Side 1 av 2
3" downpipe, kun fordeler ?
Lagt inn: 17 okt 2005, 16:03
av olewa
Går å sikler på en 3" downpipe på saaben. Er det slik å forstå at det er en stor fordel for turboen å ha en slik ? blir bilen så mye bedre ( hvor mange %) ??at det er vits i å legge en bunke med 1000 lapper på bordet for den ?
Blir det mere støy inne i kupeen i tillegg også ?

Lagt inn: 17 okt 2005, 16:21
av Rune N35
Med en slik vil du senke eksostemperaturen betraktelig, spesielt ved noe hard kjøring. Dette har turboen bare godt av!
Lagt inn: 17 okt 2005, 22:45
av Pål N526
+ litt mindre motstand for eksosen..
Lagt inn: 18 okt 2005, 05:39
av olewa
Ok, men hvor mange hk kan man regne med i gevinst da ? regner med at momentet øker merkbart også...
Lagt inn: 18 okt 2005, 06:45
av Petter 900 T
Har batteribøy på 900, og 3" på 9000
Dette gir merkbar effektøkning, samt at responsen blir mye bedre!
Lettere å blåse gjennom en dorulkjerne enn et sugerør...
Petter
Lagt inn: 18 okt 2005, 08:16
av Pål N526
effekten blir?
Lagt inn: 18 okt 2005, 08:23
av Petter 900 T
Se på sidene til Speedparts, står der under "trim" steg 2 tror jeg.
Petter
Lagt inn: 18 okt 2005, 11:19
av ArntR N315
til min gamle 9k sveiset jeg på et spesialadapter på GT28BB'en, og fikk tidligere respons, enda lavere eksostemp og en turbo som virkelig hadde det bra... Kjørte originaleksos uten kat m/3" framrør ei stund før jeg kjøpte komplett ferrita m/racekat.
Originaladapter for å feste original framrør struper turbo og gir dårligere kjøl, effekt, levetid ..
Hvordan det blir for 9-5?? Mulig det samme.
Kjører selv 9-5 m/2XXhk under panseret, med alt originalt av eksos og ei GT17 snurre... Tenker i samme baner som du når det gjelder eksos...
SKAL oppgradere til våren.. har bynt å spare peng!!
Lagt inn: 18 okt 2005, 11:53
av Runar N403
noen som har erfaring med halvsats kontra komplett 3"? evt bare 3" til kat og orginal resten?
Lagt inn: 18 okt 2005, 12:37
av Trond N47
Halvsats fra etter katalysatoren gir mye dårligere virkning enn 3" downpipe. Kan godt strype igjen med overgang til 2,5" eller originalanlegg bak downpipen, men ikke bruk standard katalysator. Bruk enten sportskat., racekat. eller rake rør.
Stort framre rør gir raskere responstid på turboen også i tillegg til økt kjøling og effekt. Antall hester er nesten umulig å si, men generelt skal man tilpasse motorstyringen når en endrer hardware (sportseksos/-filter,etc.). Steg 1 skal ikke brukes sammen sporteksos, du bør oppgradere programvare til steg 2 ved bytte.
Hva gjelder 3" kontra 2,5" så er det små forskjeller hvis du ikke skal ta ut mer enn 300 hk. Det optimale for en Saab-motor ville vært 2,75" anlegg, 2,5 er litt trangt mens 3" er for stort slik at det blir mye unødig turbulens.
Og: JA, DET BRÅKER MER MED EFFEKTANLEGG! Mye mer inne i bilen også.
Lagt inn: 18 okt 2005, 13:10
av Runar N403
så hva bør jeg gjøre med min 9000 2.0t M88 når jeg har open air og 3" komplett? Har moddet APC og bensinchip fra før
Lagt inn: 18 okt 2005, 13:34
av Trond N47
Da har du jo oppgradert programvaren, LH og APC er ikke så fininnstilt som de nyere Trionicbilene. Tipper du tar ut godt over 200 hk hvis du har moddet riktig.
Lagt inn: 18 okt 2005, 13:48
av Runar N403
Trond N47 skrev:Da har du jo oppgradert programvaren, LH og APC er ikke så fininnstilt som de nyere Trionicbilene. Tipper du tar ut godt over 200 hk hvis du har moddet riktig.
Det kan vi like

mangler bare ny propell! Kjører med godt brukt orginalturbo nå.
vil orginaldysene levere nok suppe ? Har 3 bar btr
Lagt inn: 18 okt 2005, 14:39
av frkristiansen
effekten vil nokk variere, så det er ingen fasit, den må uansett måles. Men som en tommelfinger regel kan man si at etter en turbo er det en fordel å ha fri eksos, eller i det minste tilstrebe å ha så fri eksos som mulig. I racing med turboer, kjører man tilnermet med fri eksos da turboen uansett virker støydempende. Eneste aberet er at man må lede eksosen bort for med den kommer også temperaturer. Så utfra dette designer man et eksos anlegg som ivaretar, støy, ledebort varme og avgasser, og fri eksos... som regel innebærer det at man må inngå noen kompromisser.
Frågor...
Lagt inn: 03 jun 2006, 14:23
av Viggen-51
Til dere som har batteribøy/downpipe på og900'ene deres (jeg går utifra at det her er snakk om samme delen...?? ):
Har dere kjøpt den på Speedparts?
Finnes det kun som 3" ? og av fabrikat JT ?
Kan man få de i rustfritt stål?
Skal downpipen monteres direkte på turboen, og passer den da på alle turboer som har vært levert til saab900 fram til 1993? (samme boltavstand på alle?)
Eller har dere laga dem selv? (evt. en svetskunnig polare..

)
Og så noen spørsmål som dukker opp i forbindelse med montering av batteribøy:
Man må vel flytte batteriet i tilfelle montering av downpipe, men hvor setter dere det? I bag.rommet?
I tilfelle det settes i bag.rommet: trenger man da 2
like lange ledninger/kabler fra motorrommet, eller er det nok med 1 lang rød (+) , og en kort svart (-) (den svarte kan vel jordes like ved der batteriet står montert?).
Mye mas dette, men det er sikkert noen i klubben som har peil, og kan hjelpe meg ihvertfall med noe av dette?
