Side 1 av 1

Får ikke starte

Lagt inn: 24 nov 2005, 00:38
av HansWF N416
Bilen min, en 900 Aero 1985 vil ikke starte. Kjørte bilen en 7-8 mil, for så å stoppe bilen. Da jeg skulle starte igjen med en gang var det helt dødt.

Bilen drar bra på starteren, men jeg hører ikke noe fra bensinpumpa.
Skjedde det samme for noen uker siden, hadde kjørt med en biltralle ca 5 mil, så stoppet jeg bilen, så noen minutter senere vil den ikke i gang igjen. Prøver da å dra den i gang, og da starter den selv om den går litt urent de første sekundene, etter dette har den fungert som den skal til i dag. Skal også nevnes at til tider har det luftet litt bensin inne i bilen.

Hva kan det være? Noen gode tips? Skulle absolut ha fått med meg bilen hjem for egen maskin.

Hans W

Lagt inn: 24 nov 2005, 09:29
av HansWF N416
I dag tidlig startet den igjen, hva kan det være?

Hmmmm

Lagt inn: 24 nov 2005, 09:43
av Viggen-51
HansWF skrev:I dag tidlig startet den igjen, hva kan det være?
Det kan vel være både bensinpumpereleet (isåfall rart med den lukta..) og selve bensinpumpa....

Hører du lyd fra den når du prøver å starte?
Ikke sett noen lekkasjer enten i motorrom eller ved tanken bak?

Ta av platen(-e) som ligger i bunnen av bagasjerommet, så blir det lettere å komme til, samt at du lettere hører bensinpumpa gå!

Lagt inn: 24 nov 2005, 13:01
av Pål N526
sikkert noe med tenninga:P pleier alltid å være noe med tenninga.. rotoren pleier å sprekke(overslag) men gå over å shekk om pumpa går under start.. hvis det gjør det, så se på tendinga.. siden du må dra den i gang, så tyder det på dårlig tenning :roll:

Lagt inn: 24 nov 2005, 15:25
av HansWF N416
Hører ikke bensinpumpa gå, men det er en del støy fra veien her som kanskje overdøver. Pumpa fungerer vel så lenge motoren starter å går fint, men så er det å finne ut hva som gjør at bilen av ikke vil starte av og til.
Skiftet plugger, fordelerlokk, rotor etter forrige stopp, og trodde det ble bra. Noe andre tenningsdeler som kan forårsake dette problemet?

Hadde en 1993 900 før som bensinpumpa gikk på, men den tente noen slag før den stoppet igjen, mens bilen jeg har nå blir helt død. Men det kan vel være forskjelllig fra bil til bil.

Lagt inn: 24 nov 2005, 15:32
av saabanders
Min erfaring: Helt død:Ofte tenning. Går litt, fusker, stopper, går ikke på tomgang:Bensin
Hadde problem med en 900, der var problemet irr på kontaktne i fordelerlokket, det var ikke gammelt, men av feil merke.
Med nytt lokk fra Bosch virker den perfekt.


Anders

Lagt inn: 24 nov 2005, 15:39
av HansWF N416
Da skal jeg sjekke dette nærmere. Har foresten ikke byttet rotor, da jeg fikk feil hos Saab. Pusset bare av den gamle litt. Skal få byttet denne, så kan en jo håpe på at det er så enkelt.

Lagt inn: 25 nov 2005, 00:34
av Pål N526
HansWF skrev:Da skal jeg sjekke dette nærmere. Har foresten ikke byttet rotor, da jeg fikk feil hos Saab. Pusset bare av den gamle litt. Skal få byttet denne, så kan en jo håpe på at det er så enkelt.
bytt rotoren din du:P

Coil

Lagt inn: 25 nov 2005, 10:54
av Viggen-51
Du kan jo prøve en annen coil også!

Har vært borti at de også har paja! :roll: 8)

Lagt inn: 25 nov 2005, 10:59
av saabanders
Kan vere coil ja, og tenningsmodul. De tar av og til slutt litt etter hvert.

Anders

Lagt inn: 25 nov 2005, 11:49
av Pål N526
saabanders skrev:Kan vere coil ja, og tenningsmodul. De tar av og til slutt litt etter hvert.

Anders
mål motstanden over coil..

Lagt inn: 25 nov 2005, 12:29
av Trond N47
Skal du bytte rotor må du bytte fordelerlokk med det samme. Disse skal byttes relativt ofte, ved hvert 3-5 pluggbytte omtrent.

Hvis du bare har problemer når motoren er varm så kan det skyldes at den får for mye bensin. Feil med tenning, temperaturgiver e.l. Virker som du får full choke hver gang du starter. Venter du til bilen blir kald starter den trolig lett igjen hvis du ikke har pumpet den full av bensin. Enkleste måten å bli kvitt bensin hvis den har rent full er å dra den rundt litt når sikringen til bensinpumpa er tatt ut.

Lagt inn: 25 nov 2005, 12:54
av HansWF N416
Har byttet fordelerlokk, fikk feil rotor, så jeg skal bytte den da jeg kommer hjem. Jeg kom også på tanken at "choken" gjør som den selv vil. Men bilen blir jo stort sett brukt til å kjøre mellom Ås og Hamar, en strekning på ca 150 km, og det har ikke vært noen problemer da. Hva er det foresten som styrer "choken", og i tilfelle bør byttes ut. (Har den "pluggen" som sitter midt på innsuget noe med dette å gjøre?)
Skal hjem i helga, så da får jeg feilsøke litt da.

Takk for alle gode tips.