Side 1 av 4

Beste dekka foran eller bak?

Lagt inn: 23 okt 2005, 22:54
av Birger N372
Sliter mest foran på de bilene jeg har hatt, men selv om Saaben har forhjulstrekk, så skal vel de beste dekka bak? Altså ikke noe poeng i å sette de dekka som stod foran bak for at de skal holde lenger og bli jevnere slitt? Mener å ha lest en plass at de beste dekka skal være bak uansett om det er for- eller bakhjulsdreven bil, ellers kan vel baken ta ut...?

Litt OT: "Nå med grunnladetrykk" :P

Lagt inn: 23 okt 2005, 22:58
av Vorpenes N459
Bilen bremser jo mest på framhjulene da... så det virker jo mest logisk å ha de beste dekkene framme? Om vinteren er det værtfall viktig å ha bra dekk framme

Lagt inn: 23 okt 2005, 22:59
av TurboLars N383
Hvis kun 2 dekk byttes skal de nye dekkene bak ja ! Pga vannplaning , rumpeslenging osv :)

Lagt inn: 23 okt 2005, 23:00
av Pancho N497
tror det er delte meninger om de skal være bak eller fremme ;)
jeg mener de skal være fremme pga bremsing og svinging..

Lagt inn: 23 okt 2005, 23:05
av Vorpenes N459
Pancho N497 skrev:tror det er delte meninger om de skal være bak eller fremme ;)
jeg mener de skal være fremme pga bremsing og svinging..
Er enig med deg der Pancho... siden saab er framhjulsdreven så er det jo viktig med gode dekk av den grunn og :wink:

Men det er jo bare å prøve seg frem og se hva som er best :lol:

Lagt inn: 23 okt 2005, 23:18
av TurboLars N383
Men hvis de beste dekkene settes foran så får man jo sleng med rumpa , har fått det selv , det er skummelt !!
Nei , bytt alle dekkene samtidig :lol:

Lagt inn: 23 okt 2005, 23:38
av Eirik N310
Har også hørt at de beste dekka skal bak, for å unngå sleng på rumpa, o.l.

Lagt inn: 23 okt 2005, 23:52
av Saab90

Lagt inn: 24 okt 2005, 00:48
av Paradigm N558
Så kort og godt, de beste dekkene framme, UANSETT! ^^

Lagt inn: 24 okt 2005, 04:27
av ko_dez
Første gang jeg testa BMWen til en bekjent av meg var på vinteren. Driver med paragliding, og skulle ned til landing etter å ha kjørt folka til start. Tilfeldigvis har karen glemt å fortelle meg at han setter de beste dekka bak. Det var virkelig godt for meg at den 90° svingen hadde en avkjørsel ned til et gårdstun, for det virka som at bilen hadde bra med grep, men det hadde den ikke.... Sett de beste dekka der bremsing og svinging holder til. Litt sleng med bakenden kan jo til og med vise seg å være gøy, noe total mangel på bremser og styring aldri er.

-Ko_deZ-

Lagt inn: 24 okt 2005, 07:07
av Jørgen N237
Best bak jeg.. Kjørte hele vinteren i fjor uten pigger i piggdekk foran..Kan være skummelt med sleng.. Har nye bak nå, og greie foran..

Lagt inn: 24 okt 2005, 07:12
av frankrp
I boka som følger med min 9000 står det at de beste dekka skal bak grunnet retningsstabilitet.

Hvis du har så dårlige dekk at du ikke vil ha de foran, så er det kanskje på tide å investere i nye?

Lagt inn: 24 okt 2005, 07:13
av Pål N526
se for deg min situasjon.. jeg her 4 dekk.. 2 dekk har jeg tilsammen ca 7-10 pigger i, og de andre 2 ser i orden ut. man er ute å kjører og skal bremse ned.. hva virker mest logisk å sette frama da? jo de beste dekka, men dette er på vinterføre:P om sommeren er det delte meninger. Hvorfor ikke bare TENKE igjennom kjøringa før du havner i grøfta?

Lagt inn: 24 okt 2005, 07:17
av Jørgen N237
frankrp skrev:I boka som følger med min 9000 står det at de beste dekka skal bak grunnet retningsstabilitet.

Hvis du har så dårlige dekk at du ikke vil ha de foran, så er det kanskje på tide å investere i nye?
Har ikke så dårlige dekk, komme meg greit frem og ikke noe store problem med nedbremsning heller i fjor.. Kom meg bedre frem enn endel med nye piggfrie dekk.. Men at de var helt uten pigger er vel litt feil, var vel 5-10 pigger i hvert dekk..

Lagt inn: 24 okt 2005, 07:21
av Petter_N261
Beste foran pga vannplaning mener nå jeg.
Skal jo uansett ikke ha så dårlige dekk bak at bilen slenger med ræva!
Man brekker seg jo ikke ut av en sladd med en Saab :twisted: