Side 1 av 1

Tips til modifisering av 9000

Lagt inn: 18 okt 2005, 11:13
av Birger N372
Har en 1997 9000 CSE 2.3ltt A50 som er helt original (gått 120'km). Har 195/65 R15 dekk på jubileumsfelger men lurer på å bytte til 205/55R16, i hvertfall hvis jeg finner noen (Super) Aero 16" et sted. Vurderer å chipe til Steg 1, kanskje 2-3 senere når jeg må bytte eksosanlegget neste gang. Har ikke tenkt å gjøre noe med bremsene med det første, kanskje vassere skiver/klosser i originalstørrelse etter hvert. Ryker clutsjen etter en chip bytter jeg til noe sterkere.

Synes bilen er litt "svampete" og er interessert i noe som er litt stivere, og etter å ha lest rundt både på STCN of STCS har jeg kommet frem til at det flere alternativer:
- SAAB Originalt sett til 7500,- f.mont (regner med at det er det som sitter på Aero og senker 10mm eller noe)
- Hirsch sitt sett til ~€1000++ senker 30mm foran og 20 bak
- H&R / Koni senker vel 35-40mm hele veien blir vel rundt 10k f.mont tenker jeg...?

Kjører ikke på bane og har ingen planer om det, og er ute etter noe som ikke tar nedi eller har "råner-look" :-) Noen som har prøvd litt forskjellig og kan gi noen tips?

/Birger

Lagt inn: 18 okt 2005, 11:41
av Tor N12
Dette er min "oppskrift" på hvordan du får en 9k cse morsom:

Først bytte av bakre bærearmsforinger og øvre motorfester til Powerflex.
Brembo-skiver fra Speedparts + nye gode bremseklosser.
Understell:
Alt 1: Orginalt Sachs sportsunderstell (samme som Aero), SP solgte dette for 4k og da var det et kupp, desverre så har ikke de dette lenger men man kan finne det på E-bay. Dette settet gir deg en klart fastere bil men fortsatt med komforten i behold, jeg synes kansje bilen fortsatt krenger i meste laget.
Alt 2: Gule Koni og H/R eller Eibach. Sammen med 17" hjul så får du plutselig en bil som svinger dit du vil :) men desverre så forsvinner mye av komforten. Hvis du velger 16" så får du helt klart grei komfort.
Jeg har denne kombinasjonen med 17" og liker den utrolig godt men kjøring på brostein er ikke å anbefale....

Alt 3: Bilstein og H/R eller Eibach, mere komfort enn med Koni men ikke fullt så sportslig.
PS Tror Nordic har tilbud på Eibach i disse dager.

Eksosanlegg (helst rustfritt Feritta el.l. så slipper man å tenke mere på det).

Ny programvare 8) Meget mulig du må bytte clutch i samme omgang....

Lagt inn: 18 okt 2005, 13:01
av Trond N47
Clutchen holder en stund med oppgradering. Hvis du er snill gutt og lar være å seigdra mye med full gass på 5. så holder den i flere år. Rånekjører du så holder den i 2 mnd.

Det første jeg ville byttet på en CS(E) er dempere og fjærbein. De er rett og slett elendige i standardutførelse. Du får faktisk bedre komfort enn standard hvis du bytter til Aero-oppsett. Selv kjører jeg med original Aero sats og er fornøyd med det. Men det er enda morsommere med Koni/H&R!

Med 16" bør du være oppmerksom på dekktyper og dimensjoner. Jeg ville gått for 225/50x16, og kjøpt Michelin Pilot Sport eller Goodyear Eagle F1. Disse sitter godt samtidig som de har god komfort. 205/50x16 er også en bra dimensjon, men gir litt lite fjæring. 205/55x16 blir for svampete i likhet med dine 15". Hvis du skal ha 205/55 så velg i allefall Goodyear F1 dekk.

Lagt inn: 18 okt 2005, 15:43
av ArntR N315
Håper det er gode veier i Grimstad... Gule koni og H/R-fjærer funka dårligt her oppi nord..

Endte med å måtte ta bort fjærene og erstatte disse med originalfjærer..

Kjørte alt. 2 oppsettet til TT, og bilen satt som skrudd i veien.... MEN... elendig komfort...

Lagt inn: 18 okt 2005, 20:26
av Birger N372
Noen som har testa Hirsch oppsettet, enten på 9000 eller noe annet og kan sammenligne det med Aero oppsett eller H&R/Koni ?

Lagt inn: 18 okt 2005, 22:04
av Tor N12
Birger N372 skrev:Noen som har testa Hirsch oppsettet, enten på 9000 eller noe annet og kan sammenligne det med Aero oppsett eller H&R/Koni ?
Jeg har ikke testet det men det har jo konidempere så det er vel nærliggende å tro at det ikke er så langt unna koni/hr-oppsettet.

Lagt inn: 19 okt 2005, 17:15
av LOH171
Hei.

Jeg kjørte Eibach/gule Koni(justerbare). på min97 9000. Jeg var vedlig fornøgd.

Lykke til!

Mvh

Loh171 :)

Lagt inn: 21 okt 2005, 09:45
av Birger N372
Er vel ikke så mye bedre veier her enn i resten av landet tenker jeg.
Noen som vet forskjellen på 16" og 17" på enten Aero-oppsettet eller Eibach/Koni ? Altså om noe tar i eller om 17 er mye mer "støtete" enn 16? Blir det 17 er vel 225/45R17 aktuelt og blir det 16" kanskje 225/50R16...? Det blir i hvertfall billigere med 17" felger enn 16" Saab Aero felger, men det har jo ikke så mye med komfort å gjøre :) Men hva som ser best ut er jo noe annet... Ser at TT har svart noe på det, men er det andre som har erfaringer med dette?

Lagt inn: 21 okt 2005, 11:40
av ArntR N315
17" subber i bakskjermer ved full last, full bil og dertil humpekjøring på humpete vei..

Skjer ingenting når veien flat som stuegolvet hjemme!!!

Lagt inn: 21 okt 2005, 13:20
av Eirik N396
:shock: trodde et øyeblikk jeg leste 17" sub'er :D

Lagt inn: 21 okt 2005, 15:09
av ArntR N315
Skjæveland N396 skrev::shock: trodde et øyeblikk jeg leste 17" sub'er :D
hehe... 17" felger....

liten påfyll: Når jeg kjørte uten bagasje og uten passasjerer, så gikk 17" felger helt gut-gut

Lagt inn: 21 okt 2005, 16:12
av LOH171
jeg kjørte med 16" på min, og det gikk fint med Eibach/Koni.

:)

Lagt inn: 21 okt 2005, 23:55
av Tor N12
17" felger trenger ikke å ta borti noe som helst.... De gamle jeg hadde byggde for mye ut og tok borti litt framme ved rattutslag og ujevn vei, bak så tok de kun borti skjermen før jeg kuttet litt på boltene som fester skjermbuelista. De nye 17-tommerne mine har enda ikke tatt borti noe som helst og de som så hvor mye jeg hamstret på Saabfestivalen vet at jeg har kjørt med MYE last.... (tre personer, full bil og full campingvogn...)

Har akkurat lagt om til 16" SuperAero med vinterdekkene på... Må vel bare bekrefte som jeg sa tidligere at dette fortsatt er en klart mere komfortabel hjulpakke sammen med Koni/HR-understellet. Selv med disse hjulene føles Koni/Hr kombinasjonen litt ukomfortabel om demperne er strammet litt opp... Men noe av det fine med Koni-demperne er jo nettopp det at de kan justeres, hvis man setter de på den mykeste innstillingen så blir komforten god. Bare synd at det er en del jobb å justere demperne bak. Jeg kjører disse med justeringen midt på året rundt.

Lagt inn: 22 okt 2005, 16:49
av Birger N372
Mange takk for tipsene! Ganske sikker jeg kommer til å velge Saab sin originale sats (Sachs som på Aero), ikke like sikker på hva jeg skal velge av dekk/feger, men det heller mot 16"... Har mest lyst på 16" Tri-Spoke Aero evt. Super Aero hvis jeg finner noe som ser bra ut