-97 9000 CDE som fusker eller kall det "Drop-out"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Torqueng
Innlegg: 2
Registrert: 30 okt 2005, 01:08
Sted: Akershus

-97 9000 CDE som fusker eller kall det "Drop-out"

Legg inn av Torqueng » 30 okt 2005, 02:57

Jeg får begynne med å ønske meg selv velkommen til forumet. Kjenner noen få her fra før, og regner med å bli kjent med flere etter hvert. Har ikke all verdens kunnskaper om SAAB, men regner med at det dette utvikler seg etter hvert som eventuelle ideer og problemer melder seg i skjønn forening. På toppen av det hele er jeg foreløpig ikke innehaver av et eneste SAAB produkt(!), enn så lenge.

Likevel er jeg så privilegert at jeg har anledning til å skru på disse "skulpturene" i ny og ne, og derfor starter jeg min debut med følgende problemstilling:

SAAB 9000 CDE er bilen, den er født i 1997, og har dessverre allerede vært igjennom et turboras, samt et omfattende oljepumperas (sistnevnte skjedde kun 10.000km etter turbo-sjauen. Nevner ikke hvem som skiftet turboen, men de glemte faktisk å sjekke oljekanaler, samt bytte av motorolje.) Dette kostet eieren mange penger. Ekstremt amatørmessig.

I etterkant av min reparasjon, så har bilen (les motoren) fått hysteriske anfall i form av den dør ut et 1/10 sekund en og annen gang, for så våkne til liv igjen ganske så umiddelbart. Dette skjer spesielt når motoren er normalt gjennomvarm. Jeg har mine mistanker til at dette er en termisk feil i motorstyringen eller i DI kassetten. Jeg har ikke tilgang på utstyr som kan gi meg tilbakemelding i form av feilkoder eller lignende, så derfor retter jeg spørsmålet til forumet om noen kjenner til dette symptomet?

På forhånd takk!

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 30 okt 2005, 03:39

DI-kassetten är väl ett givet förstahandsval - som dessutom är enkelt att kontrollera. Låna en garanterad välfungerande DI-kassett och montera. Försvinner problemen, då sitter felet i kassetten.
Här i landet bruker de flesta Saabhandlare ha en lånekassett som vi hemmamekaniker får låna.

Torqueng
Innlegg: 2
Registrert: 30 okt 2005, 01:08
Sted: Akershus

Legg inn av Torqueng » 30 okt 2005, 03:52

doc N544 skrev:DI-kassetten är väl ett givet förstahandsval - som dessutom är enkelt att kontrollera. Låna en garanterad välfungerande DI-kassett och montera. Försvinner problemen, då sitter felet i kassetten.
Här i landet bruker de flesta Saabhandlare ha en lånekassett som vi hemmamekaniker får låna.
Takker så mye for tipset. Skal sjekke med forhandleren i området om det er mulig å få låne/teste en DI kassett. Jeg tror ikke dette er fullt så enkelt på disse breddegrader, men jeg gjør allikevel et forsøk på mandag.

Takker for tilbakemeldingen

Ha en bedre natt :wink:

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 31 okt 2005, 20:42

Jeg har hatt et lignende problem på den gamle 90modellen min.
(9000, 2.3i)
Den oppførte seg på samme måten, døde hen et lite tiendedels sekund, for så å komme på igjen med en gang. Resultatet av dette var et lite rykk i bilen. Jeg gjorde ikke noe med det, men det ordnet seg etter et par tusen kilometer.

Det ble forøvrig bedre etter pluggbytte og overgang til 98 blyfri.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 31 okt 2005, 21:51

Hadde dette problem på min gamle 2.3i jeg også.. Ny tennkassett og bilen blei som ny!!
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Svar