Side 1 av 2
900 aero
Lagt inn: 17 okt 2005, 19:52
av Aero_krister
skal straks gå til inn kjøp av en Saab 900 Aero, og da e det endel ting jeg lurer på!
1. tenkte eg skulle justere opp trykket fra 0,5 til 0,7....men hvor ligger wastegate'en? og hvordan går jeg fram for å forøkt trykket??
2. skal også montere dump-ventil på den, men e usikker på kor vaakum-slangen fra dumpne går!? vet at eg skla koble meg inn på en vaakum-slange etter spjeldet med et T-stykke...men hvilken!?!?!
håper noen kan hjelpe

Lagt inn: 17 okt 2005, 19:53
av Aero_krister
glemte å spørre om noen kunne legge inn et bilde av denne motoren med dump-ventil koblingen

Lagt inn: 17 okt 2005, 19:54
av Petter 900 T
Årsmodell?
Petter
Lagt inn: 17 okt 2005, 20:13
av Kristian N70
1: Du skal ikke skru på WG-staget.
2: Du skal ikke ha åpen dump.
Søk på APC her på forumet, så finner du ut hvordan trykket justeres.
Lagt inn: 17 okt 2005, 20:23
av Aero_krister
Petter-900-T skrev:Årsmodell?
Petter
det e en 1985mod

Lagt inn: 17 okt 2005, 20:29
av Surbotaab N369
Aero_krister skrev:Petter-900-T skrev:Årsmodell?
Petter
det e en 1985mod

hei.
da er org ladetrykk ikke 0,5bar men 0,7bar.
(sålenge bilen ikke går på grunnladetrykk...)
ladetrykket blir styrt av en "hjerne" som ligger under baksetet...
det er på denne "hjernen" du må stille opp ladetrykket for å få over 0,7bar....
du skal IKKE ha åpen dump på bilen din hvis det er en 16V- motor med elktronisk innsprut, men er det en 8V med mekanisk sprut så kan du ha åpen dump....
for å finne mer ut om hvordan du skal stille ladetrykk så kan du søke etter APC her på forumet eller gå inn på feks.
http://www.900aero.com
men uansett: Grattis med kjøp av Saab og lykke til
Lagt inn: 17 okt 2005, 20:35
av Aero_krister
Surbotaab N369 skrev:Aero_krister skrev:Petter-900-T skrev:Årsmodell?
Petter
det e en 1985mod

hei.
da er org ladetrykk ikke 0,5bar men 0,7bar.
(sålenge bilen ikke går på grunnladetrykk...)
ladetrykket blir styrt av en "hjerne" som ligger under baksetet...
det er på denne "hjernen" du må stille opp ladetrykket for å få over 0,7bar....
du skal IKKE ha åpen dump på bilen din hvis det er en 16V- motor med elktronisk innsprut, men er det en 8V med mekanisk sprut så kan du ha åpen dump....
for å finne mer ut om hvordan du skal stille ladetrykk så kan du søke etter APC her på forumet eller gå inn på feks.
http://www.900aero.com
men uansett: Grattis med kjøp av Saab og lykke til
hva er grunnen til at jeg ikke kan ha åpen dump på 16V??
er jo en ærlig sak at jeg vil ha lyden fra dumpen

men ettersom eg e helt fersk her og snart med saab så vet ikke eg mye

Lagt inn: 17 okt 2005, 20:44
av Griffin N430
Aero_krister skrev:Surbotaab N369 skrev:Aero_krister skrev:
det e en 1985mod

hei.
da er org ladetrykk ikke 0,5bar men 0,7bar.
(sålenge bilen ikke går på grunnladetrykk...)
ladetrykket blir styrt av en "hjerne" som ligger under baksetet...
det er på denne "hjernen" du må stille opp ladetrykket for å få over 0,7bar....
du skal IKKE ha åpen dump på bilen din hvis det er en 16V- motor med elktronisk innsprut, men er det en 8V med mekanisk sprut så kan du ha åpen dump....
for å finne mer ut om hvordan du skal stille ladetrykk så kan du søke etter APC her på forumet eller gå inn på feks.
http://www.900aero.com
men uansett: Grattis med kjøp av Saab og lykke til
hva er grunnen til at jeg ikke kan ha åpen dump på 16V??
er jo en ærlig sak at jeg vil ha lyden fra dumpen

men ettersom eg e helt fersk her og snart med saab så vet ikke eg mye

Jeg kan trygt si at åpent filter gjør at du hører orginaldumpen veeeeldig godt likevel!!

Lagt inn: 17 okt 2005, 20:54
av Aero_krister
Griffin N430 skrev:Aero_krister skrev:Surbotaab N369 skrev:
hei.
da er org ladetrykk ikke 0,5bar men 0,7bar.
(sålenge bilen ikke går på grunnladetrykk...)
ladetrykket blir styrt av en "hjerne" som ligger under baksetet...
det er på denne "hjernen" du må stille opp ladetrykket for å få over 0,7bar....
du skal IKKE ha åpen dump på bilen din hvis det er en 16V- motor med elktronisk innsprut, men er det en 8V med mekanisk sprut så kan du ha åpen dump....
for å finne mer ut om hvordan du skal stille ladetrykk så kan du søke etter APC her på forumet eller gå inn på feks.
http://www.900aero.com
men uansett: Grattis med kjøp av Saab og lykke til
hva er grunnen til at jeg ikke kan ha åpen dump på 16V??
er jo en ærlig sak at jeg vil ha lyden fra dumpen

men ettersom eg e helt fersk her og snart med saab så vet ikke eg mye

Jeg kan trygt si at åpent filter gjør at du hører orginaldumpen veeeeldig godt likevel!!

noen filter du anbefaler??

Lagt inn: 17 okt 2005, 20:57
av Griffin N430
Har jo vanlig konet powerfilter på
http://www.speedpartsnorway.no da!!
Jeg har et slik ett selv, og jeg er veldig fornøyd med det. God lyd hvertfall!

Kan settes rett på luftmengdemåleren, eller borre hull inn til innerskjermen og sette det der, som også noen anbefaler...!
Lagt inn: 17 okt 2005, 21:02
av TurboKK N473
Griffin N430 skrev:Jeg kan trygt si at åpent filter gjør at du hører orginaldumpen veeeeldig godt likevel!!

Har nettopp montert åpent konisk filter frå Speedparts, men har ikkje fått so veldig forandra lydbilde. Hører heller ikkje noko spesiell "dumping" frå avlastningsventilen min.. Filter montert direkte på LMM.
Lagt inn: 17 okt 2005, 21:04
av Griffin N430
TurboKK N473 skrev:Griffin N430 skrev:Jeg kan trygt si at åpent filter gjør at du hører orginaldumpen veeeeldig godt likevel!!

Har nettopp montert åpent konisk filter frå Speedparts, men har ikkje fått so veldig forandra lydbilde. Hører heller ikkje noko spesiell "dumping" frå avlastningsventilen min.. Filter montert direkte på LMM.
Hmmm, rart! Jeg fikk hvertfall brått forandret til mer god lyd!!

Kanskje det er noe galt med dumpen din da?
Lagt inn: 17 okt 2005, 21:28
av Surbotaab N369
Griffin N430 skrev:TurboKK N473 skrev:Griffin N430 skrev:Jeg kan trygt si at åpent filter gjør at du hører orginaldumpen veeeeldig godt likevel!!

Har nettopp montert åpent konisk filter frå Speedparts, men har ikkje fått so veldig forandra lydbilde. Hører heller ikkje noko spesiell "dumping" frå avlastningsventilen min.. Filter montert direkte på LMM.
Hmmm, rart! Jeg fikk hvertfall brått forandret til mer god lyd!!

Kanskje det er noe galt med dumpen din da?
er litt fra og til dette med lyd fra åpent filter... hadde PSHHHHH!!!! lyd i den gamle 9K`n min med åpent filter helt til jg flytta luftfilteret til innerskjermen... da ble det såpass langt rør fra "dumpen" til filteret at du ikke hørte så møe....
men grunnen til at du ikke skal ha åpen dump på bilen din er at den mest sansynlig vil stoppe/kubbe når du slipper gassen.... pga at du slipper ut luft som inspruten har "regnet" med å ha i systemet (denne lufta blir jo "målt" av luftmengdemåleren..... ) så kjører den på med bensin uten å ha luft til å forbrenne denne med...
men det er folk som kjører med åpen dump og får dette til å fungere...
(isåfall at du vil ha det så kan dt vel være en ide å bruken en som du kan justere til å ikke blåse før ved en 0,3-0,4bar.... så fungerer den ihvertfall ved bykjøring...)
Lagt inn: 17 okt 2005, 21:30
av TurboKK N473
Griffin N430 skrev:TurboKK N473 skrev:Griffin N430 skrev:Jeg kan trygt si at åpent filter gjør at du hører orginaldumpen veeeeldig godt likevel!!

Har nettopp montert åpent konisk filter frå Speedparts, men har ikkje fått so veldig forandra lydbilde. Hører heller ikkje noko spesiell "dumping" frå avlastningsventilen min.. Filter montert direkte på LMM.
Hmmm, rart! Jeg fikk hvertfall brått forandret til mer god lyd!!

Kanskje det er noe galt med dumpen din da?
Meget mulig. Korleis kontrollerer eg "dumpen" min? Har heller ikkje fått noko endra motorlyd ved pådrag. Har ein kompis som satt åpent konisk filter på sin Honda Civic 1,4 og då blei bilen ei skikkelig bråkebøtte.. Eg hadde no håpt på å få litt meir "gromlyd" ved pådrag..
Lagt inn: 17 okt 2005, 22:01
av Erik N21
..... jeg har ihvertfall kjørt med åpen dumpventil på 900 t-16 i mange år, og vet også om andre som har gjort og gjør dette. etter min mening kan ikke lyden fra åpent filter erstatte lyden fra dumpen.
MEN som mange påpeker, dumpen "lurer" luftmengdemåleren og blandingen blir ikke optimal. jeg har imidlertid ikke opplevd driftsproblem som stopping på tomgang o.l ...........