Side 1 av 2

clutchproblem med 900 turbo.

Lagt inn: 30 okt 2005, 17:32
av Saab900turbo
Hvordan strammer man clutchen på 900 turbo?

Lagt inn: 30 okt 2005, 18:05
av turban
Sliter med samme problemet jeg også.
Hvis det er en ng900 så tror jeg at den må byttes.

Lagt inn: 30 okt 2005, 18:21
av Pål N526
har du hydrøylisk eller whire?

Lagt inn: 30 okt 2005, 19:05
av Saab900turbo
Datapaal N526 skrev:har du hydrøylisk eller whire?
Det er jeg ikke sikker på :?

noen som vet om 1982 mod er ng900?

Lagt inn: 30 okt 2005, 19:11
av saabanders
1982 er OG900, og den har hydraulisk overføring


Anders

Lagt inn: 30 okt 2005, 19:33
av Surbotaab N369
saabanders skrev:1982 er OG900, og den har hydraulisk overføring


Anders

å da har du ikke noen justeringsmuligheter.....

men hva er feilen? er det at pedalen tar langt inne eller at den "slurer"?

tar pedalen langt inne så kan det være at hullet til bolten som forbinder pedalen med sylinderen er slitt... har vert ute for dette på 2-3 biler....

Lagt inn: 30 okt 2005, 19:39
av Saab900turbo
problemet er at clutchen ikke virker, når jeg skal sette den i gir så er det som å prve å gire uten clutch :?

Men hvordan kan jeg skjekke om den bolten er slitt?

Lagt inn: 30 okt 2005, 19:44
av Surbotaab N369
Saab900turbo skrev:problemet er at clutchen ikke virker, når jeg skal sette den i gir så er det som å prve å gire uten clutch :?

Men hvordan kan jeg skjekke om den bolten er slitt?
For å sjekke om den bolten er slitt så må du krabbe litt å se under dasjen, å se om det er mye dødgang på pedalen...

men har du noe motstand i det hele tatt på pedalen?

kan jo være at hovedsyl eller slavesyl er defekt\lekker, kan oxo være slangen som har røke eller luft i systemet........

Lagt inn: 30 okt 2005, 21:54
av Saab900turbo
jeg var ute å sjekka i stad, og det var ikke slitt bolt. men det er ikke motstand når jeg trykker inn pedalen.
Siden det er hyralisk overføring er det sikkert en tank med olje et sted?
er det samme tanken som servoen?
Og hvor sitter lufteskruen til clutchen?

Lagt inn: 30 okt 2005, 22:03
av Ottar N398
Det er samme tank som bremseveska.
Og lufte skruen sitter fremme i nærheten av det fremre motorfestet, men clutchen kan ikke luftes ved å trykke på pedalen mange ganger. Du må trykksette bremseveske beholderen (tror jeg) vet wurth har utstyr til dette.

Lagt inn: 30 okt 2005, 22:11
av Hjelle, N6
Saab900turbo skrev:jeg var ute å sjekka i stad, og det var ikke slitt bolt. men det er ikke motstand når jeg trykker inn pedalen.
Siden det er hyralisk overføring er det sikkert en tank med olje et sted?
er det samme tanken som servoen?
Og hvor sitter lufteskruen til clutchen?
Det er same tanken som bremseveska.
Det finns ein nippel i framkant av merkeskiltet for girkassa, altså der kløtsjhuset er om eg ikkje huskar feil. En må demontere dette for å kome til luftenippelen.

Lagt inn: 30 okt 2005, 23:11
av Surbotaab N369
Hjelle, N6 skrev:
Saab900turbo skrev:jeg var ute å sjekka i stad, og det var ikke slitt bolt. men det er ikke motstand når jeg trykker inn pedalen.
Siden det er hyralisk overføring er det sikkert en tank med olje et sted?
er det samme tanken som servoen?
Og hvor sitter lufteskruen til clutchen?
Det er same tanken som bremseveska.
Det finns ein nippel i framkant av merkeskiltet for girkassa, altså der kløtsjhuset er om eg ikkje huskar feil. En må demontere dette for å kome til luftenippelen.
Men først så burde du se etter lekasjer på hoved-pumpa (både inni bilen og i motor-rom) rør og slanger i motor-rom samt slavesylynderen (er den som sitter der Hjelle skrev...) samt å sjekke at det er bremsevæske i tanken....

er det ingen lekksjer der så er det nok mest sansynlig enten hoved-sylynderen eller slave-sylynderen som er defekt... (men du kan altids prøve å lufte...)

Lagt inn: 31 okt 2005, 10:06
av Pål N526
jeg har alla samme problemet på min og900 84... der tar pedalen sent. har reparert hovedsylinder med repp sett i fra saab, men det ble ikke noe bedre. lurer på om det er luft som er problemet.. har prøvd å kjøre trykkluft gjennom systemet, men det funker ikke, får ikke ut lufta uansett, hvis det er noen luft da:P siden 1 giret mitt er gåent, så må jeg starte i 2. hele tiden, og dermed sliter dette på en cluch som er slitt i fra før av:p kan det være at slavesylindera som er problemet? den som sitter frarmme på cluch-huset? skal jo ut med motoren denne mnd. så da skal jeg nå uansett bytte cluch og alt det der.. men er det ingen som har noen bedre tips for lufting? rørsystemet er jo lagt litt rart opp da:P vurderer meg å sette på et T stykke på det høyeste punktet på linja, slik at jeg får ut all lufta.... kan det være noe lurt?

Lagt inn: 31 okt 2005, 18:30
av Saab900turbo
nå har det skjedd no rart :?
I stad så var jeg ute å så litt på clutchen, "pompa" litt med clutch pedalen og kjente den vart hardere og hardere og trykke inn :?
Så starta jeg bilen og prøvede og sette den i gir, den gikk lett i gir etter att jeg hadde pumpa en liten stund, men etter noen minnuter med kjøring var clutchen like ille, men etter litt pumping så var den bra. Tyder detta på luft i systemet?

Lagt inn: 31 okt 2005, 18:52
av saabanders
Lufting av clutch: 1. Åpne luftenippenen
2. Ta deg ein røyk
3. Når røyken er ferdig, steng luftenippelen.

Anders