Side 1 av 3
Motorstans med Aero
Lagt inn: 30 okt 2005, 21:12
av jensabo
Var på bilutsilling i Ålesund i dag og på vei hjem rykket det plutselig i bilen og motoren stoppet. Jeg rullet inn til neste avkjørsel og prøvde å starte den igjen, startmotoren gikk men ingen tenning. Da jeg åpnet panseret ser jeg det kommer røyk ut av toppen på motoren (til venstre på tennkassetten) Det lukter også svidd, hva er dette??
Bilen er en 02 9-5 Aero Estate som har gått 55 000 med komplett servicehefte. Jeg fikk slept den til Saab Ålesund og er veldig spent på diagnosen i morgen, noen som har et tips? Har lest her på forumet om oilsludge og problemer med di-kassetten, kan det være noe av det?
Jens
Lagt inn: 30 okt 2005, 21:17
av Hjelle, N6
Garantert tennkasetten.
Har iløpet av den siste tida høyrt om minst ein annan som hadde eksakt same problem. Du har nok bilen på veien att imorra, med ny tennkassett. Husk å spør om det ikkje går på garanti, då SAAB har hatt tilbakekalling på tennkassettar av årsmodell M00, M01 og M02 nylig, men bilane som er berørt har nok ikkje vorte kalla inn for reperasjon enno.
Lagt inn: 30 okt 2005, 21:32
av jensabo
Hadde en mistanke om det ja, skal høyre med Ødegård bil i morga om det går på garantien, dei virker greie å ha med å gjøre, var akkurat der og skiftet infodisplayet på garantien.
Lagt inn: 30 okt 2005, 21:36
av Joachim N370
Kan det være et slikt tilfelle?
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... sc&start=0
Håper du får det dekket på garantien!

Lagt inn: 30 okt 2005, 21:43
av Hjelle, N6
Lagt inn: 30 okt 2005, 21:44
av jensabo
Det kan vel være det, men jeg hadde ikke kjørt langt (1 mil) eller hardt, synes det er rart at den skulle bli så varm. Nå har det vært unormalt varmt på sunnmøre de siste dagene med 20 grader i dag, kanskje bilen også har fått sjokk

Lagt inn: 30 okt 2005, 21:46
av Joachim N370
Da bør vel garantien dekke dette?
Lagt inn: 30 okt 2005, 21:58
av Hjelle, N6
Jensabo skrev:Det kan vel være det, men jeg hadde ikke kjørt langt (1 mil) eller hardt, synes det er rart at den skulle bli så varm. Nå har det vært unormalt varmt på sunnmøre de siste dagene med 20 grader i dag, kanskje bilen også har fått sjokk

Det var akkurat slik i eit av dei andre tilfella eg har høyrt om også. Bilen var køyrt heilt normalt berre ei kort strekning, og plutselig var det bom stopp.
Lagt inn: 31 okt 2005, 00:38
av Tor N12
Ta med bilen til verkstedet, det skal visst også legges inn ny programvare på de berørte bilene som skal gjøre at kasettene holder bedre....
Lagt inn: 31 okt 2005, 08:48
av jensabo
Nå har jeg ringt verkstedet og bilen var allerede reparert!!
Det var tennkassetten og alt gikk under utvidet garanti, nå ba jeg dem ta et oljeskift også siden det er 10 000 siden sist service

Lagt inn: 31 okt 2005, 19:24
av TurboRoger_N486
Bra at Saab ordner opp!
Kjedelig å få nødstopp... Vært borti både defekt bensinpumpe og motorras på 40.000 km.
Men Aero er jo kult!
Lagt inn: 31 okt 2005, 21:16
av jensabo
Ja det var godt att det ikke ble en kostbar sak. Nå håper jeg at jeg unngår motorras, det var derfor jeg tok et ekstra oljeskift nå. Satt og studerte serviceheftet når jeg satt på ferga og la merke til at det foran i boken står at service skal tas på 10 000 og så hver 20 000, stemmer dette? På min er service tatt på 15 000, 30 000, 45 000 og nå dagens oljeskift på 55 000. Dersom det skulle vært tatt på 10 000 så er jeg vel utenfor kravene til utvidet motorgaranti?
Lagt inn: 31 okt 2005, 22:32
av TurboRoger_N486
Tja det stemmer at du skal ha første service ved 10.000 og så hver 20.000 km. På dieselmotorene er det annerledes.
Jeg skal ha min 10.000 service nå straks..
Om du har skiftet olje hver 15.000 km så vil du sikkert beholde utvidet motorgaranti...
Lagt inn: 01 nov 2005, 14:06
av Trond N47
Men bytt oljen oftere enn 20' km hvis du vil ha bilen til å vare lenge. En turbomotor bør ha ny olje hver 10 000 km eller helst oftere.
Lagt inn: 01 nov 2005, 16:23
av TurboRoger_N486
...eller oftere? Ca. 1 gang i måneden da? Med 10.000 km må jeg bytte hver 3. mnd allerede...... Det er pes!