Side 1 av 1

Noen spørsmål ang 900 turbo

Lagt inn: 29 okt 2005, 16:29
av Saab900turbo
Hva slags tennplugger er orginalt på saab 900 turbo?

Når jeg kjøpte bilen så sto de Ngk bp7es plugger i men har en mistanke om att det er feil plugger siden gamle eier var en litt "spesiel" type :?

Og kan jeg skru opp turbotrykket på 1982 moddelen?
Hvordan?

Lagt inn: 29 okt 2005, 16:44
av Rune N35
Det er riktige plugger..

Du kan også bruke NGK BP7EVX, men dette er platinaplugger til mer enn doble prisen.

Lagt inn: 29 okt 2005, 17:30
av Saab900turbo
Takk :wink:

Men en ting til.
I det siste har det begynt å tikke no sykt i motorrommet. Det høres ut som om det kommer fra noe i nærheten av turbo'n/intercooleren.
Det skjer når jeg slår på tenninga og noen ganger når den står på tomgang.
Hva kan dette vere?

Lagt inn: 29 okt 2005, 17:39
av Hjelle, N6
Det kan være magnetventilen (MV) din som smett om det er i området rundt turbo. Oppe på balken over radiator står det festa ein sylindrisk sak som er brun på farge, med lys brun topp, der det går to ledningar inn. På sida er det 3 uttak for luft. Står like ved coilen, på den sida som turboen er.
Om den er defekt vil du også merke det på at du har lavt ladetrykk. Du skal lade akkurat so mykje at visaren går opp imot det raude feltet. Om MV-en er heilt kaputt vil du lade grunnladetrykk, som er ca. rett opp, nesten midt på det gule feltet.

Ang. justering av turbotrykk skal du påsjå at du har korrekt grunnladetrykk før du startar å justere. Grunnladetrykket skal være 0.45 bar. Om du har korrekt grunntrykk skal vidare trykk justerast i APC boksa.

Kan hende eg no har nemnt nokre forkortelsar og begrep som du kanskje ikkje har høyrt om før, men spør evt. søk i forumet ved å bruke "søk"-funksjonen, so vil du nok få svar. Velkommen til forumet!

Lagt inn: 29 okt 2005, 17:54
av Surbotaab N369
Hjelle, N6 skrev:Det kan være magnetventilen (MV) din som smett om det er i området rundt turbo. Oppe på balken over radiator står det festa ein sylindrisk sak som er brun på farge, med lys brun topp, der det går to ledningar inn. På sida er det 3 uttak for luft. Står like ved coilen, på den sida som turboen er.
Om den er defekt vil du også merke det på at du har lavt ladetrykk. Du skal lade akkurat so mykje at visaren går opp imot det raude feltet. Om MV-en er heilt kaputt vil du lade grunnladetrykk, som er ca. rett opp, nesten midt på det gule feltet.

Ang. justering av turbotrykk skal du påsjå at du har korrekt grunnladetrykk før du startar å justere. Grunnladetrykket skal være 0.45 bar. Om du har korrekt grunntrykk skal vidare trykk justerast i APC boksa.

Kan hende eg no har nemnt nokre forkortelsar og begrep som du kanskje ikkje har høyrt om før, men spør evt. søk i forumet ved å bruke "søk"-funksjonen, so vil du nok få svar. Velkommen til forumet!
hmm... hvis det er en 82mod 900 skal vel dennei 83 ikke ha MV..(APC kom vel først i 83??)

men er det en sånn brun/lysebrun dings så har du APC...

Lagt inn: 29 okt 2005, 18:11
av Hjelle, N6
Surbotaab N369 skrev:hmm... hvis det er en 82mod 900 skal vel dennei 83 ikke ha MV..(APC kom vel først i 83??)

men er det en sånn brun/lysebrun dings så har du APC...
Etter det eg huskar var det M82 APC-systemet vart innført.
So om bilen er ein '82 (M82 eller tidlig M83 reg i 1982) burde bilen ha APC-system. Men som du seier Surbotaab; sjå etter den brune sylindriske saken med 3 slangetilkoplingar på sida, og to ledningar på toppen.

Lagt inn: 29 okt 2005, 18:19
av Jørgen N237
APC var ihvertfall introdusert i 1982, mest sannsynlig i salg høsten 82 ihvertfall..

Lagt inn: 29 okt 2005, 18:26
av Hjelle, N6
Freshmaker N237 skrev:APC var ihvertfall introdusert i 1982, mest sannsynlig i salg høsten 82 ihvertfall..
Presentert 1980 og standard på alle M82.

Lagt inn: 29 okt 2005, 18:59
av Saab900turbo
Hjelle, N6 skrev: Om den er defekt vil du også merke det på at du har lavt ladetrykk. Du skal lade akkurat so mykje at visaren går opp imot det raude feltet. Om MV-en er heilt kaputt vil du lade grunnladetrykk, som er ca. rett opp, nesten midt på det gule feltet.
Jeg mener og huske att ladetrykkmåleren går opp mot det røde feltet, men det er ei stund siden jeg har brukt bilen.
Skal sjekke detta i morra.

Men hva er det den magnetventil greia gjør egentlig? noen som kan utdype de?

Lagt inn: 29 okt 2005, 19:34
av Tor N12
Er ikke korrekt nummer på pluggene BCP7ES?

Lagt inn: 29 okt 2005, 22:35
av Jørgen N237
Hjelle, N6 skrev:
Freshmaker N237 skrev:APC var ihvertfall introdusert i 1982, mest sannsynlig i salg høsten 82 ihvertfall..
Presentert 1980 og standard på alle M82.
Selvfølgelig :oops: *skamfull*

Lagt inn: 29 okt 2005, 22:36
av Hjelle, N6
TT N12 skrev:Er ikke korrekt nummer på pluggene BCP7ES?
Nei.
8V Turbo brukar BP7ES evt BP7EV.
16V Turbo (og 9000 utan DI) brukar BCP7ES evt. BCP7EV.
Lurer litt på om det er nølkkelvidda som er forskjell på pluggar med kode BP vs BCP. Eg kjøpte ein slik pluggnøkkel på Mekonomen, der var det med to piper. Meinar på at eg brukar den minste på BCP, og den store på BP.

Saab900turbo:
Magnetventilen er ein del av APC-systemet (APC-systemet er det som styrer turbotrykket på bilen). Magnetventilen si oppgåve er å styre ladetrykket ved å opne og stenge "portane" i faste intervallar, og det intervallet er det APC-boksa (sit under baksetet på din bil) som bestemmer avhengig av kva ladetrykk APC-boksa seier du skal ha. Det er derfor ventilen avogtil vil smette, men det er ikkje normalt at den skal stå å smette heile tia når bilen står på tomgong.
Magventilen skal fks. smette når du trykker på bremsa, då vert turbotrykket "punktert" og trykket sekk nedover, heilt til du gir gass att :twisted: Er denne MV-en heilt ute av funksjon vil du aldri få opp trykket til meir enn grunnladetrykk (0.45, for det er justert inn mekanisk på turboen). Det kan du enkelt kontrollere ved å ta ut kontakta ifrå MV, du vil då sette den ut av funksjon og ikkje oppnå eit høgre trykk enn 0.45 bar.
Håper dette gav svar på det du lurte på.

Lagt inn: 29 okt 2005, 22:41
av Tor N12
Hjelle, N6 skrev:
TT N12 skrev:Er ikke korrekt nummer på pluggene BCP7ES?
Nei.
8V Turbo brukar BP7ES evt BP7EV.
16V Turbo (og 9000 utan DI) brukar BCP7ES evt. BCP7EV.
Lurer litt på om det er nølkkelvidda som er forskjell på pluggar med kode BP vs BCP. Eg kjøpte ein slik pluggnøkkel på Mekonomen, der var det med to piper. Meinar på at eg brukar den minste på BCP, og den store på BP.
Aha.... :worship: Legger meg flat..... :worship:

Lagt inn: 30 okt 2005, 00:23
av Saab900turbo
Hjelle, N6 skrev:
TT N12 skrev:Er ikke korrekt nummer på pluggene BCP7ES?
Nei.
8V Turbo brukar BP7ES evt BP7EV.
16V Turbo (og 9000 utan DI) brukar BCP7ES evt. BCP7EV.
Lurer litt på om det er nølkkelvidda som er forskjell på pluggar med kode BP vs BCP. Eg kjøpte ein slik pluggnøkkel på Mekonomen, der var det med to piper. Meinar på at eg brukar den minste på BCP, og den store på BP.

Saab900turbo:
Magnetventilen er ein del av APC-systemet (APC-systemet er det som styrer turbotrykket på bilen). Magnetventilen si oppgåve er å styre ladetrykket ved å opne og stenge "portane" i faste intervallar, og det intervallet er det APC-boksa (sit under baksetet på din bil) som bestemmer avhengig av kva ladetrykk APC-boksa seier du skal ha. Det er derfor ventilen avogtil vil smette, men det er ikkje normalt at den skal stå å smette heile tia når bilen står på tomgong.
Magventilen skal fks. smette når du trykker på bremsa, då vert turbotrykket "punktert" og trykket sekk nedover, heilt til du gir gass att :twisted: Er denne MV-en heilt ute av funksjon vil du aldri få opp trykket til meir enn grunnladetrykk (0.45, for det er justert inn mekanisk på turboen). Det kan du enkelt kontrollere ved å ta ut kontakta ifrå MV, du vil då sette den ut av funksjon og ikkje oppnå eit høgre trykk enn 0.45 bar.
Håper dette gav svar på det du lurte på.
Veldig god forklaring, takk :D :wink: