Side 1 av 2
Tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk, hjelp?
Lagt inn: 03 des 2005, 19:43
av el_duch N323
Her er senarioet.
Dette er en turbomotor 16v fra -86
Kunne fint kjøre med 1 til 1,2 i ladetrykk før overhaling.
Litt sleten motor (lakk ojle her og der).
Overhalte motoren, skiftet slitedeler, (stempelringer,veiv og rammelager).
Nå er det tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk. Har byttet dyser,bensinpumpe, fordeler, filter (luft, bensin) tenningsdeler.
Tenningen er justert opp/ned uten resultat. (fordeleren fungerer) Kammen er riktig justert.
Er det noe jeg ikke har tenkt på, kom med forslag.....
På forhånd takk
Svein
Lagt inn: 03 des 2005, 21:50
av Børre N17
Er du 100% sikker på at kjedet sitter der det skal? Kan være at den sitter en tann feil. Da blir det kluss.

Lagt inn: 03 des 2005, 23:46
av Rune N01
Planslipte du toppen?
Re: Tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk, hjelp?
Lagt inn: 04 des 2005, 00:00
av Pål N526
el_duch skrev:Her er senarioet.
Dette er en turbomotor 16v fra -86
Kunne fint kjøre med 1 til 1,2 i ladetrykk før overhaling.
Litt sleten motor (lakk ojle her og der).
Overhalte motoren, skiftet slitedeler, (stempelringer,veiv og rammelager).
Nå er det tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk. Har byttet dyser,bensinpumpe, fordeler, filter (luft, bensin) tenningsdeler.
Tenningen er justert opp/ned uten resultat. (fordeleren fungerer) Kammen er riktig justert.
Er det noe jeg ikke har tenkt på, kom med forslag.....
På forhånd takk
Svein
Godt spørsmål'ert:P Kan du utdype deg hvilke tendingsdeler du har bytta? i detalj? mulig at du ikke får nokk kom under ladetrykk, sikker på at det er tendingsbank du får? kan jo være noe med apc, at den "føler" overtrykk og kutter dysene?
Re: Tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk, hjelp?
Lagt inn: 04 des 2005, 02:50
av Surbotaab N369
el_duch skrev:Her er senarioet.
Dette er en turbomotor 16v fra -86
Kunne fint kjøre med 1 til 1,2 i ladetrykk før overhaling.
Litt sleten motor (lakk ojle her og der).
Overhalte motoren, skiftet slitedeler, (stempelringer,veiv og rammelager).
Nå er det tenningsbank ved 0.5 bar i ladetrykk. Har byttet dyser,bensinpumpe, fordeler, filter (luft, bensin) tenningsdeler.
Tenningen er justert opp/ned uten resultat. (fordeleren fungerer) Kammen er riktig justert.
Er det noe jeg ikke har tenkt på, kom med forslag.....
På forhånd takk
Svein
hei...
har du APC på bilen din?
I så tilfellet... Kutter den ladetrykket ved 0,5 bar pga at bankesensoren "hører" bank? Gjør den det så ville jeg sjekka ledningen\kablene til bankesensoren og\eller momentet til bankesensoren, er det en skade\flenge på støyisolasjonen til ledningene titil bankesensoren kan dette skape kødd....
hvis ikke så ville jeg holde en knapp på at en av kammene står en tann feil...
Lagt inn: 04 des 2005, 07:56
av ut218
Feil varmeverdi på plugger kan også gi tidlig banking. Har du gjort noe med toppen? Får bilen for mager blanding. Falsk luft ett eller annet sted?
Lagt inn: 04 des 2005, 14:19
av el_duch N323
Takk for svar så langt.
Kamkjeden er dobbeltsjekket og står riktig på tennene.
Toppen er ikke planslipt, var ikke skjev.
APCen er ikke koblet inn MV. er koblet ut.
Når det gjelder tenningsdeler er det byttet kabler,lokk,rotor, plugger(med riktig verdi, denso q22pr-u).
Har ikke funnet noe luftlekkasje ennå.
Har kjørt komp. test på motoren (de ligger på det samme alle fire)
Lagt inn: 04 des 2005, 15:24
av Pål N526
prøv å koble til apc og shekk om den senser banking..
Lagt inn: 04 des 2005, 17:43
av Tor N12
Denso plugger??? Har du kjørt med det før? Saabene er sære på plugger og vil aller helst ha NGK
Lagt inn: 04 des 2005, 18:34
av ut218
Finnes det forskjelling tykkelse på toppakningene. De varierte jo endel på ting og tang på de første årsmodellene av t16. Kan jo være toppakningene er forandret på også. At noen er tynnere.

.
Kan hende du får for lite bensin. Er det ikke en sånn ekstra tilførselssak når turboen gir trykk.
Lagt inn: 04 des 2005, 18:52
av TurboLars N383
Jeg prøvde Denso plugger en gang , det funket mindre bra !! Utrolig hva plugger gjør

Lagt inn: 05 des 2005, 07:38
av Jørgen N237
Jeg har kjørt på denso plugger på 9000i og det funket meget bra.. Er platinum plugger på den jeg har nå..
Lagt inn: 05 des 2005, 07:47
av Pål N526
det er nok ikke pluggene skal du se:P men ta å prøv med andre plugger for all del:P det kan jo være at lmm har feile verdier, eller så har du glemt noe luft... gå over ALLE hull i innsugen.. shekk om det er tett under innsuget, på den eksos mikser enheten.. det er også en del hull på selveste spjeldhuset.. gå over alle disse.. alle vacumslanger MÅ være tett.. det er det også en del av på innsuget.. så har du en tykk vacumslange som går til bremsekrafthuset.. når bilen står på tomgang. HVA er VACUMET på bilen da?? det skal ligge nedi -0.6~-0,8
Lagt inn: 18 jan 2006, 17:25
av Pål N526
hva er status?
Lagt inn: 20 jan 2006, 13:25
av el_duch N323
Ingen forbedring når det gjelder status. Fremdeles tenningbank ved 0.6 bar.
Målte lambda verdien, den ligger på 0.6 - 0.7 volt som skulle tilsi at den får greit nok med bensin. Tenningsbanken forsvant når jeg fyllte på med 98 bensin. Men en t16 skal klare å gå med 95 bensin uten problemer.
Flere tips angående tenningbanken?