Side 1 av 1

Dump (sekvensiell)

Lagt inn: 04 des 2005, 02:26
av Pål N526
hva er nå dette da? kan noen forklare?
kan dette slenges på en saab med lh 2.2. resirkuleres og dumpes lufta ut på samme tid? Eller er det bare jeg som er OVERTRØTT?

LINK!! Se etter sekvensiell (DUAL PORT) dumpventl...

Lagt inn: 04 des 2005, 09:57
av john n04
Det funker litt bedre enn en vanlig dumpventil. Blir ca halvveis bedre, men fortsatt ikke å anbefale. Men prinsippet er at ca halvparten av luften går hver sin vei, Halvparten tilbake til motoren og den andre halvparten ut i friluft.
De har nok misforstått det med sekvensiell ventil :lol: En sekvensiell ventil har to ventiler. En som åpner ved små trykk og en som følger på ved høyere trykk. HKS SSQV er en slik ventil.

Lagt inn: 04 des 2005, 13:37
av Pål N526
jaok. hvis dere ser på selges dorumet, ligger det en dump der.. vil den lage bedre SVISJ lyd, en den orginale dumpen?

Lagt inn: 04 des 2005, 17:36
av john n04
GARANTERT 8)
Men.... Du har luftmassemåler, og da vil det ikke fungere noe greit, for ventilen slipper ut den oppmålte luften og bilen vil gå fett. Noen stiller dumpen slik at den er lukket ved tomgang, men da må man ha et høyere trykk for at den skal åpne. Originalventilen åpner ved 0,4 bar differanse mellom vakumslangen(den tynne) og trykkslangen (den tykke fra trykkrøret).

Men for all del, det funker jo. 8)
Hilsen opplysningstjenesten OG900 :lol:

Lagt inn: 04 des 2005, 18:15
av Pål N526
john n04 skrev:GARANTERT 8)
Men.... Du har luftmassemåler, og da vil det ikke fungere noe greit, for ventilen slipper ut den oppmålte luften og bilen vil gå fett. Noen stiller dumpen slik at den er lukket ved tomgang, men da må man ha et høyere trykk for at den skal åpne. Originalventilen åpner ved 0,4 bar differanse mellom vakumslangen(den tynne) og trykkslangen (den tykke fra trykkrøret).

Men for all del, det funker jo. 8)
Hilsen opplysningstjenesten OG900 :lol:
¨


Bilen vil jo gå.. den som selges er jo resirkulerbar jo:P men jeg lurer på om den som selges lager mere lyd en den plastik orginal dumpen:P

Lagt inn: 04 des 2005, 18:35
av Saab900STCR
Det gör den!
Liksom därför nån har "uppfunnit" den!

Mvh Anders

Lagt inn: 04 des 2005, 19:26
av Runar N403
Sjøl kjører jeg med åpent filter.
Før kjørte jeg med orginal dump, men nå har jeg byttet til denne (JBR-A25)ventilen. Den brukes både som åpen og lukket, men jeg foretrekker lukket. (åpner innimellom for å brife 8) )
Syns ikke den lager noe mer lyd enn den orginale, kanskje heller mindre! Det varierer sikkert noe fra bil til bil..

Lagt inn: 05 des 2005, 01:37
av Pål N526
Runar N403 skrev:Sjøl kjører jeg med åpent filter.
Før kjørte jeg med orginal dump, men nå har jeg byttet til denne (JBR-A25)ventilen. Den brukes både som åpen og lukket, men jeg foretrekker lukket. (åpner innimellom for å brife 8) )
Syns ikke den lager noe mer lyd enn den orginale, kanskje heller mindre! Det varierer sikkert noe fra bil til bil..
Ja, men jeg har det store problemet at jeg ikke kan slippe 100% av lufta i friluft:P det er kjedelig:P

Lagt inn: 05 des 2005, 02:09
av TurboTor_ N579
Datapaal N526 skrev:
Runar N403 skrev:Sjøl kjører jeg med åpent filter.
Før kjørte jeg med orginal dump, men nå har jeg byttet til denne (JBR-A25)ventilen. Den brukes både som åpen og lukket, men jeg foretrekker lukket. (åpner innimellom for å brife 8) )
Syns ikke den lager noe mer lyd enn den orginale, kanskje heller mindre! Det varierer sikkert noe fra bil til bil..
Ja, men jeg har det store problemet at jeg ikke kan slippe 100% av lufta i friluft:P det er kjedelig:P
Kjøp dumpen min du. Den skal etter ryktene gi vesentlig bedre lyd + den er justerbar. Skal få den for 1500kr.

Lagt inn: 05 des 2005, 12:12
av john n04
Det du kan gjøre, er å flytte bort den originale dumpventilen fra langt nedi fandenivold, og opp over innsuget. Dette gjorde jeg på min gamle 900. Plugget hullet ved inntaket til turboen, lagde et nytt hull i innløpsrøret nærme Luftmassemåleren, og Åpent filter. Det lager like god lyd som en åpen ventil, tro meg 8) Krever minimalt med penger for denne modifikasjonen, og bilen din vil fortsette å få riktig blanding.

+++ MER LYD :shock:

Lagt inn: 05 des 2005, 13:43
av Pål N526
takker for tipset.. skal se hva jeg gidder å gjøre nå:P det er kaldt.. men det er fint å ha masse ideer i hue..

Lagt inn: 05 des 2005, 21:13
av MrViggen
åssen dump anbefaler exspertene og sette på min viggen da for og få litt fetere lyd ?

Lagt inn: 06 des 2005, 00:58
av Saab900STCR
Viggen har T7 motorstyrning.
T7 måler allt i motorn väldigt noga!
Det medför både luftmassemåler(lmm) och MAP-sensor(Manifoil Absolute Preasure).
Minsta differans eller fel på trycksidan(efter turbo) = "Check Engine".
Det betyder att en atmosfärisk(öppen) avlastningsventil(dump) och även en sekvensiell ger "check engine".
Mitt tips, för vad det är värt, är:
Öppet luftfilterkit från någon trimleverantör av valfritt märke, plugga orginal returledning, led till baks den återcirkulerande luften så nära lmm det går.
Eller var kärringen mot strömmen = inget dumpljud alls....

Mvh Anders