Side 1 av 1

9-5 sporstunderstell or not

Lagt inn: 09 nov 2005, 20:39
av Stalfa
Hvilke deler er forskjellig på en 9-5 Estate med sportsunderstell og en uten?

Lagt inn: 09 nov 2005, 21:25
av Frode N073
tar eg ikkje feil så e det stivare dempera og fjører på sportsunderstellet. kanskje bedre stab. stag og. e iallefall merkbart stivare

Lagt inn: 09 nov 2005, 22:34
av ottorasmussen N242
Jeg har spurt litt, og det er stabstag og stivere demping.
Jeg skal ha dette på min bil også.

Lagt inn: 09 nov 2005, 22:44
av lie_N509
Slenger meg med her og spør om det er samme understell på Vector med sportsunderstell som på Aero? Skulle tippe det, de kan da ikke ha såå mange på lager?

Lagt inn: 09 nov 2005, 22:46
av ottorasmussen N242
Aero er lavere da.

Lagt inn: 09 nov 2005, 22:47
av lie_N509
Jaha? Sportsunderstellet er senket 2 cm

Lagt inn: 09 nov 2005, 22:57
av Frode N073
sportsunderstell e sama som Aero. iallefall fram te 2001

Lagt inn: 10 nov 2005, 01:07
av Orjan N235
ottorasmussen N242 skrev:Jeg har spurt litt, og det er stabstag og stivere demping.
Jeg skal ha dette på min bil også.
Hva mener du med stivere demping? Kun stivere (og kortere) fjaerer eller fjaerer OG stivere dempere? Trodde det kun var fjaerene :?:
Fram t.o.m. 2001 senket sportsunderstellet 10 mm. Fra 2002 og utover er jeg sannelig ikke sikker.
Hirsch sitt senker foroevrig 20 mm.
Takk for opplysningen om stabstaget, det var jeg ikke klar over :)

Om bilen likevel maa skifte dempere etter hvert er det jo ikke alfa og omega med sportsunderstellet. Hadde selv sportsunderstell foer jeg skiftet til Bilstein Sprint + H&R. Dette tilsvarte en senking paa 30 mm i forhold til orginal. Anbefales paa det varmeste.

Mvh,

Lagt inn: 10 nov 2005, 07:50
av Stalfa
Orjan N235 skrev:
Om bilen likevel maa skifte dempere etter hvert er det jo ikke alfa og omega med sportsunderstellet. Hadde selv sportsunderstell foer jeg skiftet til Bilstein Sprint + H&R. Dette tilsvarte en senking paa 30 mm i forhold til orginal. Anbefales paa det varmeste.

Mvh,
Litt av poenget mitt. Jeg vet at jeg mest sansynligvis blir å skifte til andre dempere og fjærer selv om jeg kjøper bil med sportsunderstell.
Så dersom det kun er fjærer og dempere som er forskjellen så kan jeg like godt kjøpe en med "komfort" understellet. :)

Lagt inn: 10 nov 2005, 10:06
av Trond N47
Krengnigstabilisatorene er mye større og et "must". Dempere og fjærer fra sportchassiset gir gode kjøreegenskaper og bedre komfort enn standardoppsett. Enda stivere og lavere fjærer/dempere gir enda bedre veigrep på god vei, men gir litt avkall på komforten.

Vector ble aldri levert med sportsunderstell som standard, det var med i en tilleggspakke. Og dette sportsunderstellet er det samme som sitter på Aero.