JA, DET BRÅKER MER MED EFFEKTANLEGG! Mye mer inne i bilen også.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 18 okt 2005, 13:10

så hva bør jeg gjøre med min 9000 2.0t M88 når jeg har open air og 3" komplett? Har moddet APC og bensinchip fra før
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 18 okt 2005, 13:34

Da har du jo oppgradert programvaren, LH og APC er ikke så fininnstilt som de nyere Trionicbilene. Tipper du tar ut godt over 200 hk hvis du har moddet riktig.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 18 okt 2005, 13:48

Trond N47 skrev:Da har du jo oppgradert programvaren, LH og APC er ikke så fininnstilt som de nyere Trionicbilene. Tipper du tar ut godt over 200 hk hvis du har moddet riktig.
Det kan vi like :P mangler bare ny propell! Kjører med godt brukt orginalturbo nå.
vil orginaldysene levere nok suppe ? Har 3 bar btr
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 18 okt 2005, 14:39

effekten vil nokk variere, så det er ingen fasit, den må uansett måles. Men som en tommelfinger regel kan man si at etter en turbo er det en fordel å ha fri eksos, eller i det minste tilstrebe å ha så fri eksos som mulig. I racing med turboer, kjører man tilnermet med fri eksos da turboen uansett virker støydempende. Eneste aberet er at man må lede eksosen bort for med den kommer også temperaturer. Så utfra dette designer man et eksos anlegg som ivaretar, støy, ledebort varme og avgasser, og fri eksos... som regel innebærer det at man må inngå noen kompromisser.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Frågor...

Legg inn av Viggen-51 » 03 jun 2006, 14:23

Til dere som har batteribøy/downpipe på og900'ene deres (jeg går utifra at det her er snakk om samme delen...?? ):

Har dere kjøpt den på Speedparts?
Finnes det kun som 3" ? og av fabrikat JT ?
Kan man få de i rustfritt stål?
Skal downpipen monteres direkte på turboen, og passer den da på alle turboer som har vært levert til saab900 fram til 1993? (samme boltavstand på alle?)

Eller har dere laga dem selv? (evt. en svetskunnig polare.. :wink: )

Og så noen spørsmål som dukker opp i forbindelse med montering av batteribøy:

Man må vel flytte batteriet i tilfelle montering av downpipe, men hvor setter dere det? I bag.rommet?

I tilfelle det settes i bag.rommet: trenger man da 2 like lange ledninger/kabler fra motorrommet, eller er det nok med 1 lang rød (+) , og en kort svart (-) (den svarte kan vel jordes like ved der batteriet står montert?).

Mye mas dette, men det er sikkert noen i klubben som har peil, og kan hjelpe meg ihvertfall med noe av dette? :oops:
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Svar