Side 1 av 2
Motor olje
Lagt inn: 17 mar 2003, 15:41
av eilert N46
Har en nabo som er av det meget økonomiske slaget som lurer fælt på hvorfor jeg gir den gamle bilen min så dyr motor olje når det står i instruksjonsboken til bilen hvilken spesifikasjon oljen må holde (eks. naboens Diesel Rover ACEA-AB-B3 10-40/w APi SjicF)
Jeg har da som de fleste andre bil og motor interesserte lest et utall av seriøse og useriøse tester av motorolje og har dannet meg en mening om at ikke alle oljer er like gode.
Det er 2 artikler jeg husker spesielt godt:
En som viser et bilde av 2 turboer som er kløvet slik at en ser oppbygningen av avleiringer i en turbo kjørt på en heller tvilsom oljetype og helt skinnende rene veger i den kjørt på en bedre olje.
Den andre viste hvordan topplokket så ut innvendig etter en tids bruk av en Shell mineral-olje. (grått skum)
Er det noen som har magasiner med noen slike tester evt. en god link til slikt på nettet ?
Lagt inn: 17 mar 2003, 16:29
av Rune N01
Jeg kan ihvertfall si at de kravene som er spesifisert for hver bilmodell er et minimumskrav. I det landet vi bor i så bør vi nok bruke enn noe bedre oljekvalitet pga, mye småkjøring/tomgangskjøring/tempratursvingninger.
Resultatet av å kjøre med dårlig oljekvalitet kan ganske enkelt være turbo/motor ras..
Lagt inn: 17 mar 2003, 20:57
av Svein N13
Jeg bruker Shells helsyntetiske olje. Noen skal ha Mobil 1. Poenget er vel at spesielt kaldkjøring om vinteren og sensitive turbolagre er en dårlig kombinasjon. Etter hardkjøring bør i hvertfall eldre turbomotorer gå litt på tomgang før de slås av - og for alle motorer gjelder selvfølgelig at de skal ha driftstemperatur før man trår særlig pa gassen. Dette er like viktig som god olje.
Svein
Lagt inn: 17 mar 2003, 22:46
av Rune N01
Har selv meget bra erfaring med CASTROL, bruker dette på jobben og har fyllt det på alle biler ut/inn av verkstedet i 10 år - aldrig noe problemer..
Lagt inn: 18 mar 2003, 14:40
av Hjelle, N6
Rune N01 skrev:Har selv meget bra erfaring med CASTROL, bruker dette på jobben og har fyllt det på alle biler ut/inn av verkstedet i 10 år - aldrig noe problemer..
Brukar dokke ikkje SAAB turbo-oljen?
Sjølv fyl eg Mobil1 syntetisk (5-50) på 900-en.
Lagt inn: 03 apr 2003, 22:21
av ToreTurbo
Mobil 1 5W-50 anbefales av de fleste Saab Turbo entusiaster.
Re: Motor olje
Lagt inn: 04 apr 2003, 09:07
av macgeier
Hei,
kjører på halvsyntetisk olje, brukt shell helix pluss, de siste to år.
Har to Classic 900T, 246.000km/347.000km.
Prøvde med helsyntetisk, med oljelekkasjer som resultat, gikk tilbake til halvsyntetisk og oljelekkasjene stoppet, med andre ord vær forsiktig med helsyntetisk på gamle motorer.
Det viktige er:
Ikke press kald motor, kjør rolig inntil motoren blir varm.
La motoren stå på tomgang før du stopper.
Bytt olje ofte, hver 10.000km. Med rimelig olje har du råd til å bytte ofte.
Olje til min da?
Lagt inn: 31 aug 2005, 21:41
av Paradigm N558
Har en Saab 900 Tic @ Stage 3 @ Speedparts, gått 317.000.
Hvilken spesifikasjon bør jeg ha på oljen til denne bilen?
Olje
Lagt inn: 31 aug 2005, 21:54
av Bent N208
Vil vel anbefale Mobil 1 synt S 5W40 eller ELF LDX exelium 5w40, har veldig god erfaring med begge merkene.
Ellers er det sikkert mange andre produsenter som lager god olje, men så var det dette med " hvorfor finne opp hjulet på nytt da " Bruk noe kjent er mitt råd.

Re: Motor olje
Lagt inn: 01 sep 2005, 07:17
av Macgeier
macgeier skrev:Hei,
kjører på halvsyntetisk olje, brukt shell helix pluss, de siste to år.
Har to Classic 900T, 246.000km/347.000km.
Prøvde med helsyntetisk, med oljelekkasjer som resultat, gikk tilbake til halvsyntetisk og oljelekkasjene stoppet, med andre ord vær forsiktig med helsyntetisk på gamle motorer.
Det viktige er:
Ikke press kald motor, kjør rolig inntil motoren blir varm.
La motoren stå på tomgang før du stopper.
Bytt olje ofte, hver 10.000km. Med rimelig olje har du råd til å bytte ofte.
En stund har gått siden sist og jeg har stort sett brukt Biltema Halvsyntetisk siden den gang.
Km stand nå:
900T8 290.000 km
900T16 439.500 km
Lagt inn: 01 sep 2005, 08:40
av Morten N88
Bruker Shell Helix Ultra 5w-40 på min 9k 2.3T. Mest på grunn av at jeg får den til en svært gunstig pris... Så får jeg heller bytte litt oftere..
Brukte også denne oljen på min -82 900 T8,ble anbefalt det av forrige eier. Han sa at bilen brukte mindre olje etter at han byttet til denne. Vet ikke hva han brukte før da..
Lagt inn: 01 sep 2005, 10:59
av Pål N526
biler skal ikke bruke olje:P
Lagt inn: 01 sep 2005, 11:32
av Morten N88
datapaal Skrevet: Tor Sep 01, 2005 10:59 am Tittel:
--------------------------------------------------------------------------------
biler skal ikke bruke olje:P
Neida,biler skal ikke bruke olje. Men det er vel ikke unormalt at en turbomotor etter 2-300 000 hardkjørte km bruker litt heller da..
Kommer jo an på hvor godt den er tatt vare på.
900'n drakk ikke olje,men han var vel fri å etterfylle mellom oljeskiftene etter å ha gått over på dyrere olje.
Lagt inn: 02 sep 2005, 20:43
av frkristiansen
Castrol 10 60 helsyntetisk, er mitt tips, og bytte ofte selv om den er dyr.
Lagt inn: 03 sep 2005, 08:12
av Frode N220
datapaal skrev:biler skal ikke bruke olje:P
Fint!
Fortell bilprodusentene dette du! For de har ganske store toleranser m h t oljeforbruk...