Dump (sekvensiell)
Moderator: Moderatorer
Dump (sekvensiell)
hva er nå dette da? kan noen forklare?
kan dette slenges på en saab med lh 2.2. resirkuleres og dumpes lufta ut på samme tid? Eller er det bare jeg som er OVERTRØTT?
LINK!! Se etter sekvensiell (DUAL PORT) dumpventl...
kan dette slenges på en saab med lh 2.2. resirkuleres og dumpes lufta ut på samme tid? Eller er det bare jeg som er OVERTRØTT?
LINK!! Se etter sekvensiell (DUAL PORT) dumpventl...
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Det funker litt bedre enn en vanlig dumpventil. Blir ca halvveis bedre, men fortsatt ikke å anbefale. Men prinsippet er at ca halvparten av luften går hver sin vei, Halvparten tilbake til motoren og den andre halvparten ut i friluft.
De har nok misforstått det med sekvensiell ventil
En sekvensiell ventil har to ventiler. En som åpner ved små trykk og en som følger på ved høyere trykk. HKS SSQV er en slik ventil.
De har nok misforstått det med sekvensiell ventil

lawicel CanUsb, og Tech2!
jaok. hvis dere ser på selges dorumet, ligger det en dump der.. vil den lage bedre SVISJ lyd, en den orginale dumpen?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
GARANTERT
Men.... Du har luftmassemåler, og da vil det ikke fungere noe greit, for ventilen slipper ut den oppmålte luften og bilen vil gå fett. Noen stiller dumpen slik at den er lukket ved tomgang, men da må man ha et høyere trykk for at den skal åpne. Originalventilen åpner ved 0,4 bar differanse mellom vakumslangen(den tynne) og trykkslangen (den tykke fra trykkrøret).
Men for all del, det funker jo.
Hilsen opplysningstjenesten OG900

Men.... Du har luftmassemåler, og da vil det ikke fungere noe greit, for ventilen slipper ut den oppmålte luften og bilen vil gå fett. Noen stiller dumpen slik at den er lukket ved tomgang, men da må man ha et høyere trykk for at den skal åpne. Originalventilen åpner ved 0,4 bar differanse mellom vakumslangen(den tynne) og trykkslangen (den tykke fra trykkrøret).
Men for all del, det funker jo.

Hilsen opplysningstjenesten OG900

lawicel CanUsb, og Tech2!
¨john n04 skrev:GARANTERT![]()
Men.... Du har luftmassemåler, og da vil det ikke fungere noe greit, for ventilen slipper ut den oppmålte luften og bilen vil gå fett. Noen stiller dumpen slik at den er lukket ved tomgang, men da må man ha et høyere trykk for at den skal åpne. Originalventilen åpner ved 0,4 bar differanse mellom vakumslangen(den tynne) og trykkslangen (den tykke fra trykkrøret).
Men for all del, det funker jo.![]()
Hilsen opplysningstjenesten OG900
Bilen vil jo gå.. den som selges er jo resirkulerbar jo:P men jeg lurer på om den som selges lager mere lyd en den plastik orginal dumpen:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Sjøl kjører jeg med åpent filter.
Før kjørte jeg med orginal dump, men nå har jeg byttet til denne (JBR-A25)ventilen. Den brukes både som åpen og lukket, men jeg foretrekker lukket. (åpner innimellom for å brife
)
Syns ikke den lager noe mer lyd enn den orginale, kanskje heller mindre! Det varierer sikkert noe fra bil til bil..
Før kjørte jeg med orginal dump, men nå har jeg byttet til denne (JBR-A25)ventilen. Den brukes både som åpen og lukket, men jeg foretrekker lukket. (åpner innimellom for å brife

Syns ikke den lager noe mer lyd enn den orginale, kanskje heller mindre! Det varierer sikkert noe fra bil til bil..
Ja, men jeg har det store problemet at jeg ikke kan slippe 100% av lufta i friluft:P det er kjedelig:PRunar N403 skrev:Sjøl kjører jeg med åpent filter.
Før kjørte jeg med orginal dump, men nå har jeg byttet til denne (JBR-A25)ventilen. Den brukes både som åpen og lukket, men jeg foretrekker lukket. (åpner innimellom for å brife)
Syns ikke den lager noe mer lyd enn den orginale, kanskje heller mindre! Det varierer sikkert noe fra bil til bil..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- TurboTor_ N579
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 01 des 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N579
- Navn: Tor Sumstad
- Bil: Audi A3
- Sted: Måløy
Kjøp dumpen min du. Den skal etter ryktene gi vesentlig bedre lyd + den er justerbar. Skal få den for 1500kr.Datapaal N526 skrev:Ja, men jeg har det store problemet at jeg ikke kan slippe 100% av lufta i friluft:P det er kjedelig:PRunar N403 skrev:Sjøl kjører jeg med åpent filter.
Før kjørte jeg med orginal dump, men nå har jeg byttet til denne (JBR-A25)ventilen. Den brukes både som åpen og lukket, men jeg foretrekker lukket. (åpner innimellom for å brife)
Syns ikke den lager noe mer lyd enn den orginale, kanskje heller mindre! Det varierer sikkert noe fra bil til bil..
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Det du kan gjøre, er å flytte bort den originale dumpventilen fra langt nedi fandenivold, og opp over innsuget. Dette gjorde jeg på min gamle 900. Plugget hullet ved inntaket til turboen, lagde et nytt hull i innløpsrøret nærme Luftmassemåleren, og Åpent filter. Det lager like god lyd som en åpen ventil, tro meg
Krever minimalt med penger for denne modifikasjonen, og bilen din vil fortsette å få riktig blanding.
+++ MER LYD

+++ MER LYD

lawicel CanUsb, og Tech2!
takker for tipset.. skal se hva jeg gidder å gjøre nå:P det er kaldt.. men det er fint å ha masse ideer i hue..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Viggen har T7 motorstyrning.
T7 måler allt i motorn väldigt noga!
Det medför både luftmassemåler(lmm) och MAP-sensor(Manifoil Absolute Preasure).
Minsta differans eller fel på trycksidan(efter turbo) = "Check Engine".
Det betyder att en atmosfärisk(öppen) avlastningsventil(dump) och även en sekvensiell ger "check engine".
Mitt tips, för vad det är värt, är:
Öppet luftfilterkit från någon trimleverantör av valfritt märke, plugga orginal returledning, led till baks den återcirkulerande luften så nära lmm det går.
Eller var kärringen mot strömmen = inget dumpljud alls....
Mvh Anders
T7 måler allt i motorn väldigt noga!
Det medför både luftmassemåler(lmm) och MAP-sensor(Manifoil Absolute Preasure).
Minsta differans eller fel på trycksidan(efter turbo) = "Check Engine".
Det betyder att en atmosfärisk(öppen) avlastningsventil(dump) och även en sekvensiell ger "check engine".
Mitt tips, för vad det är värt, är:
Öppet luftfilterkit från någon trimleverantör av valfritt märke, plugga orginal returledning, led till baks den återcirkulerande luften så nära lmm det går.
Eller var kärringen mot strömmen = inget dumpljud alls....
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
